Jerzy skrev:
|
Så spørgsmål 1: Er det absolut must at tilbageføre signalet? Ja, jeg har købt 2 Tara Labs sæt til 1kkr. Når jeg nu har koblet det op så begyndte tvivl at melde sig. Hva gør filteret i subben ved mine finjusterede signaler mellem øvrige komponenter, som kostede kassen i sølvkabler fra AudioNote?
Spørgsmål 2: Filteret i subben matcher måske/måske ikke resten af signalhåndtering. Har I erfaring med det?
|
|
|
Nej, kun hvis du vil bruge subben som delefilter, således at dine fronter ikke spiller det samme frekvensområde som subben. Det kan være en idé, men det kræver gode kabler - og det kan også påvirke lyden at være kommet gennem et elektronisk delefilter.
Det næste problem er at det ikke harmonerer ret godt med surround - men jeg går ud fra du ikke bruger surround, sinden du kobler den til pre-out og ikke sub-out.
Jerzy skrev:
|
Det er nemlig det jeg er i tvivl om, om mine ht'er i basområdet kommer til at spille med, hvis filteret dækker (delvis) samme freqområde, med det Doppler/Interferes/whatever til følge med evt. tilfældig forstærking/dæmpning af nogle frekvenser. Nej, det er "bare" stereo jeg har. BTW, Lars, er et Tara Labs 5000i til 500 kr. godt nok til den opstilling eller skal jeg lede efter noget andet. Jeg plejer at låne udstyr/kabler og lytte og lytte...Der findes nogle kabler som betegnes "subwooferkabler". Er der noget om snakken?
Spørgsmål 3: Mine Audiovector giver brugbar output ned til 43 Hz (HiFi test). Superxperten anbefalede at skrue helt ned til 50 Hz på subben. Efter et lyt fandt jeg ud af at subben spilede med pæn, tør bas når subforstærkning var ca. 50% (kl. 12) ved relativ lavt niveau på Classe'en. Hva' er jeres erfaring? Så er det hele indstilling af fasen. Tør ikke spørge mere for ikke at blive bannet fra forumet
|
|
|
Hvis du kan stille subben præcist mellem dine højttalere så er du ikke nær så følsom overfor at kunne retningsbestemme subwooferen. I så fald kan en delefrekvens på 50 Hz være udmærket. Men det kræver en del eksperimenter. Du kan downloade sinustoner du kan teste med. Det er en god hjælp.
Sålænge at der er ca. samme afstand fra subben til lytteposition som fra højttalerne så får du ikke problemer med fasen. Hvis den har variabelt fasejustering, skal du finde den indstilling hvor du har mest bas i lytte positionen.
|