Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 06:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Fase og 0 (nul) i 220V stikkene (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 232
Sendt: 30 August 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Der var en gang i High Fidelity en snak om at man skulle vende 220V stikkene til sine hifi apparater rigtigt. Og HIFIklubben solgte nogle glimlampefiduser til en horribel pris (samme princip som en polsøger i Silvan til 25 kr.).

Ifølge HF skulle man sætte netstikket i stikkontakten og tænde apparatet. Så skulle man sætte polsøgeren til stel på apparatet (f.ex. en phono tilslutning's krave) og se om der kom lys i glimlampen. Hvis ja skulle man vende 220V stikket om og tjekke om glimlampen var slukket.

Man kunne i mangel af polsøger stryge blidt over apparatet og mærke efter om det var roligt (=slukket glimlampe) eller om det havde en let vibration (=tændt glim).

Alle apparater i anlægget skulle testes separat, dvs. ikke-forbundet med signalkabler etc. Når så alle apparater havde fået fasen korrekt tilsluttet, kunne det hele samles.

Fidusen var, at hvis 220V stikket sad, så der var ro på apparatet/glimlampen slukket, skulle det bevirke en bedre opløsning af detaljer, bedre soundstage m.v.

Har noget hørt mere om dette/erfaringer med dette "tweak"?

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt
 
shras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1007
Sendt: 30 August 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Densen anbefaler stadig samme fremgangsmåde i manualen til deres apparater, så det er stadig aktuelt...
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 30 August 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Det kan kun anbefales!!! Fordelen er at vekselspændingens sinusbølge-top og -bund er samtidig forekommende på alle apparater, de takter så at sige!!! Det giver minimal "fejl"-spænding apparaterne imellem, denne spænding vil nemlig løbe i signalkablerne!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 232
Sendt: 30 August 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet, at der er nogle apparater, hvor det er lige meget hvordan det vender, der er enten lys eller ikke lys i glimen på stel.

Hvorfor det og hvordan finder man den rigtige fasning af sådanne apparater?

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 03 September 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Du starter med  kontrol, for eller den integrerede forstærker og den er der forhåbentlig ingen problemer med at finde den rette fase på!!!  Derefter måler du med voltmeter fra eks.vis. CD-afspillers stelkappe på phonostikkene og til forstærkerens ditto; laveste værdi på stelstrøm, ja spænding er det jo retteligt, vinder så!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 232
Sendt: 03 September 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Tak F.Christians, så har jeg noget at lave i weekenden hvis det mod forventning skulle blive skidt vejr
Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 04 September 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Det tager et par timer inclusive stik-rensning med isopropyl-alkohol og en støvsugning helt ind bagved "ormegården"!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 232
Sendt: 08 September 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Der er ingen lys i glimlampen lige meget hvordan stikket vender når det gælder forstærker (Marantz SR8200 surroundreceiver) eller cd-spiller (Marantz CD7300). Og stelspændingsforskellen er den samme uanset hvordan stikkene vender.

Men i subwooferen (B&W ASW2500 med klasse d-forstærker) er der lys i glimlampen uanset stikkets orientering. Og der er heller ikke lav eller høj forskel på stelspændingen. Den er ens uanset stikkets orientering.

Se - det er en ny udfordring, hva'?  :^)

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 09 September 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Øhøm, nå!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Tossekurt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 13 September 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

ARGH,,sikke noget pladder,,, he he

umiddelbart lyder det MILDEST talt som en AND!!

 

som der var én der var inde på her tidligere,,så er der tale om VEKSELSTRØM,,,, og apparaterne er derfor bragende ligeglad med, hvilken vej stikket vender.

 

derimod, hvis der var tale om 2 eller 3-fasede tilslutninger,,,så var det en anden sag, for så betød faserækkefølgen noget!

men i alm. hus-installation, er der tale om ÈN enkelt fase og en NUL...dvs. den er MEGET ligeglad.

 

men kom med en grund til at de ikek skulle være ligeglade,,sp lytter jeg,,for emnet er særdeles interessant..

(tror bare ikke på det, før jeg har fået det forklaret)



__________________
Love is not a crime
Til top Vis Tossekurt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tossekurt
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 13 September 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Tossekurt, hvis du nogensinde har prøvet at røre ved h.h.v. en fase- og en nulleder, vil du erfare at der er særdeles stor forskel

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 13 September 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Fordi det er vekselsspænding er alting jo ikek ligegyldigt....lyd er også vekselsspænding, men det gør jo ikke udstyret der transportere det ligegyldigt.

En af forskellene ved at vende polariteten er at den kapacitive kobling imellem apparatet og nettet ændres. Der er fordi primærviklingen på trafoen vil have en start og en slut ende på viklingen. Det giver forskellige koblinger/resultater. Højere kapacitet = større lækstrøm. Samme princip med visse netfiltre, der kan få HFI afbryderen til at afbryde....

 

 

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio
 
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 232
Sendt: 14 September 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

OK, det begynder at give mening. Nogle apparater giver lys i glimlampen uanset stikkets orientering. Andre giver ingen lys uanset orientering, mens en tredie gruppe apparater lyser ved én orientering af stikket og lyser ikke ved en anden.

Det er vel fordi der er forskellige måder at organisere en strømforsyning på i et hifi apparet.

Og endelig betyder det vel, at man må lytte sig frem til den vending af stikkene, der tilsyneladende lyder bedst!

Når man har en håndfuld apparater, kan det jo blive en uendelig kombination, man skal igennem og så er man træt i hovedet længe inden man har fundet ud af noget, så jeg lader denne sag ligge indtil videre.

Tak til alle, der har skrevet på dette emne.  :^)

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra, at dette stadigvæk er aktuelt?

Jeg har prøvet at mærke efter på apparaterne (om der skulle være en knitren), men kan ikke umiddelbart mærke noget. Næste skridt er vel, at jeg anskaffer en polsøger?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 232
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil være sikker skal du bruge en polsøger.

De apparater, der tydeligt giver lys i en fasning og intet lys i den anden, vil når der er lys også give en svagt sitrende fornemmelse, når man med en tør finger strejfer let hen over apparatet på en glat flade. Brug gerne oversiden af fingeren med den tynde hud. Siden med fingeraftryk er for tykhuset til at mærke denne fine sitren.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev det i sit første indlæg, men jeg nævner det igen for det er meget vigtigt: Fjern alle signalkabler mellem apparaterne inden i går igang! Jeg ved af erfaring at der er mange der glemmer dette!

Iøvrigt kan jeg varmt anbefale dette tweak. Det virker, og så er det ganske gratis!

Svend P skrev:

Tossekurt, hvis du nogensinde har prøvet at røre ved h.h.v. en fase- og en nulleder, vil du erfare at der er særdeles stor forskel

Ja præcis, og på min NAD Silverline S300 forstærker kan jeg endda høre mekanisk brum fra trafoerne, hvis netstikket vender "forkert".



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
taupe
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Det sjove ved denne tråd er, at næsten alle ligger og roder med polsøger, håndspålæggelse og andet hokus pokus, men er der nogen der lytter, næppe. Det er vel ligegyldigt om der er lys i lampen eller vibrationer i fingrene, hvis man ikke kan høre forskel. Altså, i gang med det hårde arbejde:

På med et velkendt stykke musik og så i gang med at vende stik og LYTTE og der er selvsagt kun 2 muligheder ved hvert apparat. Kan man ikke, eller er man i tvivl om man kan høre forskel, ja, så er der ingen forskel i dine ører.

Jeg har haft mange apparater gennem tiderne og jeg synes det har være svært for ikke at sige umuligt at høre forskel, men som altid bekræfter undtagelsen reglen:

På min nuværende forstærker, Advantage Thor S 101, var jeg ikke et øjeblik i tvivl: Ved korrekt fase er der et stort og rummeligt lydbillede og ved ukorrekt, ja, sjovt nok det modsatte.

KAN DU HØRE FORSKEL, ER DER FORSKEL. KAN DU IKKE, ER DER INGEN FORSKEL.

Med venlig hilsen

 

Til top Vis taupe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af taupe
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

taupe skrev:

Det sjove ved denne tråd er, at næsten alle ligger og roder med polsøger, håndspålæggelse og andet hokus pokus, men er der nogen der lytter, næppe. Det er vel ligegyldigt om der er lys i lampen eller vibrationer i fingrene, hvis man ikke kan høre forskel. Altså, i gang med det hårde arbejde:

På med et velkendt stykke musik og så i gang med at vende stik og LYTTE og der er selvsagt kun 2 muligheder ved hvert apparat. Kan man ikke, eller er man i tvivl om man kan høre forskel, ja, så er der ingen forskel i dine ører.

Jeg har haft mange apparater gennem tiderne og jeg synes det har være svært for ikke at sige umuligt at høre forskel, men som altid bekræfter undtagelsen reglen:

På min nuværende forstærker, Advantage Thor S 101, var jeg ikke et øjeblik i tvivl: Ved korrekt fase er der et stort og rummeligt lydbillede og ved ukorrekt, ja, sjovt nok det modsatte.

KAN DU HØRE FORSKEL, ER DER FORSKEL. KAN DU IKKE, ER DER INGEN FORSKEL.

Med venlig hilsen

 

Tak for rådet, men nu forholder det sig sådan at jeg har del apparater og jeg gider ikke side og lave 117 prøvelytninger for at finde den rigtigt kombination - det er nu hurtigere at måle sig frem

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Fandt en polsøger i værktøjskassen (80-500 volt) men lampen lyser ikke

Bruger jeg en forkert type eller kan der være en anden forklaring?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Fandt en polsøger i værktøjskassen (80-500 volt) men lampen lyser ikke

Bruger jeg en forkert type eller kan der være en anden forklaring?

Prøv at stikke polsøgeren i stikkontakten. Hvis den ikke lyser er den defekt, og så er det jo godt at en ny ikke er så dyr



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes