| Forfatter |
|
Taurus Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 04:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Midnight kablet er kommet i flere forskellige udgaver gennem årene. Jeg ved at Midnight 2 er med 16 ledere i samme tykkelse, og sidste udgave, Midnight + er med 14 ledere i forskellig tykkelse. Mit spørgsmål er så: Hvad med Midnight 3 der kom mellem disse to udgaver? 14 eller 16 ledere i samme eller forskellig tykkelse?
Har selv lige købt et Midnight 3 kabel der er singlewired og forseglet med spader og krympeflex, så desværre kan jeg ikke selv se konstruktionen. Overvejer dog at skære det op og klippe spaderne i højttalerenden så jeg kan bruge det biwired på mine tovejs højttalere, men KUN hvis det kan blive det samme antal ledere i samme tykkelse til top og bund. Er der nogle der har viden eller evt et utermineret Midnight 3 kabel, så jeg slipper for at klippe spaderne af inden jeg ved om jeg vil biwire det.
|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er et audioquest midnigth på dba men ved ik om det er 1 eller 2
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
denon4life skrev:
| der er et audioquest midnigth på dba men ved ik om det er 1 eller 2 |
|
|
1. Der står at det er model 2.
2. Hvad kan Taurus bruge det til? For det første vil han ikke købe et kabel, han har allerede et. For det andet er kablet på DBA termineret, så man kan på billederne ikke se hvor mange ledere det har, så det kan man heller ikke bruge til noget.
@Taurus: Jeg har selv haft et Midnight for nogle år siden, men aner ikke hvor det er (måske solgt), og kan heller ikke huske model eller sammensætning. Hvad jeg husker er dog at Audioquest har design'et det til biwiring hvis man ønsker det, dvs. at der er farvekodning på de enkelte ledere, i hvert fald plus-lederne (vist nok fordi de har lagt tanker bag hvilke ledere der skal være top eller bund). Hvis der kun er 14 ledere er der således 4+4 til bund og 3+3 til top, så vidt jeg husker, og selv om det ikke er ens som du ønsker det, så er det rigeligt. Du bør ikke afvise at terminere som biwire af den grund at der skal være ens antal ledere. Om der så ligger nogen værdi i at terminere det som biwired bliver du nok nødt til selv at finde ud af 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|

__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, kigger man på indmaden kan man da hurtigt komme i tvivl om hvad der skal anvendes til hvad 
Der er 2 AWG21, 2 AWG19 og 3 AWG17. Vi husker lige at lavere AWG betyder at det er en tykkere leder.
Jeg ville jo have sagt 3 ledere til toppen, men farvekodningen (som jo så er vist i sort/hvid) antyder at de 3 AWG17 går til bas, og så går 2 AWG19 og 2 AWG21 til toppen, altså sammenlagt 4 ledere... Det giver så også mulighed for triwiring til dem med et sådant behov.
Så skulle biwiring være ønsket, så skal det nok være på den måde: De 3 tykkeste til bund, de 4 øvrige til top.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk på at den sorte isolering i Midnight kablet er delvist ledende! Gjorde den bitre erfaring da jeg anvendte noget af det i en strømforsyning.
Hvis du konsekvent anvender alle de sorte til stel, bør det dog ikke få nogen betydning.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totalt set, så lyder Midnight ht kablet bedst som single wired. Det har ikke den hængekøje klang, som det har, når det bruges som bi-wired. Man får en lidt kunstig dybde, som igen giver en svagere mellemtone, som bi-wired. Men ok, det kan jo bruges i særlige tilfælde. Det er godt nok mere besværligt at bruge single wired.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at jeg vil have lederne til de to fremkensområder skal være ens, er at jeg har en tovejs højttaler der deler i det følsomme og kritiske mellemtone/diskant område. Mine erfaringer siger mig det er svært at få lyden til at hænge helt sammen og at det går ud over homogeniteten hvis der er forskelle.
Den annonce på E-bay har jeg set, men hvis man så efter har, måske samme sælger, flere Midnight kabler i de forskellige udgaver til salg derinde. Alle annocerne indeholder samme tekst og billede, så derfor er det ikke noget jeg rigtigt kan bruge som information. Det eneste rigtige billede jeg har kunnet finde af et åbent Midnight kabel, er + udgaven der har de 14 ledere i forskellige tykkelser.
Angående hængekøjeeffekten, så har jeg læst flere steder at det kan blive et resultat, hvilket jeg gerne medgiver der kan være noget om når man deler det enkelte kabel op til biwiring. Har selv testet Midnight kablet i sin tid da man kunne låne sæt med hjem fra Hifi-klubben. Der prøvede jeg det både enkelt og singlewired, og syntes klart bedst om den biwired udgave (og som jeg faktisk husker som mindre hængekøje lydende end f.eks Type 4 + brugt som singlewired). Singlewired blev Midnight for kedeligt og udynamisk i klangen til min smag. Så man kan ikke bare sige alle AQ kabler der bliver brugt biwired pr. definition er hængekøjelydende sammelignet med andre modeller der er brugt singlewired. Der er forskel fra model til model og så må man lytte sig frem og finde det klangideal man syntes bedst om...OG som vel at mærke går i spænd med resten af anlægget. Sidstnævnte er et sats for mit vedkommende da jeg endnu ikke har hørt det i min nuværende opsætning, men med de gode erfaringer i mente har jeg taget chancen og prisen var god da jeg købte kablet 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taurus*
Det er kun midnight kablet jeg hentyder til, for det er det kabel jeg har haft flest eksperimenter med. Jeg havde Snell type C med den skrå front, da jeg havde det og kørte med det. Denne højttaler er ligesom mine nuværende type All, meget liniære korrekt opstillet, så her kunne man tydeligt fornemme den hængekøje, som blev resultatet med bi-wiring med kablet. Det var meget mere homogent som single wired. Men derfor kan man da godt bruge det på de andre måder, hvis anlæggets klanglige sammensætning indbyder hertil og da ikke mindst smag, s'føli'. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan.
Jeg har et Supra kabel,som er forbundet som biwire.Mener du at det ville lyde bedre,hvis jeg kørte singlewire.
carsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo et religions spørgsmål ved godt du ik spurgte mig, jeg har selv prøvet både med singlewire og biwire dog med et
xindak, men jeg vil sige at efter min mening er det bedst med single og så en god jumper,
eller måske et til toppen og et andet til bunden alt afhængigt af om du kører med biamp eller alm. men der er mange andre bud
det er ik for at rådgive  men bare et bud
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit gode råd.Jeg tror jeg vil prøve det,når jeg flytter hjem fra kolonihaven til vinter.Det bliver spændende at høre forskellen.
(Nakamichi PA5 mkII - JBL100)
carsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var så lidt. du må gerne give en tilbage melding om din mening når du har prøvet det. det er en lækker amp sådan en
gammel naka med godt spark i hørte en for en for en del del år siden.
jeg havde også selv overvejet at anskaffe en
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon.
Der er en i Den Blå avis til 3.500-Kr. Skynd dig at kigge.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har fundet en holfi jeg tror den passer bedre til helicon men igen jeg er ny på det område med hensyn til effektforstærkere
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taurus skrev:
|
Den annonce på E-bay har jeg set, men hvis man så efter har, måske samme sælger, flere Midnight kabler i de forskellige udgaver til salg derinde. Alle annocerne indeholder samme tekst og billede, så derfor er det ikke noget jeg rigtigt kan bruge som information. Det eneste rigtige billede jeg har kunnet finde af et åbent Midnight kabel, er + udgaven der har de 14 ledere i forskellige tykkelser. |
|
|
Midnight er åbenbart kommet i måske 4 forskellige modeller (den første, +, 2, 3), det interne layout skal nok være ens i nogle af dem. Men ja, modelbilleder i en eBay annonce er måske ikke det man skal stole allermest på 
Har du overvejet at købe et sæt kabel mere og køre biwiring med 2 sæt? Det kræver selvfølgelig ekstra kroner og plads/mulighed for at forbinde 2 sæt i forstærkerenden 
Sådan i baglyset set er det ganske irriterende med alle de MK27 o.l. versioneringer af en specifik model, specielt indenfor kabler hvor producenten burde lave en ny model når de laver så væsentligt om på det som ved Midnight og forskellige interne layouts.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Allan.
Jeg har et Supra kabel,som er forbundet som biwire.Mener du at det ville lyde bedre,hvis jeg kørte singlewire.
carsten |
|
|
Det må du lige prøve af, når du kommer hjem fra kolonihaven. Der er flere tilfælde, hvor det faktisk er bedre single wired for visse kablers vedkommende. Andre får et nyk op ad i lyd kvalitet, ved at bruge et dobbelt sæt ens kabler i bi-wired. Amerikanere kan jo godt lide en klangelig hængekøje lyd, med hæv i yderenderne, det er derfor AudioQuest anbefaler at bruge deres mange corede og enkeltvis isolerede tråde i en bi-wired situation. Det er jo også dejligt nemt, kun at have et tykt kabel liggende til alle forbindelser. Personligt bryder jeg mig ikke om at bi-wire et Midnight ht kabel fra AQ i et og samme kabel. Men hvem ved hvordan det ville lyde, hvis man istedet for havde 2 sæt, og så kørte bi-wired. Det er bare lige voldsomt nok ved teminalerne og små 2-vejs systemer, ville nok blive revet ned af standerne med det stive kabel. Men som sagt Carsten, prøv når du kommer hjem. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
| Men hvem ved hvordan det ville lyde, hvis man istedet for havde 2 sæt, og så kørte bi-wired. Det er bare lige volsomt nok ved teminalerne og små 2-vejs systemer, ville nok blive revet ned af standerne med det stive kabel. |
|
|
Pjat... Det er bare at montere et metalbånd eller en stiver imellem højttaler og væg, så står den bombenfesst 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damnit skrev:
allanowich skrev:
| Men hvem ved hvordan det ville lyde, hvis man istedet for havde 2 sæt, og så kørte bi-wired. Det er bare lige volsomt nok ved teminalerne og små 2-vejs systemer, ville nok blive revet ned af standerne med det stive kabel. |
|
|
Pjat... Det er bare at montere et metalbånd eller en stiver imellem højttaler og væg, så står den bombenfesst  |
|
|
Nåååååååårhjaaaaahe.....   __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |