Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 20:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Video om Tweak’s (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Rocky Mountain
Audiofest seminar video

Sjovt at opdage hvor mange tweaks man egentlig har implementeret.

Hos mig er det den diagonale højtalerplacering som fik tingene til at tage fart.

Denne video, og der flere, bør ses af alle som er noget ved musiken, så'n hifi mæssigt.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2013 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

OK, så lang er den video altyså heller ikke, men 4 mega erfarne hifigutter som giver gratis tips til hvordan man billigt eller
gratis kan forbedre ens anlæg, det må da have interesse.

Eller er HiFi4all måske mere en slåsplads?

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg også set den

Tips og idéer er altid velkommende, det kan være at en lille detalje kan gøre hele forskellen. Deres snak om rengøring af
kontaktflader, og afkobling var god lige at få med. Samt selvfølgelig alle deres erfaringer med placering og lytte positioner.
Fed video, og jeg kan se, at der er mange andre man kan tage sig til at lytte på, der omhandler forskellige ting

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

Ja man må jo snart prøve at få renset de kontakter.

Jeg har nogle interessante pubikationer med Robert Haley, hvor han skriver bl.a. om højtalerplacering og meget andet godt.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2013 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Ja man må jo snart prøve at få renset de kontakter.

Jeg har nogle interessante pubikationer med Robert Haley, hvor han skriver bl.a. om højtalerplacering og meget andet
godt.

Hej Sen,

Ja det med kontaktpindene er jo gratis, han renser med en meget lidt fugtig bomuldsklud.

Og det med at placere sin lytteposition før man placerer sine højtalere er jo for rigtig mange helt ukendt, men hvis ikke
man gør dette er risikoen for at man giver sine højtalere en urimelig opgave meget stor.

Jeg tror en rigtig stor procentdel brugere "opgraderer" i tide og utide i håbet om at få bedre lyd, hvor den mest effektive
metode ikke kendes eller bruges.

Da jeg lyttede mig frem til min lytteposition, brugte jeg en CD med "The Chieftains" hvor jeg ved der kommer 3 bastoner
efter hinanden, men ved forskellige frekvenser. Disse toner skal være i niveau med hinanden og passende i forhold til
resten. Så har man et rigtigt godt bud på det de omtaler som at placere sig imellem dyk og pukler på rummets
frekvensgang.

Rummets frekvensgang kan uden videre variere med 10-20 dB, så her ligger det mest grundlæggende problem for folk som
har basproblemer. En placering op af væg eller i hjørne kan hæve bassen ydeligere, men i en helt anden størrelsesorden 6-
9 dB.

Men, men, men, jeg tror ikke hifiteoretikerne på dette site gider arbejde med at få god lyd, de gør som flest på disse sites,
læser på nettet, køber på nettet og kan ikke forstå at deres anlæg ikke leverer det som omtales i de såkaldte tests.

Min lytteposition krævede en opstilling med højtalerne stående på den ene diagonal linje og jeg siddende på den anden
diagonallinje. Dette giver os mig en meget tilfredstillende lyd. Samtidig har jeg ikke anlæget stående mellem højtalerne
mere, der står faktisk ikke noget.Som de siger hvis man putter noget som kan reflektere lyden imellem højtalerne, ja så
har man lige lavet en hel masse difraktion med sjove faseforskydninger, der påtvinger resultatet en kamfiltereffekt.

Nå, men "Fellow HiFi Freaks", her kommer et par billeder af hvordan det så kan se ud med et svært rum og placeringer:

Ophæng på væggen koster med meder og hyldeknægte omkring 200 kr
Sandkasse med alt kostede ca 400 kr
Fik lavet en seperat gruppe til HiFi, den bruges på min effektforstærker også kaldet "bette ven".

Mvh. Asger

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Flotte billeder og velovervejet højttaler placering/ lytteposition. thumbs up. Virkelige spændende setup, og flot indretning. Dejligt at se så meget
musik udstillet i disse streamning harddisk tider.
Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

En fornøjelse at se, Mercury. Er sikker på, at Poul Pava elsker at være omgivet af vinyl. Spørgsmål: Trækker du gardinerne for, når du lytter, eller "passer det bare" med resten af rummet????

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2013 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Spændende billeder. Ser rigtig godt ud Asger.

Jeg kan forestille mig, at du må have et rigtig godt dybdeperspektiv.

Jeg har mit anlæg imellem højtalerne, men de er trukket frem, så det ikke virker som et stort problem. Min erfaring med akustikting fra Hofi er, at med dem på bagvæggen, er problemet reduceret med hvad der sker imellem fronterne. Men selvfølgelig betyder det noget også. Jeg har prøvet at have diffusere foran fladskærmen jeg har imellem højtaler, og det er en fordel. Men ikke i forhold til sidevægge og bagvæg. Der giver diffusere mere, syntes jeg

Jeg har en frekvensvariation på + - 7 dB med lukket dør og åbent ud til gangen + - 15 dB.

Skal arbejde med det på et tidspunkt.

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke har anlægget på samme gruppe. Men der er vel sørget for at fasen passer alligevel. Jeg har trukket to kabler fra samme udtag så jeg har to stikkontakter placeret med stor afstand. Den løsning ville have passet godt hos dig.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2013 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
En fornøjelse at se, Mercury. Er sikker på, at Poul Pava elsker at være omgivet af vinyl.
Spørgsmål: Trækker du gardinerne for, når du lytter, eller "passer det bare" med resten af rummet????

Hej med jer,

Jeg trækker gardinerne for, da det er der min førsterefleksion i højre side er positioneret.

Jeg håber PP er glad for musik, du ser ca. 50% af mine plader på de her billeder, jeg har samlet ca. 6500 LP'er i stuen.....

Sven, der hvor jeg gerne vil prøve med noget room-tuning er på loftet over mig, førsterefleksionen skal forsøges
kombineret dæmpet og diffuseres, har jo allerede en god 3D diffuser og dæmpningen vil ske via små filtfirkanter som jeg
limer på de firkantede "toppe".

Men med den her placering har jeg stort set erradikeret de negative input til lyden af rummet.

Jo Sven, der er rigtig, rigtig godt dybt og højt perspektiv........

Nu findes der jo flere videoer i serien, måske skulle vi danne en lille diskussionsgruppe herinde af "senior" hifi-nørder som
forholder os til en video af gangen, hvad siger i?

mvh. Asger

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2013 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du har nødig at dæmpe loftet med dæmpematerale. Du er heldig at have så højt til loftet, og hvis du ikke har en rungende lyd, ville jeg kun diffuserer. Diffusere dæmper også lyden ved en mindre absobering på ca. 20 %.

Samtidig med brug af diffuser 3D, der smider lyden i tre retninger, tror jeg ikke at du skulle gøre det. Men prøv det endelig og vend tilbage med dine resultater.

http://www.decware.com/paper14.htm vil du måske syntes er interesant. Den underbygger din placering med højtalere.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2013 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Min pladespiller er som Haribo's Lakridser....... "Den er Go"

Jeg synes nogen skulle se videoen fra samme sted som ovennævnte kaldet "Shot up and listen to the music", meget
tankevækkende, har selv været der på mellemstationerne mod bedre lyd.

Men jeg er ikke enig i at man kan få så "God" opløsning at det bliver et problem, så har man synes jeg dårlig opløsning,
men meget af den.

Naturlig indsigt i musiken er godt synes jeg.

Transparens er ikke det samme som tynd, detaljefokuserende lyd, men bare lettere tilgængelighed til musiken.

mvh. Asger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes