Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 22:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Grim snak om surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Jeg forstå ikke hvorfor der er så mange stereofanatikere, der skal nedgøre surround sound så meget. Selvfølgelig har surround sound sit kælenavn snurrerundt, men det er jo ikke fordi det bliver brugt lige pænt.

Selv er jeg til begge dele, stereo til musik og snurrerundt til DVD film. Respekt til dem der kun vil have surround og respekt til dem der kun vil have stereo. Hvorfor skal nogen brokke sig over hvor ringe, det f.eks. er at se en eller anden glæde sig over sit nye surround anlæg i forummet. Han har vel ligeså meget ret til at glæde sig over det, som stereo-folket ik?

Det var mine 25 ører for i dag :)

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Helt klart, HØRT!

Men det er jo et åbent forum, såee...

Jeg har iøvrigt lige brugt 15.000 på et rigtigt skønt snurre-rundt anlæg, det er jeg extremt glad for (naboerne hader mig allerede). Panasonic SA-XR25 og AudioPro Image hele vejen rundt plus deres B1.35 sub, suveræn lyd og tyk tyk bas.

Til top Vis JanM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanM

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Til film er "snurrerundt" i min verden et must, og der findes efterhånden en del receivere der giver et ganske hæderligt stereo signal !! ud over det er der jo os sacd og dvd-audio jeg har større glæde af på 5.1..

ligefrem at brokke sig over at man ikke gider at se på andres anlæg, og at det oven i købet koster dem tid fordi de selv skal filtrere lidt i de anlæg som brugerne har valgt at dele med dem , bare fordi de har fem højttalere er det ikke ensbetydende med at man ikke kan høre musik på dem !!

men hvis jeg havde pladsen og pengene havde jeg os valgt et rent stereo setup til musik og snurrerundt til hjemmebiffen  ender vel med at dem med plov os vil ha deres eget (hvilket jeg kan se flere begrundelser for)

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Ja, man skal tale og skrive pænt, hvis man kan. Det er grunden til at jeg meget sjældent kommer med kommentarer til "se mit nye surround-anlæg".

Der er 2 måder at få lyden på ved en filmoplevelse: Nr1 er mono/stereo af 2 højttalere sat op i ca. 60graders vinkel, det giver i stereo rumfornemmelse, masser af lyd mellem og udover højttalerne. Nr2 er så surround5-7-9,mindst 2 sub, det er en mere direktionel lyd, derfor de mange effektkanaler og derfor et ønske om mere diffuse bagkanaler i bedste Bose-stil.

Med til min definering af egenlig Hifi hører evnen til lokalisering af et soundstage ved hjælp af 60graders mikrofonteknik og højttaleropstilling, 2stk for 2 ører!!!

Surround er da mere at regne for flerkanal mono, direktionel lyd!!! Smag og behag.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

S.R.S skrev:

Selv er jeg til begge dele, stereo til musik og snurrerundt til DVD film. Respekt til dem der kun vil have surround og respekt til dem der kun vil have stereo. Hvorfor skal nogen brokke sig over hvor ringe, det f.eks. er at se en eller anden glæde sig over sit nye surround anlæg i forummet. Han har vel ligeså meget ret til at glæde sig over det, som stereo-folket ik?

Det var mine 25 ører for i dag :)

Der er bare en ting ved det , der er ikke nok film at se , det var noget jeg blev træt af da jeg brugte tid på det .

Men jeg skal da have det igen , men det stor ? er hvad skal man købe , drømmen er MAC helevejen MC602 2 stk MC402 MX134 MVP851 men det koster jo mere end min gammel bil

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

I mine ører er surround et must hvis man har en DVD-afspiller. Når der ligger 5.1 på skiven skal det høres i 5.1. Man hører jo heller ikke musik i mono, når det nu er i stereo. Det er da logik!
Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Ja, man skal tale og skrive pænt, hvis man kan. Det er grunden til at jeg meget sjældent kommer med kommentarer til "se mit nye surround-anlæg".

Der er 2 måder at få lyden på ved en filmoplevelse: Nr1 er mono/stereo af 2 højttalere sat op i ca. 60graders vinkel, det giver i stereo rumfornemmelse, masser af lyd mellem og udover højttalerne. Nr2 er så surround5-7-9,mindst 2 sub, det er en mere direktionel lyd, derfor de mange effektkanaler og derfor et ønske om mere diffuse bagkanaler i bedste Bose-stil.

Med til min definering af egenlig Hifi hører evnen til lokalisering af et soundstage ved hjælp af 60graders mikrofonteknik og højttaleropstilling, 2stk for 2 ører!!!

Surround er da mere at regne for flerkanal mono, direktionel lyd!!! Smag og behag.

Yes, yes..... Det er da derfor alle biografer kun har et sæt stereo-højtalere stående!!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Det er tydeligt at du ikke har hørt et korrekt opsat og justeret surroundsystem, hvor sammenhængen mellem kanalerne er så gnidningsløs at du har et ægte 3D lydfelt rundt om dig.

Den oplevelse du beskriver fremkommer typisk når man bruger direkte-strålende hifi-højttalere til bagkanalerne i stedet for ægte diffuse lydgivere, og at din surround-vært samtidig har skruet for meget op for bagkanalerne, samt viser en film med lidt for mange politihelikoptere og laserpistoler.

I et korrekt opsat system græder du som pisket i slutningen af Dr. Zhivago,  dukker dig uvilkårligt under Zorros kåre og stamper foden til stemningen i Blues Brothers og Standing in the shadows of Motown. Hvis det ikke kan betegnes som indlevelse og høj troværdighed, så ved jeg ikke hvad der kan.

Glæd dig til du får denne oplevelse - så glemmer du alt om mikrofonteknik og hvor grader højttalerne står. Så er der kun een vej frem.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
F.Christians skrev:

Yes, yes..... Det er da derfor alle biografer kun har et sæt stereo-højtalere stående!!

Man kan ikke sammenligne små hjemmebiografer med the - mere eller mindre - real thing. Med mindre det er rigtige hjemmebiografer, med super projectore, kæmpe lærred og det hele. Der hvor folk går galt i byen, er der hvor små 32" fjernsyn og en stor plastic surround forstærker i et kedeligt rustfrit stål-miljø som moderne mennesker ynder og kalde god smag, fungere som "biograf" Det er lidt ligesom at gejle en WV 1.6 fra 1996 op med diverse "Brian ting" men bilen har stadig den samme lille 1,6 og 0-100 på 10 min. Men bevares da. Hver sin smag.

Der er bare noget useriøst over det, som skriger af trend og massehysteri.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig vil en rigtig biograf med det rette udstyr slå en hjemmebio, men et godt 32" og dertilhørende anlæg er alligevel ikke sådan at kimse ad. Jeg ville sige det svarer til at sætte en lidt større motor i den lille WV Mr. High Fy, men uden at den bliver til en Ferrari :)

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg oprettede engang en tråd hvor surround vs. stereo blev diskuteret på et sobert plan. Sub og Surround ødelægger filmoplevelsen!

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

hej

jeg ved ikke, men jeg syntes det er for det meste gamle hifi nisser der taler grimt om surround sound!! de har åbent bare glemt at tænke på dengang de var unge og de skulle have stereo i stedet for mono, for savde man dengang, hvad kan to højttaler som ikke en kan?? det er skam tide der sætter sine spor, der er også nogle der ikke vil køre med cd, men stadig kun høre plader, det er desvære kun gamle mensker, som syntes det hele var meget bedre da de var unge

men havd jeg hygger mig med min hjemme bio, og det kan ingen tage fra mig

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
jdg1 skrev:
F.Christians skrev:

Man kan ikke sammenligne små hjemmebiografer med the - mere eller mindre - real thing. Med mindre det er rigtige hjemmebiografer, med super projectore, kæmpe lærred og det hele. Der hvor folk går galt i byen, er der hvor små 32" fjernsyn og en stor plastic surround forstærker i et kedeligt rustfrit stål-miljø som moderne mennesker ynder og kalde god smag, fungere som "biograf" Det er lidt ligesom at gejle en WV 1.6 fra 1996 op med diverse "Brian ting" men bilen har stadig den samme lille 1,6 og 0-100 på 10 min. Men bevares da. Hver sin smag.

Der er bare noget useriøst over det, som skriger af trend og massehysteri.

Tjaa....det er vel det samme som at sammenligne et eller andet "fint-mærke stereoanlæg" med proffessionelt udstyr i et pladestudie.

Din analogi giver desværre ikke meget mening......

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

manley skrev:

hej

jeg ved ikke, men jeg syntes det er for det meste gamle hifi nisser der taler grimt om surround sound!! de har åbent bare glemt at tænke på dengang de var unge og de skulle have stereo i stedet for mono, for savde man dengang, hvad kan to højttaler som ikke en kan?? det er skam tide der sætter sine spor, der er også nogle der ikke vil køre med cd, men stadig kun høre plader, det er desvære kun gamle mensker, som syntes det hele var meget bedre da de var unge

men havd jeg hygger mig med min hjemme bio, og det kan ingen tage fra mig

Jeg vil nu ikke betragte mine 18 år som at være gammel  men der er da noget specielt over plader, og jeg er også en stereo mand og ikke snurrerundtosset :)

Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

hej

ok så fårstår jeg det ikke!!

hvad er der så ved stereo som der ikke er ved surround sound???

da jeg har haft anlæg i både stereo og nu i surround sound så vil jeg mene at mit surroundsound anlæg giver mere for pegene, da jeg ikke kun kan høre musik på det, men også se film!  og det er vel det det handler om, om at få mest glæde ud af sine penge??

men det er hvad jeg mener hvad mener i andre??

MVH
      manley

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har intet mod snurrerundt, jeg synes derimod at de skulle have helt deres egen hjemmeside:    www.snurrerundt4all.dk 

Vh/Bob

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

Jeg har intet mod snurrerundt, jeg synes derimod at de skulle have helt deres egen hjemmeside:    www.snurrerundt4all.dk 

Vh/Bob

hvis du kigger øverst på siden, lige til venstre for reklamerne, ser du et lille "logo" hvor der står "Hifi4all.dk - Magasinet om HiFi & Surround"

Jeg respekterer jer der ikke kan lide surround, og så må I vel også respektere os andre.. vi kan vel alle være på samme site.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

HiFi & Surround......... så surround kan ik være Hifi ???  hvilket vel er ironisk da snurrerundt vel er det der vel skulle være "mest troværdigt"

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Personligt synes jeg selv at jeg har et udmærket 2 kanals sytem til musik lytning, og 5,1 når man sætter en film på.

Jeg vil mene at jeg har ofret lidt mere på stereo end snurrerundt lyd. Men det er fordi jeg mest høre musik til daglig.

Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

Erase
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg synes nu ikke det har været det store problem at folk ikke har vist nok respekt, for folk der køber snurrerundt - men ok - det er da sket et par enkelte gange, at man har fået det indtryk mellem linjerne.

Smag og behag. Jeg synes selv at der er mere "liv" i vinyl-plader. At jeg så ikke køber så mange af dem skyldes mest økonomiske grunde.

En andet eksempel er når fanatikere snakker rør vs. alm. forstærkerteknologi.

Personligt forstår jeg da godt at folk køber snurrerundt. Det samme har jeg selv gjort, selvom jeg 95-98% af tiden hører stereo/musik.

Folk er nok uenige med mig i dette, men et ordentlig anlæg samt et godt fjernsyn eller projektor/lærred, synes jeg ofte er meget bedre end biografturen. I biografer kan man være uheldig at få en dårlig plads hvor enten lærredet er for stort og/eller for småt for ens synsvinkel.
En andet problem kan være at man får en siddeplads i siden, hvor lyden ikke altid er optimal.

Selvfølgelig er det så lige det med stemningen, men hvis man har besøg af nogle kammersjukker, så savner jeg sjældent "den rigtige" biograftur...
Til top Vis Erase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erase

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes