Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Defekt reciever? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ryberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej. 

Jeg har lidt problemmer med min reciever / højtalere. Jeg skulle til at se tv med lyd over anlæget, da jeg blev ret overrasket. Der kom næsten ingen lød, kun en smule "skrætten". Hvordan kan det nu være? Jeg har ikke pillet ved noget som helst. Og lyden fra min dvd afspiller lyder fint. Der er ingen problemmer. Regner med at det måske er en udgang eller 2 der er defekt. Radioen laver samme problemmer når jeg skifter over på den. æv æv æv. Nogen der kender til dette?

Ryberg

Til top Vis Ryberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ryberg

Ryberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Vil garentien forresten dække et problem som dette? Har ikke rørt noget som helst på den før eller efter dette er sket. Det kom bare da jeg tændte den :(

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Lyder som om den analoge indgang er røget. Den må vist hellere til rep.

Har du forresten sat en computer til den?

Om garantien dækker ja, det afhænger af så meget. Hvis den er røget pga. en ujordet computer dækker den vist i princippet ikke, men se lige hvad de siger til den først.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Ryberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

hmm.... nu du siger det.... har lige været igang med at ordne kabler bag min computer.... har trukket et stik fra reciever til computer. Det var ikke sat i computeren men det kan da godt være stikket har rørt et eller andet.... Hvordan kan det ske? Hvis det rører metal eller hvad`?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jep, så er der ingen tvivl. Det er skurken.

Det er nemlig sådan, at for en computers switchmode-strømforsyning skal opfylde støjregulativerne har den nogle støjdæmpende kondensatorer koblet mellem nul, jord og fase. Det bevirker at hvis PC'en ikke er jordet, så er der 115 v (230/2) på kabinettet. Nok kan der max gå en mA eller en halv, helt ufarligt for mennesker, men livsfarligt for en analog indgang - og i særdeleshed nymodens IC'er, de er meget skrøbelige.

Derfor, når man roder med computeren i forbindelse med HiFi/Surround, SÅ SKAL STRØMMEN TAGES FRA DEN SAMT ALT TILSLUTTET UDSTYR! Man må absolut ikke tage stikket til forstærkeren ind eller ud når strømmen er tilsluttet computeren - ej heller selvom den er slukket. Stikket skal helt ud af kontakten!

Ryberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

hmmm av da.... ja så skal den sgu til rep :( Hvad tror du de siger dernede? Mon de kan se hvad det er der har skabt problemmet?

Det vil altså sige at, der ikke er noget problem hvis begge stik er sat i korrekt og man ikke rører ved dem. Problemmet opstår kun hvis man tager stikket ud i enten reciever eller comp? Begge apperater skal således være slukket inden dette gøres?

Stikket sad i recieveren men jeg satte det ikke i compen. Det lå bare på gulvet. Men problemet kan åbenbart stadigt forekomme? :(

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Ryberg skrev:
hmmm av da.... ja så skal den sgu til rep :( Hvad tror du de siger dernede? Mon de kan se hvad det er der har skabt problemmet?

Jeg tror de spørger dig om du har haft en computer til den. Hvad du svarer må være op til din samvittighed

Det vil altså sige at, der ikke er noget problem hvis begge stik er sat i korrekt og man ikke rører ved dem. Problemmet opstår kun hvis man tager stikket ud i enten reciever eller comp? Begge apperater skal således være slukket inden dette gøres?

Nej, receiveren behøves ikke slukkes, men computer samt alt tilsluttet udstyr, det være sig skærm og printer osv., skal trækkes helt ud af stikkontakten! Støjkondensatorerne sidder før afbryderne og der er således strøm på kabinettet (stel/jord) såfremt computeren ikke er jordet - også selvom det er "slukket".

Stikket sad i recieveren men jeg satte det ikke i compen. Det lå bare på gulvet. Men problemet kan åbenbart stadigt forekomme? :(

Ja, for spidsen af stikket er indgangen/signal (det yderste/bagerste afhængig af stiktype er stel) og den har rørt kabinettet - og så er indgangen røget.

Ryberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Sådan noget HØ! :) Hvor lang tid tror du det tager for sådan en rep.? Er det omfattende eller hvad? Og hvad plejer de at tage for sådan noget?

Tak for svarende forreste, dejligt med hurtig klargørrelse :)

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Tja, hvor langt tid det tager afhænger af hvor de sender den hen. Det er noget de oplever rimeligt tit, så det burde ikke tage lang tid - underligt brugsvejledningerne ikke advarer imod ujordede computere. Men det er måske kun i DK at computerne typisk ikke er jordet pga. vores helt eget særskilte proprietære jordsystem... Så synes de nok ikke det er værd at nævne.

Og hvad det koster... Ja om din samvittighed byder dig at tørre den af på garantien så er det jo gratis, ellers koster det fra 1/2 timeløn + en lille forholdsvis billig IC til flere hundrede kr. afhængig hvad der skal skiftes. Det afhænger af hvordan receiveren er lavet, det kan jeg ikke svare på.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes