Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 04:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Gummidutter og stander (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej folkens .

Jeg ønsker blot at vide, om der er forskel på spikes mellem højtaler og stander?
Der var både spikes med til standerne og højtalerne.

Mit spørgsmål er altså, om der er nogen lydmæssig forskel på spikes, eller skal jeg bare vælge de pæneste som passer bedst til højtalerne
designmæssigt?

På forhånd tak :-)
Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg mener selvfølgelig gummi-dutter ... Og ikke spikes :-)
Men spørgsmålet er stadig det samme, om de forskellige dutter er lige gode?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Måske, måske ikke ...

Jeg må med skam erkende, at det er et af de områder, hvor jeg ikke har eksperimenteret (og heller ikke med stoffer eller frontstoffer for den sags
skyld ...).

Jeg har altid benyttet "elefantsnot" eller "konsulentsnot", eller hvad det nu kaldes (ja, kært barn har sikkert mange navne), til mine standerhøjttalere.
Dels er det billigt, dels sikrer det en fin akustisk kobling mellem højttaler og stander, hvor højttaleren ikke skrider rundt på standeren.

De klumper, jeg i øjeblikket har siddende, er mere end fem år gamle, og de er lige så elastiske og smidige, som da jeg pillede dem ud af
indpakningen. Jeg gennemførte en større hovedrengøring for nogle uger siden og tog i den forbindelse mine højttalere ned fra standerne. Jeg kunne
uden problemer genbruge klumperne. "Plastic fantastic", siger jeg bare!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Ha ha.. rigtig sjov ide Analogueman! godt fundet på! Det kunne være der skulle eksperimenteres med den slags en dag

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig enig med analougeman, du må simpelthen prøve 'blue tack' som det også kaldes. Det købes i boghandelen og koster 24 for en pakke med rigeligt. Du bør sikre dig at der er virkelig god hæftning, læg noget tungt oven på højtalerne natten over.

Idag prøvede jeg at sætte det under min pladespillers motorenhed, således at den kobler godt til underlagt som hos mig står i en sandkasse.

Mine højtalere blev også 'tacklet' under de bagerste fødder og under gulvbeskytteren til spiren foran. Da jeg forsøgte at flytte højtaleren lidt for hurtigt viste det sig at koblingen var så stærk at den rev lakken af gulvet.

Nå, men motoren og højtalernes tilkobling til underlagt er det suverænt mest effektive teak jeg har prøvet og så næsten gratis.

Det spm sker ved tilkobling er at du ikke som med spilles bare sender vibrationerne tilbage, men giver dem en 'escapevej' væk fra det du vil beskytte mod vibrationer. En anden vigtig ting at prøve er at aflede vibrationer fra inde i apparaterne, typisk strømforsyninger og deres transformatorer vibrerer. Ganske svagt, men nok til at ødelægge kvalitet. Det kan man gøre ved at sætte vibrationshøstere under apparatets bundplade og ikke fødderne.

Undskyld lidt omvej, men tilbage til tonic, du skal prøve bluetack !!
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har disse

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Du har 3 slags liggende.. Få prøvet dem alle af og se om der er forskel i dine ører, og hvad du synes lyder bedst. Sammenlign
derefter med det andet billige tweak som er blevet foreslået. Det er bedste måde at finde ud af hvad der er bedst! Du har alle
muligheder for at prøve, de ligger lige foran dig

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har vedlagt et billede af de dutter, jeg har.
Hvorfor skulle elefant-snot være bedre end de dutter, det specifikt er lavet til formålet ?

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Du har 3 slags liggende.. Få prøvet dem alle af og se om der er forskel i dine ører, og hvad du synes lyder bedst. Sammenlign
derefter med det andet billige tweak som er blevet foreslået. Det er bedste måde at finde ud af hvad der er bedst! Du har alle
muligheder for at prøve, de ligger lige foran dig

Tænkte bare folk havde eksperimentet med forskellige materialer ... Derfor spurgte jeg :-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Fuldstændig enig med analougeman, du må simpelthen prøve 'blue tack' som det også kaldes. Det købes i boghandelen og koster 24 for en pakke med rigeligt. Du bør sikre dig at der er virkelig god hæftning, læg noget tungt oven på højtalerne natten over.

Idag prøvede jeg at sætte det under min pladespillers motorenhed, således at den kobler godt til underlagt som hos mig står i en sandkasse.

Mine højtalere blev også 'tacklet' under de bagerste fødder og under gulvbeskytteren til spiren foran. Da jeg forsøgte at flytte højtaleren lidt for hurtigt viste det sig at koblingen var så stærk at den rev lakken af gulvet.

Nå, men motoren og højtalernes tilkobling til underlagt er det suverænt mest effektive teak jeg har prøvet og så næsten gratis.

Det spm sker ved tilkobling er at du ikke som med spilles bare sender vibrationerne tilbage, men giver dem en 'escapevej' væk fra det du vil beskytte mod vibrationer. En anden vigtig ting at prøve er at aflede vibrationer fra inde i apparaterne, typisk strømforsyninger og deres transformatorer vibrerer. Ganske svagt, men nok til at ødelægge kvalitet. Det kan man gøre ved at sætte vibrationshøstere under apparatets bundplade og ikke
fødderne.

Undskyld lidt omvej, men tilbage til tonic, du skal prøve bluetack !!

Hvorfor skulle "blue tack" være bedre end de dutter, som er lavet til formålet ?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Det er det heller ikke nødvendigvis ... men du kan ikke vide det, før du har prøvet det
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Tror bare jeg prøver de dutter, som følger med. Jeg har ikke den store tiltro til elefant-snot ;D

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

De der halvrunde gummidutter der ligger lidt ud over kanten, er gode til at have mellem højttalere og stander. De er bløde og skridsikre. Dem kan du sagten nøjes med der. Havde du ikke dem, ville Analogueman og Mollecons forslag til Bluetack være de bedste valg. Det brugte jeg også på mine Snell J/ll i sin tid.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Hvorfor skulle "blue tack" være bedre end de dutter, som er lavet til formålet ?

De såkaldte "dutter" er fine nok til ikke at ridse dine pæne højtalere, men de får bare højtaleren til at opføre sig som stod den på en trampolin og det er ikke det du ønsker at opnå. Det du vil opnå er at dine højtaleres vibrationsenergi sendes ned i standeren og derfra videre i mere og mere dæmpet form(derfor kan mange standere fyldes med sand som omdanner vibratiner til varme). Det kan du kun opnå hvis du "hæfter" det vibrerende emne til det som skal transmittere eller
absorbere vibrationerne og det kan bluetack altså! Fordelen er i stedet for lim som ville fungere lige så godt at du kan fjerne bluetack uden at efterlade beskadigede flader.

Men som med mange hifirelaterede ting kan man ikke give nogen garantier, hvis anlægget ikke er særlig godt sat op kan man ikke engang høre selv store forbedringer for al den "grums" man sidder og lytter på. Derfor "ryd op" alle steder du kan og så begynder du at kunne have fuld glæde af dit indkøbte udstyr. Med at rydde op mener jeg akustiske idiotier som eksempel at sidde lige op af en væg når man lytter, have et sofabord mellem sig selv og højtalerne, have anlægget placeret mellem højtalerne, have højtalerne stående "pænt" tæt på væggene og ikke fritstående inde i rummet, sørge for at apparater ikke står og vibrerer livet ud af musiken. Og jan at man sikrer at højtalerne ikke står og "hopper" i egne vibrationer, men hjælper dem til at stå fast ved at dræne vibrationer væk.

mvh. Asger

Prøv det og hold op med at tænke så meget. Du kan alligevel, ligesom alle os andre, iøvrigt ikke tænke dig til hvordan noget fungerer hos dig selv.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Tror bare jeg prøver de dutter, som følger med. Jeg har ikke den store tiltro til elefant-snot ;D

Selvfølgelig skal du prøve de dutter der følger med og prøve at lytte rigtig godt til den opstilling, men hvorfor i alverden vil du ikke ofre 24 kr i boghandlen, klippe 4 frimærker ud per stander og så ligeså seriøst lytte ???

Ingen kan sige hvad som er bedst, men det sjove er at prøve og så opleve, opdage og blive klogere. Jeg tror du vil blive ret så overrasket hvis du altså gider.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
De der halvrunde gummidutter der ligger lidt ud over kanten, er gode til at have mellem højttalere og stander. De er bløde og skridsikre. Dem kan du sagten nøjes med der. Havde du ikke dem, ville Analogueman og Mollecons forslag til Bluetack være de bedste valg. Det brugte jeg også på mine Snell J/ll i sin tid.

Vil du mene, at de sorte/halvrunde er bedre end de gennemsigtige som fuldte med til standerne ? :-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Selvfølgelig skal du prøve de dutter der følger med og prøve at lytte rigtig godt til den opstilling, men hvorfor i alverden vil du ikke ofre 24 kr i boghandlen, klippe 4 frimærker ud per stander og så ligeså seriøst lytte ???

Ingen kan sige hvad som er bedst, men det sjove er at prøve og så opleve, opdage og blive klogere. Jeg tror du vil blive ret så overrasket hvis du altså gider.

Det skal da også prøves... Jeg havde bare ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at det kunne være bedre end de gummi-dutter, der er lavet til det præcise formål..

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

"Den vildeste fantasi" er din største barriere mod at opnå noget andet end det du selv kan tænke dig til.......

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Derfor spurgte jeg herinde ;)
Jeg forstår bare ikke, at man ikke får dette materiale med til højtalere og standere, fremfor gummi-gutter ... Men jeg må en tur i bog&ide i morgen :-)

4xstykker på størrelse med en 10-krone og 1 cm tykt .. Passer det ikke meget fint ?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Husk nu hvad jeg sagde i et andet forum til dig: prøv dig frem - der er mange ting der spiller ind så nogle ting lyder godt mens andre ikke gør....

jeg har en ide om at teste hvordan glaskugler indvirken er på lyden hvis anlægget står på dem istedet for den medfølgende fødder.
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes