Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Har brug for nogle råd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flora3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er begyndt at interessere mig for "god lyd" (min subjektive mening om god lyd).

Jeg har brug for nogle forslag til optimering af systemet. Jeg tænker her på valg af højtalerkabel, samt  valg af højtalerstandere. Mit anlæg består af Thule Ia 100 (ny), dva 150B uden digt II + Qed reference signalkabel, samt Sytem audio sa2k master. Rummet er forholdsvist lille 9 m2. Jeg lytter primært til moderne jazz, altså akkustisk musik. Jeg er klar over at placeringen, det hele står på et skrivebord, har en stor betydning for lytteoplevelsen.

Højtalerkablet kunne jeg godt tænke mig gjorde noget ved diskanten, ved højere lydtryk syntes jeg diskanten har en tendens til at "skære" i mine øre, samt "stramme" bassen op (højtalerne er nye og ikke spillet til). Eller/og vil det hjælpe at få højtalerne op på standere, så bassen har fri adgang, istedet for at spille ned i bordpladen? Altså hvilke højtalerkabler vil hjælpe mig på vej i 2000 kroners klassen, gerne brugt. Har brug for ca 2gange 2 meter.

På forhånd tak

Til top Vis Flora3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flora3

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Før du investerer i nye kabler, bliver du nødt til at få højttalerne spillet til. Eller kommer du til at sammenligne æbler og bananer.

Den (mis)lyd du hører lige nu, kan lige så godt være højttaleren der ikke er spillet til.

EDIT: Mht. underlag så er du inde på noget af det rigtige, dit skrivebord virker som én stor membran og "synger" med, specielt i bas-området. Så standere er helt sikkert vejen frem.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej Flora3,

Et højtaler kabel jeg absolut må anbefale er et selvgjort (meget, meget nemt) af tynd lakkeret kobbertråd (spoletråd). Der sidder i forvejen adskillige meter i dit delefilter inde i højtaleren! Det koster ingenting og gør rigtigt mange ting helt fint! En tykkelse på omkring 0,35 har jeg gode erfaringer med, men evt. op til 0,5! To ledere snoet sammen til hver højtaler vil vel koste samle 5,-. Evt klip et par korte stykker 2.5m2 leder (fra installationskabel) og lod i hver ende da du ellers kan risikere at bide det tynde kabel over i dine terminaler (hvis de overhovedet kan få fat i kablet).

Det er mest anvendeligt ved korte kabeltræk på måske 2-3 meter per side! Og der kommer efter min erfaring ikke til at mangle bas! Men den bliver strammet op.

Lederne kan også snoes om feks et hampereb! Snoes de "modsat" så de krydser hindanden og fikseres for hver 10-20 cm med en omgang isolertape er det også et ganske godt kabel!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeps inden du begynder, at lege med kabler skal have resonanserner væk fra bordet og spillet htérne til.

Det kan gøres med standere eller med en kombination af dæmpefødder og spikes. På bordpladen sætter du dæmpefødderne. Oven på dem med spidsen mod htérne sætter du spikes´ne og så til sidst ovenpå med htérne.

Og så noget der måske kan hjælpe diskanten hvis de stadig driller efter de er spillet til kunne være Audio Quest type 4.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes