Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Samling af net kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har købt materialer hjem fra ELFA til at lave nogle afskærmede netkabler. Det jeg vil høre er om det er nødvendigt og forbinde skærmen til jord. Problemet er at der ikke er jord i lejligheden, så det er ikke rigtigt en mulighed.

Jeg vil ikke starte en kabel diskussion, derfor er jeg kun interesseret i at vide om skærmen skal jordes.

Vil det hjælpe med et netstøjs filter til min afspiller, dac og evt tv, eller vil det være penge ud af vinduet? Jeg har lidt kig på lc audios netstøjs filter: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=314 og kan lige så godt få det monteret når jeg samler kablerne, hvis det vel og mærke har en virkning?

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer med netstøjsfiltre er blandede - det er meget apparat- og systemafhængigt og kan således give alt fra en negativ virkning (fx i form af
dynamiktab) til en positiv virkning (fx i form af større transparens). Hvis netfilteret samtidig indeholder en DC-fælde, så kan det fjerne støj og
trafobrum fra apparater, som er DC-følsomme.

Så der er nok ikke andet for end at prøve dig frem. Jeg tror, der er næsten lige så mange meninger om netstøjsfiltre, som om alt andet hifi-relateret!

Når det gælder skærmene netkabler, må jeg blive dig svar skyldig. Jeg benytter selv uskærmede.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet en del filtre i tidens løb og min erfaring er, at de billigere versioner ingen nævneværdig forskel gør, ikke dem som jeg fik prøvet i det mindste Tilgengæld er mit nuværende filter fra Dezorel rigtig godt, faktisk den komponent der har givet størst værdi for pengene

Nu linker du til et LC Audio, som jeg ikke har prøvet, men jeg kan se at der er 30 dages returret, så det er vel bare at prøve det ?

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter er diy filter fra Brinck, og det løser opgaven lige så godt - eller bedre - end meget dyrere kommercielle filtre!!!

Det er rystende hvad nogle producenter bilder sig ind at putte i en kasse, og kalde det et "eksotisk" filter, og samtidig kræve en mindre formue for det...!

Det værste jeg har oplevet, var et filter fra en anerkendt amerikansk producent, hvor indmaden var ledninger viklet om spoleforme, og intet andet... det kostede omkring 15.000,-!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Kan godt anbefale dig et net støjs filter til cd afspiller og øvrige hifi udstyr. Tv kan ikke betale sig. Bruger selv et Körner filter, som er i stil med LC Audio's. Det gav virkelig meget. Men man er dog nødt til at prøve det af, for hvis du ikke bor i et område med meget støj på el nettet, så har du sikkert heller ikke brug for et. Men prøv.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Jeg benytter er diy filter fra Brinck, og det løser opgaven lige så godt - eller bedre - end meget dyrere kommercielle filtre!!!

Jeg har prøvet en del "Brinck" filtre i tidens løb og jeg mener at de er spild af penge. Et par spoler og en modstand.

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

8888
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis 8888's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8888

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene

Jeg tror at jeg venter med filtret, indtil jeg har anlæget op og kære i den nye lejlighed. Der er jo selvfølgelig ikke nogen grund
til at bruge penge på noget der måske ikke er nødvendigt

Er der nogen der har erfaring med samling af net kabler, som ved om det har betydning om skærmen er tilsluttet jord?

indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Det er rystende hvad nogle producenter bilder sig ind at putte i en kasse, og kalde det et "eksotisk" filter, og samtidig kræve en mindre formue for det...!

Det værste jeg har oplevet, var et filter fra en anerkendt amerikansk producent, hvor indmaden var ledninger viklet om spoleforme, og intet andet... det kostede omkring 15.000,-!

Er der i hele kæden som er koblet på brink filteret?
Til top Vis indomitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af indomitus

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej Jens
Når du ikke har jord på installation, er det ikke nødvendig at montere skærm ,,,klip den af og træk kappen ud over ,så der ikke
er små tråde der kan ramme fase og nul...En anden mulighed er at montere skærm på stel på apparatet..og klippe skærm af
ved stikproppen
mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

indomitus skrev:

Mikkel Gige skrev:

Mit anlæg er i hvertfald koblet på et enkelt passivt filter.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

indomitus skrev:
Mikkel Gige skrev:

Ja, hele systemet sidder efter dette filter. Jeg har forsøgt at køre effekt-trinnene uden om, men der er ikke forskel

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

hej om skærmen skal eller ikke skal forbindes til jord er lidt et religions spørgsmål jeg plejer at forbinde skærmen til jord i begge ender nogle forbinder kun i den ene ende og ik i den anden ende. man kan også lave et ud af 2 skærmede strømkabler  som er flettet og bruge alle lederene i på den ene ledning til o lederen og den anden fasen og så forbinde skærmen på begge til jord så kommer lederene længere væk fra hinanden og er dermed afskærmet fra hinanden det har jeg selv gjort med et af mine strømkabler med et godt resultat
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Har du jord i din installation,,eller forbinder du bare jord i stik?
mvh

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2013 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Bedre sent end aldrig er jeg kommet i gang med og samle kabler efter en overstået eksamens periode.

Jeg har samlet kablet til forstærkeren, hvor jeg har monteret skærmen til stel på selve forstærkeren. Jeg kan ikke høre noget stel støj, så den kommer til og spille sådan. Jeg mangler og nærlytte resultatet, men skal nok vende tilbage når jeg føler at jeg har brugt nok lytte tid til og drage en konklusion på om det har virket, eller om det ikke har givet noget. En A/B test med det gamle kabel er selvfølgelig oplagt. Jeg har også købt en alu strøm skinne i håbet om at den vil give en minimal afskærmning til det højttaler kabel der ligger parallelt med denne.

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg vil gerne have monteret skærmede kabler på alle apparater der bruger en 230v ledning. Men problemet er at cd afspiller og tv har kablet fast monteret, så jeg tænker på at samle det eksisterende kabel med det afskærmede, der hvor kablerne går ud af apparaterne. Er det lovligt og lode kablerne sammen, eller skal det samles med stik?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Sendt: 03 Juli 2013 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Forsikringen kunne godt være et problem hvis nu en af enhederne kortslutter og går i brand, og man finder ud af en gang
hjemmefusk har forsaget det, så vanker der..

Den bedste løsning ville være at montere hunstik i de enheder med fast ledning, så man kan lave ens netkabler til alle
sammen, men det gør det ikke mindre lovligt..

Det er også forbudt at overføre jord fra alm dansk stik med jord til schuko, men det er der så meget der er...

Skærm diskutionen er ligegyldig hvis du ikke har jord i stikkontakterne, og etablering af jord via separat jordspyd og separat
fase er nu det ultimative..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Juli 2013 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hej benytter et Brinck br 507 . Dog ikke til Hi-FI , men til HF amatørradio. Det tager netstøjen til mine følsomme hf tranceivere . Det ville dog uden videre kunne bruges til HI-FI , men ikke overstige 1300watt. Her er link til diagram, nemt at lave for en diy person . Link : http://www.sandcastle.dk/artikler/BR507.pdf
mvh space

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Men det "eksotiske" filter du omtaler virker rent faktisk. Men sådan er der jo så meget.

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2013 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

har man støj i sine 220v net,,så kan sådan en spole med ledning rullet rundt om ..faktisk virke..da den dæmper højfrekvent støj
men 15000kr--det er forkert fag jeg har

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum