| Forfatter |
|
Viller Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 19 Januar 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ekpertise søges........?!
Jeg har en plan om at bygge en Subwoofer til hifi/hjemmebiograf - Jeg er selv lidt "forelsket" i sunfires små subwoofer og har dem lidt i tankerne når jeg designer dette projekt - - men desværre har jeg aldrig prøvet at bygge en sub før? her er mine tanker:
1 stk. 10" enhed med laaang vandring monteret for enden af et "rør" (evt et plastic vandrør, og ja de er SOLIDE)
1 stk. icepower forstærker 500 el 1000 watt
lyder dette helt hen i skoven? hvor finderjeg en passende enhed? og hvordan finder jeg den rette volumen på røret??
jeg har faktisk også overvjest at sættet en enhed i hver ende af røret, tror i det er en god ide?
håber i kan give nogle gode tips...
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 19 Januar 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at det er sværere end du tror  , men dermed ikke sagt at
det er umuligt. "Standardløsningen" er en Peerless XLS10 med
matchende slave i et kabinet på ca. 26-27 liter netto. Så kan du jo
selv regne ud hvor langt røret skal være
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
Viller Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe ja det kan godt være at jeg fik det til at lyde som om at jeg mente det var ret nemt! hvilket jeg godt er klar over det ikke er! -
Når du siger "matchende slave"... øh? kan du ikke uddybe det lidt? og hvordan er du kommet frem til 26-27 liter?
Jeg havde faktisk også selv set på Peerless XLS10...
/Jakob V
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 20 Januar 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du forventer en ydelse som sunfire subs..så kan du glemme alt om xls.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 20 Januar 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør idéen er god nok, men en 10" XLS bør have to slaver monteret for ikke at få problemer med for lang vandring på slaverne. Det gør jo rør-idéen lidt besværlig i udførsel 
Du kunne istedet vælge to ens aktive enheder, én i hver ende af røret. På den måde opnår du også at de udbalancerer hinandens kræfter og dermed står røret ikke og bevæger sig ret meget. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Viller Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har desværre ikke lige haft tid til at se jeres indlæg før nu 
Jeg havde også selv i tankerne at der skulle være 2 aktive - én i hver ende! nu bliver det nævnt at hvis jeg forventer en ydelse som sunfire så skal jeg ikke vælge XLs enhederne! jeg regner ikke med at få en ydelse som sunfire, det ville nok være urealistisk! men er der andre enheder der ville være bedre/der kan yde mere? - da jeg renger med at benytte en icepower 500 eller 1000watt forstærker budre der være rigeligt med power til at trække de fleste 10 " enheder!
er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af at udregne volumen ect. til røret?? evt links
Mvh Jakob
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 03:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et link:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline
Herfra kan du enten downloade et beregningsprogram, eller, til de mere simple beregninger, blot bruge deres online programmer. Du skal have de relevante data på enhederne, men de er ret nemt tilgængelige på næsten alle, nye enheder (inkl. de Peerless du nævner).
Opbygger du din sub som nævnt, med en aktiv enhed i hver ende af et røret, må du regne med en god del equalising, for at få subben til at gå tilstrækkeligt dybt. Men OK, med tilstrækkeligt power på skulle det heller ikke være noget problem.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk lige på at Sunfire subberne ikke har to aktive enheder, men en aktiv og en slave, der reelt gør det ud for et meget langt basrefleksrør med lav tuning...
Det er derfor den kan gå så dybt med så lille kabinet (Dét, og så den ekstremt kraftige forstærker til at drive den meget tunge/stive enhed)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop - det er sådan den fungerer. Og dér bliver osse EQ'et...
|
| Til top |
|
| |