Sven Palvig skrev:
Ja man må jo snart prøve at få renset de kontakter.
Jeg har nogle interessante pubikationer med Robert Haley, hvor han skriver bl.a. om højtalerplacering og meget andet
godt. |
|
|
Hej Sen,
Ja det med kontaktpindene er jo gratis, han renser med en meget lidt fugtig bomuldsklud.
Og det med at placere sin lytteposition før man placerer sine højtalere er jo for rigtig mange helt ukendt, men hvis ikke
man gør dette er risikoen for at man giver sine højtalere en urimelig opgave meget stor.
Jeg tror en rigtig stor procentdel brugere "opgraderer" i tide og utide i håbet om at få bedre lyd, hvor den mest effektive
metode ikke kendes eller bruges.
Da jeg lyttede mig frem til min lytteposition, brugte jeg en CD med "The Chieftains" hvor jeg ved der kommer 3 bastoner
efter hinanden, men ved forskellige frekvenser. Disse toner skal være i niveau med hinanden og passende i forhold til
resten. Så har man et rigtigt godt bud på det de omtaler som at placere sig imellem dyk og pukler på rummets
frekvensgang.
Rummets frekvensgang kan uden videre variere med 10-20 dB, så her ligger det mest grundlæggende problem for folk som
har basproblemer. En placering op af væg eller i hjørne kan hæve bassen ydeligere, men i en helt anden størrelsesorden 6-
9 dB.
Men, men, men, jeg tror ikke hifiteoretikerne på dette site gider arbejde med at få god lyd, de gør som flest på disse sites,
læser på nettet, køber på nettet og kan ikke forstå at deres anlæg ikke leverer det som omtales i de såkaldte tests.
Min lytteposition krævede en opstilling med højtalerne stående på den ene diagonal linje og jeg siddende på den anden
diagonallinje. Dette giver os mig en meget tilfredstillende lyd. Samtidig har jeg ikke anlæget stående mellem højtalerne
mere, der står faktisk ikke noget.Som de siger hvis man putter noget som kan reflektere lyden imellem højtalerne, ja så
har man lige lavet en hel masse difraktion med sjove faseforskydninger, der påtvinger resultatet en kamfiltereffekt.
Nå, men "Fellow HiFi Freaks", her kommer et par billeder af hvordan det så kan se ud med et svært rum og placeringer:
Ophæng på væggen koster med meder og hyldeknægte omkring 200 kr
Sandkasse med alt kostede ca 400 kr
Fik lavet en seperat gruppe til HiFi, den bruges på min effektforstærker også kaldet "bette ven".
Mvh. Asger