Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: skråvægge - godt skidt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg har flyttet mit musikanlæg fra stuen nedenunder til stuen på 1. planet i vores 1½ plans hus.
Ergo spiller jeg nu i et rum med skråvægge.

Her er en lille tegning:

den er ikke målsåt - men bare så i kan få en ide af hvordan det er sat op.
Jeg spiller altså fra Skråvæg til skråvæg. Og afstanden fra højtaler til sofa er længere end afstand i mellem højtalerne.

Før spillede jeg i en større stue.

Mit problem er at efter jeg har flyttet anlægget synes jeg det spiller noget anderledes - det er som om at det hele ikke
hænger sammen på samme måde mere.

En ting er bassen, som er blevet lidt mere livlig - men synes altså ikke at instrumenterne står lige så skarpt som før.
Men hvordan og hvorledes med højtalerne - skal beregne afstand fra top eller bund af skråvæg?

- det skal liges siges at jeg ikke har roddet så meget med placering af højtalere endnu - så der er helt sikkert noget at
hente, men ville bare lige høre om jeres holdning i forhold til skråvægge.

:)

vh
Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hej Ronni,

Jeg har selv anlægget stillet op i et rum i stil med dit ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82043&K W=high5) og har derfor nogle erfaringer, jeg gerne deler med dig - de kommer her:

- Mine skråvægge er beklædt med Troldtekt (http://www.troldtekt.dk), som arkitekten, som i sin tid byggede huset, har været vældig fascineret af. Det er jeg glad for, for det gør akustikken god og så syntes jeg også, at det ser ganske ok ud.

- Jeg har flydende parketgulv, hvilket også i starten bevirkede, at bassen blev noget ustyrlig, som du også selv har bemærket. Hvis du også har et lignende gulv, så vil jeg helt klart anbefale, at du forsøger dig med afkobling af højttalerne mod gulvet. Jeg har forsøgt med forskellige ting (spikes, lave standere mm.) og har opnået de bedste resultater med SD fødder, som er nogle relativt hårde puder af et skumgummilignende materiale. Her faldt bassen fuldstændig på plads. Der findes mange forskellige typer bløde fødder, så der ville jeg nok starte med nogle forsøg, hvis jeg var dig. Evt. kan du prøve med nogle DIY udgaver til at starte med, for at finde ud af om det har den ønskede effekt hos dig.

- Jeg har ikke min lytteplads samme sted i lokalet som dig, men har valgt at placere en behagelig stol, således jeg har ørene i ca. samme afstand fra højttalerne, som de står adskilt med. Jeg har en sofa placeret nogenlunde samme sted, som du, hvor jeg kan konstatere tydelige basresonancer og en generel (temmelig kraftig) hævning af basniveauet. Disse fænomener tror jeg er vanskelige at komme til livs, men du bør måske vinkle dine højttalere en smule ind mod midten af rummet, så de kommer til at spille lidt mere på skrå i rummet, hvilket måske kan mindske basudsvingene en smule. En idé kan også være, at flytte lidt på både sofa og højttalere så afstanden fra/til skråvæggene ændres.

Håber at du kan bruge det til noget

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2011 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej Steen!
Tak for dine inputs - bider især mærke i at det "kan" lade sig gøre :-)

Jeg har mine højtalere afkoblet med noget lign. sd - nemlig VT-FEET fra danske valhalla technology - de fungerer rigtig fint.
Gulvet er et asketræ's parket som jeg har lagt direkte oven på spånplade - med en dæmpemåtte imellem (ingen dampspær
da det er 1 etage).

hvad angår troldtekt, så er jeg også selv vild med det - men det bliver først en realitet når jeg engang får taget mig sammen
(læs: råd til) at få lavet loft til kig med blotlagte hanebånd. Men indtil da forbliver det gips vægge :).

Jeg må igang med at flytte lidt på især sofaerne for at se om de kan afhjælpe problemet.
(har også overvejet at flytte sofa og det meget længere tilbage - også ellers installere en "fat boy sækkepude" som jeg kan
lytte i :-).

Har du gjort dig nogle erfaringer med placering fra bagvæggen? altså om man kan gå udfra afstanden i bunden eller toppen?

De ender jo ret langt ude i rummet må man sige :)

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen Ronni,

Mine højttalere står ca. en ½ meter fra skunkvæggen og en lille smule tættere på skråvæggen. Det skyldes at skunkvæggen og højttalerne er omtrent lige høje (ca. 110 cm). Jeg har valgt denne placering for at undgå, at anlægget optager for meget plads i stuen. For at opnå en god dybde i lydbilledet har jeg så givet højttalerne en smule toe-in - altså vinklet dem ind mod lyttepositionen, hvilket jeg har oplevet giver den ønskede effekt. Så faktisk står mine højttalere ikke specielt langt fra bagvæggen.  Jeg kunne godt ønske mig større afstand mellem højttalerne, men det tillader mit rum ikke umiddelbart.

Jeg tror, at afstanden fra højttalerne til parallelle flader er vigtigere end afstanden til ikke parallelle flader - dvs. afstanden til den lodrette skunkvæg, som dermed er parallel med bagsiden af højttalerene, er vigtigere en afstanden til skråvæggen, som ikke er parallel med nogle af højttalernes sider/enheder. Det bygger jeg på teorien om stående bølger og det er ikke noget, jeg har undersøgt nærmere, men umiddelbart syntes jeg, at det giver god mening.

Det er altid spændende at lave forsøg med placering af højttalere og lytteposition, men det tager også tid - men hvis du har sommerferie og er hjemme i DK ligesom jeg, hvad skal man så ellers lave?

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hej igen!
Takker for rådene - jeg vil - til glæde for min kone og mine små børn (og mine nerver) - flytte højtalerne lidt tættere på
bagvæggen.

Modsat dit setup har jeg en meget lav skunk - hvorfor at skråvæggen går langt ned. Jeg frygtede dog lidt (da jeg har
basrefleks) at jeg ville lavet et "kunstigt" kabinet bag højtaleren pga. skunken.

Jeg må straks igang med at forsøge når jeg kommer fra arbejde. :)

Det kan være jeg lige smider et par billeder op - det giver måske lidt mere mening :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes