Forfatter |
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har allerede gjort en del for at få styr på min irriterende lange efterklang i min stuebio, men synes stadig jeg mangler meget. Jeg har indtil videre sat mange Rockfonplader op hvilket har hjulpet utroligt meget. Men da det er en stue, har jeg ikke rigtigt mulighed for så meget, så jeg har tænkt mig om efter et par diskrete løsninger. Jeg er nok nødt til at tage lidt hensyn til kæresten, så vil gerne lave det så det ser så pænt ud som muligt.
Min nyeste idé er, at få lavet et system så man kan "indramme" rummet i Molton stof når der ses film. (Molton er det scenetæppe der bruges mange steder. Er meget tykt og dæmper diskant/mellemtone rigtigt godt). På den måde vil man kunne trække det fra når der ikke ses film, og så vil det kunne (til dels) kunne skjules.
Jeg så denne: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60075295
Passer godt med, at jeg skal bruge lige under 5 meter fra væg til væg, men vil sådan en wire ikke "hænge" ekstremt meget på midten? 5 meter molton vejer lige under 5kg. Men er nysgerrig efter forslag, inspiration eller lignende til hvordan det kan blive en succes.
|
Til top |
|
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fold gardinet i den ene ende og sy folden sammen så der blir en lomme i hele gardinets længde... så stikker du en rundstok igennem og hængerden op på et par øskner... Det virker! __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
At "indramme" hele stuen i det stof, er nok en temmelig dum ide. Ja, det vil stoppe alt efterklang, men det vil også dræbe lyden. Du vil være total dynamik løs og din lyd vil blive død og kedelig.
Men ideen er ikke dum. Jeg selv har fået lavet et akustikstof som blev monteret bag mine gardiner og det hjælper rigtigt meget 
Den wire vil aldrig kunne komme til at hænge 100% vandret. Den vil komme til at hænge, lige meget hvor meget man strammer den. Køb en stang, det holder 
hvis du gerne vil lave det så du får "gardin" på vægen. Så vil jeg anbefale dig at bruge det på bagvægen. På front og sidevægene sætter du noget diffuserende op, fx disse http://hificable.dk/produkter/6-diverse-tilbehoer/126-acoust ic-weave-3d-tiles/ som kan males i samme farve som vægen.
Husk på at det bedste er ikke kun at dæmpe. Men en blanding mellem dæmpende og diffuserende matrialer som giver det bedste resultat.
Held og lykke  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar begge to
Må se om jeg kan finde en 5m lang stand som kan bære at gardin på i alt 5kg.
Pierre: Jeg er godt klar over, at et overdødt rum ikke altid er at foretrække, men jeg vil altid foretrække at der er for dæmpet
end efterklangstiden er høj. Gardinerne skulle kun bruges til når jeg så film, så overdæmpet rum burde ikke have så negativ
virkning som hvis det var 2-kanals musik.
Hver gang jeg er i biografen er jeg altid helt vild med deres akustik, og det synes jeg lyder temmelig dæmpet. Jeg får lidt den
fornemmelse når kæresten har proppet alt vasketøjet ind på stativer i hele stuen.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen på biografens dæmpning og din er at bio`n er dæmpet professionelt og lige efter bogen. Altså ikke overdæmpet 
Tro mig at du vil hurtigt blive træt af lyden ved et overdæmpet rum. Men som sagt så et rum hvor der er dæmpet og diffuseret, så vil det synge også selvom efterklangen er en smule for lang.
Men du kunne jo prøve dig frem lidt ad gangen. Start med en væg er det ikke nok, så tag en væg mere osv  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Forskellen på biografens dæmpning og din er at bio`n er dæmpet professionelt og lige efter bogen. Altså
ikke overdæmpet 
Tro mig at du vil hurtigt blive træt af lyden ved et overdæmpet rum. Men som sagt så et rum hvor der er dæmpet og
diffuseret, så vil det synge også selvom efterklangen er en smule for lang.
Men du kunne jo prøve dig frem lidt ad gangen. Start med en væg er det ikke nok, så tag en væg mere osv
 |
|
|
Det er også præcis min tanke at starte ud med den ene side. Mit rum er lidt rumt, så tror den ene side vil hjælpe meget:
----------------------
|   ; HT/Lærred
|   ;   ; |
|   ;   ; |
-------- |   ; |
|   ; |   ; |
|   ; | SOFA |
|--------------|---------------
Håber det giver mening. Tror dog det ville have været hurtigere med paint :D Men der hvor der er en "væg" midt i rummet,
den side ville jeg trække et tæppe over. Der er store vinduer og køkken på den anden side. Man kan fornemme når man
klapper, at det er det område efterklangen kan høres.
|
Til top |
|
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
HUSK BILLEDER!
Og naturligvis beskrivelse af lyden før og efter og alt det der __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe skal nok huske billeder osv HVIS projektet kommer op og stå... Det ser lidt sort ud mht. en løsning hvor det bliver pænt
desværre.
Ville jo helst undgå, at have en stang fra væg til væg, og hvis jeg rent faktisk ville have en stang, skal jeg lige finde én på 5
meter.
Men tænker som en gal hvordan det kan laves.. Så skal nok komme med en opdatering når jeg finder på noget :) Hehe. Min
bedre halvdel vil rigtigt gerne have Rockfon-pladerne ned fra væggene, og har sagt at de kun kommer ned, hvis vi finder på en
stof-løsning... Så det skal nok ske
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
And by the way... Nogle af jer som ved, hvor meget sådan et 5m molton gardin vil fylde når det er foldet ind?
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wvack skrev:
HUSK BILLEDER!
Og naturligvis beskrivelse af lyden før og efter og alt det der  |
|
|
Ville lige opdatere dem som er interesserede :) Jeg har netop fået klippet alt stoffer til, sat skinner op og mangler at få syet et
eller andet stof på som gør de kan hænge uden at trævle (Det er kæresten som har styr på sidstnævnte  ).
Det bliver højre og venstre sidevæg som er 100% dækket af det når de er foldet ud. Så der er ikke sparet! På bagvæggen har
jeg 3 x 60x60cm billeder fra http://www.sumopix.com/da/Mosaik_laerred hvor der er en rockfonplade bag hvert billede. Så
bagvæggen er delvist behandlet. Kunne dog godt træne til mere.
Så i løbet af de næste par dage kommer jeg med et par lytteindtryk
|
Til top |
|
|
NESREDNA Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Så i løbet af de næste par dage kommer jeg med et par lytteindtryk  |
|
|
Det lyder spændende! Glæder mig til at høre mere og egentlig også gerne se nogle billeder  __________________ Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701
Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billeder må vente, men har nu set et par film og forbedringen er helt enorm! Der er absolut ingen overdæmpning som nævnt i
tidligere indlæg. Lyden er derimod blevet meget mere "fokuseret" og tydelig. Tror dog det er en smagsag om man kan lide så
dæmpet et rum til musik - jeg ville til hver en tid foretrække det dog.
Så det kan helt sikkert anbefales hvis andre går med samme idé
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået taget et hurtigt billede af hvordan det ser ud når det er trukket fra og ser "normalt" ud. Synes selv det er acceptabelt til en normal stue. Når det er slået ud, er det dog mindre kønt
|
Til top |
|
|