Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvilke højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wolfie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hello..

Jeg er en dreng på snart 16 år der sidder inde med Denon DM31 og et par Gale Gold Monitors. Men jeg synes at mine Gale spiller lidt tyndt, og derfor kunne jeg godt tænke mig nogle nye højttalere. Jeg har et MEGET begrænset beløb penge, så derfor kan jeg ikke skifte forstærker osv.

Af højttalere har jeg kigget på DALI Concept 2 og hørt dem spille. Jeg har ikke erfaring med lyd, men jeg kunne nu sagtens høre forskel fra min egne.

Men er der nogen der har forslag til en reolhøjttaler i et 20 kvadratmeters værelse?

Hvis det er vigtig at vide hvilken slags musik jeg hører, er det: Jeff Buckley, Pink Floyd, Led Zeppelin, Radiohead, 1349, Eric Clapton, Audioslave, Rage Against the Machine osv.

Håber på at få svar hurtigst muligt, for jeg har snart fødselsdag, og mine forældre skal jo lige vide hvad jeg ønsker mig

Til top Vis Wolfie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wolfie

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Har du hørt på Dali 2002 LE ? De spiller formidabelt til prisen. De har i øvrigt også lidt mere styr på tingene end Concept 1-2.

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Med de musikmæssige præserencer og økonomiske begrænseninger, vil jeg foreslå System Audio 1230 /1250 og et par ældre Snell EII eller III. Dali er også gode, så det er vist bare om at komme ind og kigge på brugtmarkedet!!!

Der får du nogle der kan spille rimeligt kraftigt og de er begge ret effektive.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Er enig med KimH. 2002LE er en rigtig god lille højttaler, især til prisen. Eventuelt kan du kigge efter et brugt sæt 202'ere. De spiller også godt, og kan fås til en slik.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Wolfie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Wow! Det var hurtige svar  tak for dem

Jeg har hørt 2002, ikke LE versionen, men er der stor forskel der?
For jeg synes at diskanten var meget hidsig, Jeff Buckleys s'er skar i ørene..

Men det er jo en 4 ohms højttaler, kan DM31 klare det?

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Når den er 4 ohm tvinger den din forstærker til at levere mere strøm, så resultatet bliver dine HT spiller højere!

Buckleys s´er er svære, men det skyldes MÅSKE ikke højttalerne, det kan meget vel være din CD eller forstærker der fukker op.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Der er en ret stor forskel på 2002 og 2002LE. LE har en noget bedre diskant, og et delefilter tilpasset med bedre komponenter. Jeg synes diskanten på LE-udgaven er rigtig god, meget naturlig lyd, godt med detaljer og ruminformationer. Igen, den kan anbefales.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Denon DM31 er en ganske vellydende bette sag, men noget kraftværk er den ikke. De skarpe s'er skyldes sikkert at forstærkeren bliver lidt presset. Du kan godt købe kraftigere højttalere, men du skal ikke forvente at kunne spille meget højere end med Gale.

Alternativt skal du kigge dig om efter en effektiv hornhøjttaler. Det er dog ikke noget man sådan lige støver op i den prisklasse. Hvis du er interesseret i at bygge et sæt selv, findes der et hav af kontruktioner. Sig til hvis det kunne være en mulighed. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Wolfie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Okay, lige sidste spørgsmål, hvad er forskellen fra concept 2 og 2002LE?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

De tekniske detaljer kan du læse dig til på hifiklubbens hjemmeside. Derefter må du ud at lytte...

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Wolfie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Denon DM31 er en ganske vellydende bette sag, men noget kraftværk er den ikke. De skarpe s'er skyldes sikkert at forstærkeren bliver lidt presset. Du kan godt købe kraftigere højttalere, men du skal ikke forvente at kunne spille meget højere end med Gale.

Alternativt skal du kigge dig om efter en effektiv hornhøjttaler. Det er dog ikke noget man sådan lige støver op i den prisklasse. Hvis du er interesseret i at bygge et sæt selv, findes der et hav af kontruktioner. Sig til hvis det kunne være en mulighed. 

Jeg er ikke interesseret for at kunne spille højere, bare dybere bas og mere "engageret" mellemtone.

Angående det med selv at lave højttalere, tror jeg det bliver min sidste mulighed, tror nemlig det bliver noget rod  men jeg siger tak for tilbudet

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Der er stor forskel på concept og blue, synes jeg. Jeg valgte Blue for den klart bedre lyd i forhold til det mindre beløb ekstra.

Bassen er strammere og dybere i blue, hvorimod concept er mere Cerwin Vega agtig ( Uden dog på noget tidspunkt at blive det )

Smagssag, men synes den lille merpris er det hele værd, indmaden skulle også være bedre i Blue, specielt LE versionerne.

Håber du får hvad du søger,

PS! Forvent ikke særlig meget effekt i den forstærker du bruger, den har desværre ikke meget at gøre med. Derfor du oplever den skærende lyd, fordi du spiller så højt at det forvrænger, plus denon jo er en kølig lidt skærende klang.

MVH

Ramus

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Wolfie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Det lader til at jeg skal skynde mig at skrive DALI Blue 2002LE på ønskeseddelen..

Tak for hjælpen

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo et ret stort værelse du har. Har du evt. overvejet en mindre gulvhøjttaler eller er det helt udelukket? Når noget er det du gerne vil have er en fyldigere bas, så er det jo nemmere at opnå med en større højttaler.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Wolfie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Nu er det jo et ret stort værelse du har. Har du evt. overvejet en mindre gulvhøjttaler eller er det helt udelukket? Når noget er det du gerne vil have er en fyldigere bas, så er det jo nemmere at opnå med en større højttaler.

Nej det er ikke udelukket, men hvilken kunne det så være? Concept 6?

Mine Gale går kun ned til 60Hz og er 26cm høje, og begge Dalierne kan gå ned omkring de 40Hz og er hhv. 37cm og 39 cm høje, så er der ikke noget bas at hente der? 

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Når der står at en højttaler går ned tl X hz, betyder det jo ikke at den spiller godt eller spiller med mere fremtrædende bas...
Men jeg ville måske anbefale dig en gulvhøjttaler. så kan det godt være du skal have fingrene i en anden forstærker.. Så kunne et tilbud f.eks. være Dali 104 gulvhøjtt.. Har set dem til 400 kr. for nylig brugt. Har selv haft 2 par og de spillede godt (og så til prisen)! Men dem skal du ikke give mere end 700 kr. for mener jeg. Og så kunne det være der var plads til en anden forstærker.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Spider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

hvis valget stod mellem dali concept 2 og Dali blue 2002. Ja så ville jeg ikke være i tvivl. Concept 2 lyder bare bedre. Det var ekspedienten i hifiklubben og jeg meget enige i. Men det kan jo være at der andre der syntes noget andet.
Til top Vis Spider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spider

Wolfie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg tror jeg bliver nødt til at vente med at købe en ny forstærker, så det bliver nok ingen gulvhøjttaler

Men kunne man ikke også flankere en aktiv subwoofer med nogle reolhøjttalere? For der er en pre-out bøse på DM31 til en aktiv sub. 

Spider: Jeg synes også at concept 2 lød bedre, alle små detaljer kom med, hvorimod de små detaljer på 2002'en var sværere at høre, pga. diskanten.

Men det skulle jo være rettet op på LE versionen, så nu må vi se hvad det bliver til

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hvad med Monitor Audio RS1:

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Wolfie skrev:

Hmm, jeg tror jeg bliver nødt til at vente med at købe en ny forstærker, så det bliver nok ingen gulvhøjttaler

Men kunne man ikke også flankere en aktiv subwoofer med nogle reolhøjttalere? For der er en pre-out bøse på DM31 til en aktiv sub. 

Spider: Jeg synes også at concept 2 lød bedre, alle små detaljer kom med, hvorimod de små detaljer på 2002'en var sværere at høre, pga. diskanten.

Men det skulle jo være rettet op på LE versionen, så nu må vi se hvad det bliver til

Nu er gulvhøjttalere ikke nødvendigvis en større belastning for en forstærker end reol højttalere, som regel er de mere effektive og kan derfor spille højere med mindre effekt. Dalis små 5005 (el. 505 el. 104 hvis det skal være billigt) spiller fint med en mindre forstærker. Hvis du ikke har noget imod at købe brugt, så kan 104 findes til 5-600 kr og til den pris er de højttalere rigtig gode.

Man kan sagtens lave en kombination med sattelitter og en sub, mend et er sværere at få til at spille ordentligt sammen og du skal ikke regne med at det er billigere end at købe et par gulvhøjttalere.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum