Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Manglende bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Friis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige flyttet ind i en ny lejlighed, og er som det første ved at få styr på anlægget (alt det andet - seng, køkken badeværelse m.m. er jo selvfølgelig af mindre vigtig karakter). Min nye stue er lang, og indretningen gør at jeg er nødt til at spille på langs.

Som start er ht'erne (Dali Evidence 870) placeret med 2,5 m mellemrum, 50 cm til sidevæg og 90 cm til bagvæg. Lyttepositionen er på 2,7 m fra ht. Fra lyttepositionen (3 pers. lædersofa) til væggen bagved, er der 1,6 m. Opsætningen er uden vinkling.

Stuen er med glasloft, og den ene "væg" er et stort skydevindueparti, den anden en blanding af thermoruder og glasdør. Begge endevægge er gipsplader med rockwool og betonydervægge bag ved.

Med min nuværende lytteposition har jeg absolut ingen bas, diskant og mellemtone er derimod næsten perfekt. Hvis jeg læner mig frem i sofaen er bassen suveræn, og det samme når jeg står oprejst. Jeg har flyttet rundt på ht'ere og sofa så mange gange at gulvet snart skal udskiftes. Det eneste hæderlige resultat er opnået ved at flytte sofaen helt op af bagvæggen, men her lydder diskant og mellemtone som ren ghettoblaster.

Nu håber jeg i kan hjælpe mig med forslag, jeg får ikke resten af hyblen færdig før anlægget spiller

Til top Vis Friis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friis

Friis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

I er sku ikke hurtige nok herinde

Jeg har idag i et desperat forsøg leget med mine evner som håndværker, og har fået snedket et eksperiment sammen. jeg har lagt 10 cm rockwool terræn batts ind i en træramme, beklædt det med lærred og sat det på et par fødder. Min konstruktion er placeret direkte bag højttalerne, med ca 10 cm til bagvæggen. Det har givet lidt bedre fordeling til bassen, men stadig ikke nok.

Så yderligere forslag er stadig meget velkomment.

Finder du en løsning jeg kan bruge, ryger der en øl afsted med post danmark

poul_erik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. poul-erik

Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver det lige selvom jeg tror du har tjekket det, du har vel ikke en face vending.

Pou-erik

Til top Vis poul_erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul_erik

Friis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Face vending? Mener du vinkling på højttalerne?

poul_erik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. poul-erik

Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Friis skrev:
Face vending? Mener du vinkling på højttalerne?

Hej,

Nej, når du sætter dine højtaler ledninger på så går du fra plus fra forstærker og plus til højtaler og det samme gør du ved minus, har du nu på den ene højtaler kommet til at tage pludsledningen fra den ene kanal på forstærkeren og sætte den på minus på den ene højtaler og det samme med minus hvis du så har ført den til plus så får du det du skriver om  ::: intet bas mellem højtalerne, masse r af bas hvis du går ud til den ene side eller bare stiller den til at spille i den ene kanal.

poul-erik

Til top Vis poul_erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul_erik

Friis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Ok, så er jeg med.

Det er ikke der problemet ligger. Det jeg døjer med er at bassen er væk når jeg sidder i min sofa, uanset hvor i rummet jeg placerer den (med undtagelse af bagvæggen). Tager jeg eksempelvis en stol og placerer på gulvet i stedet for sofaen, så er lyden perfekt. Jeg ved ikke nok om akustik til at kunne pejle mig ind på problemet, men vil tro at bassen bliver afbøjet af sofaen.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Tag et kik på www.audioasylum.com/scripts/d.pl?audio/faq.html under Speaker Positioning Resources.

I et rum vil der være steder hvor bassen forstærkes og hvor bassen forsvinder. Mest effektivt er nok hvis du flytter lytteposition så det passer, men det kan selvfølgelig være svært af indretningsmæssige grunde.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes