Forfatter |
|
Shadow Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 252
|
Sendt: 31 Januar 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har mere eller mindre opgivet at få tilsluttet mine højttalere med mit Dali Silverwave kabel - det er noget nær umuligt at
få plads til kablet samt den ekstra
stump (bi-wire terminaler). Har godt nok fået dem tilsluttet tidligere, men enten har jeg været ekstremt heldig eller også har
de aldrig siddet ordentligt..
Der er fint plads til ét kabel, men når den ekstra stump også skal med så kniber det.
Derfor er jeg på udkig efter nogle banan- eller spadestik, men hvad bør jeg tage (skal helst være nogle jeg kan skrue på, da
jeg ikke lige har mulighed for at lodde
dem på)?
Jeg har kigget lidt på
http://www.tapeconnection.dk/search.aspx?sval=banan&product_ number=6940012
http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/59-lok-suregr ip-rhodium-bfa-connector-/
eller nogle Argon fra Hifiklubben http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler-tilbe hor/ - ved dog ikke helt hvad
forskellen er?
Hvilke ville i vælge?
Det er som sagt Dali Silverwave (single-wire) kabler jeg har og højttalerne er Dali Evidence 470 (og C70 center).
Håber at der er nogen som kan hjælpe lidt
|
Til top |
|
|
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
..
|
Til top |
|
|
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 05:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har de argon der hedder 5452 de er ganske ok til prisen, synes tilgengæld ikke om 5451pga måden man montere kablet i stikket
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 05:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lok laver fine stik til fornuftige penge, personlig syntes jeg det er de billige forgyldte udgaver der lyder bedst
http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/57-lok-suregr ip-gold-bfa-connector/
http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/58-lok-suregr ip-gold-spade/
du skal kun vælge 6mm udgaven hvis det er nødvendigt, 4mm udgaven har mere godstykkelse i huset hvilket betyder at skruen kan spændes længere ind så der er en bedere kontakt med kablet, hvis du kun skal have et stk dali leder i hvert stik så er 4mm riglig.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Shadow Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene :)
Kan der være reel forskel på hvordan lyden bliver med de forskellige stik - handler det ikke primært bare om at finde det stik der sidder godt fast på
kablet og giver en god forbindelse?
Jeg fik nogle stik af en ven som er Argon 5451 - jeg synes faktisk de holder kablet ret godt på plads - det er i hvertfald ikke til at rokke når det er
skruet i.
Jeg synes dog ikke jeg kan få stikket sat så godt fast i højttaleren.
Det går ikke ret langt ned, nok kun halvvejs ca. - en af forklaringerne på dette er at jeg har sat de små stumper der forbinder de to sæt terminaler i
som før - så de blokerer jo lidt. Hvad gør i normalt for at tilslutte det?
Forresten et meget informativt svar fra strecker :D
|
Til top |
|
|
andersen31 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
netop der for vil jeg vælge 5452 i stedet da de kan sættes bag i stikket og ikke kræver værktøj synes jeg de er nemmere at arbejde med
|
Til top |
|
|
Shadow Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener? Kan man sætte et kabel i både bag i og fra siden eller hvordan? Så jeg på den måde
kunne sætte den lille kabelstump i fra siden og så det andet kabel bag i?
|
Til top |
|
|
andersen31 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
du sætter kablet i fra siden og kan så sætte en banan mere bag i stikket. jeg har så i stedet lavet et sæt jumpers med spade i den ene ende og en banan i den anden og har så spaden under den skrue terminal hvor kablet sidder i og så banan enden fra jumperen i det øverste terminal sæt
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er lydmessig forskæld på stik, jeg mener f.eks at valget af stik kan være lige så betydningsfuld som selve kabel valget.
Argon har jeg ingen erfaring med men Lok byder på fornuftig ydelse/pris forhold.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Shadow Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld mit sene svar :)
andersen: Aha, kan se hvad du mener - synes dog det virker en smule kluntet at skulle have to stik på den måde.. jeg prøvede
at sætte stikket i højttaleren uden den ekstra kabelstump/jumper tilsluttet - og jeg synes stadig ikke jeg kan få stikket helt i?
dan a: jeg havde faktisk ikke opdaget at der var en billigere version af det Lok stik :) Tror du at der kunne være plads til 2
kabler i ét? Jeg tænker at jeg måske kunne få jumperen sat i samme stik som kablet til forstærkeren - så der er mere plads til
stikket.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shadow skrev:
Undskyld mit sene svar :)
andersen: Aha, kan se hvad du mener - synes dog det virker en smule kluntet at skulle have to stik på den måde.. jeg prøvede
at sætte stikket i højttaleren uden den ekstra kabelstump/jumper tilsluttet - og jeg synes stadig ikke jeg kan få stikket helt i?
dan a: jeg havde faktisk ikke opdaget at der var en billigere version af det Lok stik :) Tror du at der kunne være plads til 2
kabler i ét? Jeg tænker at jeg måske kunne få jumperen sat i samme stik som kablet til forstærkeren - så der er mere plads til
stikket. |
|
|
Hmmm, den er svær at svare på, kan ikke huske hvor mange mm2 det dali kabel er på, men du kan jo bare vælge 4 mm udgaven og så lave jumperen med spyd i den ene ende og spade i den anden ende, på selve ht kablet montere du spyd, så har du ingen problemer og de stik koster ikke ret meget. Guld versionen spiller lidt mere rundt og bredt, lidt i det varme behaglige hjørne, rhodium spillere mere frem af rettet og knap så bredt, tonen ligger mere mod det neutrale, der er højere til loftet men er der tendenser til noget kant/hårdt fra selve kablets side så høres det extra tydelig, så i min optik er guld versionen et mere sikkert valg og så er de samtidig billiger. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Shadow Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2013 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det står opgivet til 3 mm, men den løsning du foreslår med spader er nok en bedre løsning. Det kunne så være disse her
http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/58-lok-suregr ip-gold-spade/ ?
Mht lyden så har jeg faktisk ikke hørt ret mange forskellige højttalere så jeg er ikke ekspert i forskellene :) Mit kabel mener jeg
går for at være i den skarpe ende men højttalerne mere varme i det - forstærkeren er i øvrigt en Denon 3803, den er vel også
mere over i den varme ende?
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2013 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
nap du guld versionen, den er billiger og jeg vil ikke betragte en denon som at være varm.
brug disse i begge ender af ht kablet samt den ene ende af jumperen, vælg 4mm udgaven.http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/57-lo k-suregrip-gold-bfa-connector/ altså skal du bruge 12 stk af dem.
brug disse til den anden ende af jumperen, vælge igen 4mm udgaven. http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/58-lok-suregr ip-gold-spade/ altså skal du bruge 4 stk af dem.
husk noget krympeflex til at lukke omkring huset på connectorne, vil mene du skal finde en krympeflex på omkring 9,5mm burde kunne bruges. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Shadow Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tager jeg bare guld-versionen :) Jeg kunne vel egentlig også bruge spader i begge ender til jumperen? Så kan jeg muligvis
slippe afsted med en lidt kortere stump kabel - men der er vel egentlig ikke den store forskel på at gøre det i stedet for..
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shadow skrev:
Så tager jeg bare guld-versionen :) Jeg kunne vel egentlig også bruge spader i begge ender til jumperen? Så kan jeg muligvis
slippe afsted med en lidt kortere stump kabel - men der er vel egentlig ikke den store forskel på at gøre det i stedet for..
|
|
|
ja du kan sagtens vælge spader til begge ender af jumperen. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|