Forfatter |
|
hebri Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at skifte strømkabler på min forstærker og min cd-afspiller og skal også have en netskinne med tilhørende kabel til udtaget.
Men når man som jeg bor i en lejebolig hvor der ikke kan etableres separat gruppe til anlægget og hvor der heller ikke er mulighed for at lave "jord" til anlægget.
Er der så overhoved nogen gevinst ved at skifte kablerne?
Hvad mener I?
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu stiller du et spørgsmål, hvor du sikkert får et hav af svar; men uden du bliver klogere  Der er en afstemning her på sitet, vedr. om man kan høre forskel på netkabler. Afstemningen siger 50/50, så ... Men det er et meget interessant og diskuteret emne, som (efter min mening) er mere baseret på tro/overtro end egentlige fysiske målinger og troværdige undersøgelser. Så du må næsten hellere selv prøve, og se hvad du synes og oplever.
|
Til top |
|
|
MRGM Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, hvis du ikke har mulighed for at jorde eller "nulle" (bruge nul som jord), kan du ligeså godt se bort fra skærmede netkabler til at starte med.
Hvis jeg var dig ville jeg starte med at forhøre mig hos udlejer om du evt. kan få udskiftet nogle af de gamle kontakter og få koblet dem op på en seperat gruppe ved hovtavlen, evt. med nulling. __________________ Copland CDA 825,
Music First - Classic Mk. II
Perreaux - Prisma 350s
Phonar - Credo Primus m. Mundorf Silver/Oil+M-resist.
+ tilbehør fra DH-Labs, PS Audio, Solid Tech osv.
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 218
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hebri skrev:
Jeg overvejer at skifte strømkabler på min forstærker og min cd-afspiller og skal også have en netskinne med tilhørende kabel til udtaget.
Men når man som jeg bor i en lejebolig hvor der ikke kan etableres separat gruppe til anlægget og hvor der heller ikke er mulighed for at lave "jord" til anlægget.
Er der så overhoved nogen gevinst ved at skifte kablerne?
Hvad mener I? |
|
|
Nej, det er der ikke. Hvis det var noget der hjalp, ville kabelproducenterne naturligvis få fremstillet en test der kunne bevise det, for dermed at sælge måske 10.000 gange flere kabler (pludselig var det jo ikke kun de ekstreme religiøse hifinørder der ville finde dem interessante). De kunne tjene mange milliarder på at betale et institut til at udføre en videnskabelig blindtest. En så markant forbedring af lyden, som nogle mener at kunne høre, ville jo være fantastisk at opnå for et så relativt lille beløb. Præcis som med de fleste andre typer kabler i hifisammenhæng, er der tale om selvbedrag, en psykologisk mekanisme gør at man hører det man ønsker at høre, og skægt nok vil disse mennesker ikke deltage i en blindtest der påviser manglen på effekt. Hellere leve i en forkert tro, end at skulle erkende at man har spildt tid og penge på unødigt halløj i årevis. Mange var også helt overbevist om at visse HDMI-kabler gav langt bedre billede end andre HDMI-kabler, deres problem var blot at man faktisk kunne foretage en meget nøjagtig måling af det digitale signal, som påviste at der overhovedet ikke var forskel - noget som desværre ikke lader sig gøre så let med et analogt signal. Det er helt ufatteligt hvad folk kan finde på at skrive - de taler om at visse toner kommer med "forsinkelse" - de kan simpelthen høre forsinkelse på et signal der rejser med lysets hastighed, imponerende. :)
|
Til top |
|
|
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske der var nogle der kunne fortælle mig hvordan man måler en forbedring i lyden?jeg har købt nogle "specielle" strøm kabler og mener absolut at der er en hørbar forskel og er egentligt fløjtenes ligeglad med målinger.Hvis jeg skal ud og købe ex en ny cd afspiller spørger jeg da ikke til hvordan den måler,men lytter til den  .Du må lytte selv og evt gøre som jeg købe et brugt,mit kostede 200,- brugt her på siden,det er vel ingen herregård og kan vel sælges igen hvis du ikke mener der er en gevinst og du sparer de penge
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
hebri skrev:
Jeg overvejer at skifte str�mkabler p� min forst�rker og min cd-afspiller og skal ogs� have en netskinne med tilh�rende kabel til udtaget.
Men n�r man som jeg bor i en lejebolig hvor der ikke kan etableres separat gruppe til anl�gget og hvor der heller ikke er mulighed for at lave "jord" til anl�gget.
Er der s� overhoved nogen gevinst ved at skifte kablerne?
Hvad mener I? |
|
|
De kunne tjene mange milliarder p� at betale et institut til at udf�re en videnskabelig blindtest. En s� markant forbedring af lyden, som nogle mener at kunne h�re, ville jo v�re fantastisk at opn� for et s� relativt lille bel�b.
|
|
|
Jeg tror at udfordringerne omkring en videnskabelig blindtest har været vendt mange gange. Man kan ikke bare taget et panel på 20 tilfældigt udvalgte, i et for dem ukendt lytterum, og bede dem identificere de forskelle der nu måtte være (eller ikke være). Fordi 20 tilfældige ikke kan høre forskel, er det jo ikke et bevis for at der ikke er forskel. Ligeledes findes muligheden for at de bare er vandvittig heldige i deres gæt? Jeg tror grundlæggende at de er tilfredse med deres salg, så incitamentet er der måske ikke til at kaste penge efter et uafhængigt testfirma? NordOst har sammen med Quantum udviklet en metode som anvender digital signal analyse af et ægte musiksignal. De har kastet et af deres netfiltre igennem testen. http://www.quantumqrt.com/submenu.asp?ContentID=24Men i bund og grund: Målinger siger ikke ret meget. Man udvælger vel ikke sin forstærker eller sine højttalere alene p.g.a. målinger? __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad nu være med at gøre denne tråd til en Du kan ikke høre forskel på netkabler tråd. Dem er der så mange af i forvejen 
Syntes det kunne være rart vist man kunne holde sig konkret til emnet for engangs skyld og droppe alt det der du og kan ikke det ene og det andet og det er ikke blevet videnskabligt bevist og vi vil se målinger osv............................
Jeg har ikke jordforbindelse i min lejlighed og jeg kunne sagtens få noget ud af diverse netkabler. Lige pt. bruger jeg selv de alm lakridsledninger, men har haft Chord, Oyiade og VDH på. Husk på at der er storforskel på de forskellige netkabler, nogle gør det bedre andre dårligere og nogle bare alt for dyre. Lån nogle forskellige og prøv dig frem. Det er heller ikke alt udstyr der er lige følsomt overfor netkabler. Min pre er der hvor jeg har abselut den største gevinst dernæst cd`n. På effekten er det næsten virkingløst.
Men held og lykke med det  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Lad nu være med at gøre denne tråd til en Du kan ikke høre forskel på netkabler tråd. Dem er der så mange af i forvejen 
Syntes det kunne være rart vist man kunne holde sig konkret til emnet for engangs skyld og droppe alt det der du og kan ikke det ene og det andet og det er ikke blevet videnskabligt bevist og vi vil se målinger osv............................
Jeg har ikke jordforbindelse i min lejlighed og jeg kunne sagtens få noget ud af diverse netkabler. Lige pt. bruger jeg selv de alm lakridsledninger, men har haft Chord, Oyiade og VDH på. Husk på at der er storforskel på de forskellige netkabler, nogle gør det bedre andre dårligere og nogle bare alt for dyre. Lån nogle forskellige og prøv dig frem. Det er heller ikke alt udstyr der er lige følsomt overfor netkabler. Min pre er der hvor jeg har abselut den største gevinst dernæst cd`n. På effekten er det næsten virkingløst.
Men held og lykke med det  |
|
|
Spørgeren spørger om der er forskel, og det svarer jeg der ikke er. At du i din religiøse vildfarelse tror noget andet, er blot trist for dig - og andre der skal læse dit uunderbyggede vrøvl. Fortæl nu hvorfor producenterne ikke blot fremfører bevis, så de kan tjene milliarder i stedet for tusinder. Hvor er logikken?
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
måske der var nogle der kunne fortælle mig hvordan man måler en forbedring i lyden?jeg har købt nogle "specielle" strøm kabler og mener absolut at der er en hørbar forskel og er egentligt fløjtenes ligeglad med målinger.Hvis jeg skal ud og købe ex en ny cd afspiller spørger jeg da ikke til hvordan den måler,men lytter til den .Du må lytte selv og evt gøre som jeg købe et brugt,mit kostede 200,- brugt her på siden,det er vel ingen herregård og kan vel sælges igen hvis du ikke mener der er en gevinst og du sparer de penge |
|
|
Få konen/kæresten/vennen/veninden til at skifte kablerne uden du kan se hvad der skiftes mellem - og gør det en masse gange (ikke ABABABABAB men f.eks. AABABBBAA) og hør om du vitterligt kan høre forskel - indtil videre er der ingen der har kunnet gøre det, men det kan være du besidder overmenneskelige egenskaber.
|
Til top |
|
|
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
music 4 all skrev:
måske der var nogle der kunne fortælle mig hvordan man måler en forbedring i lyden?jeg har købt nogle "specielle" strøm kabler og mener absolut at der er en hørbar forskel og er egentligt fløjtenes ligeglad med målinger.Hvis jeg skal ud og købe ex en ny cd afspiller spørger jeg da ikke til hvordan den måler,men lytter til den .Du må lytte selv og evt gøre som jeg købe et brugt,mit kostede 200,- brugt her på siden,det er vel ingen herregård og kan vel sælges igen hvis du ikke mener der er en gevinst og du sparer de penge |
|
|
Få konen/kæresten/vennen/veninden til at skifte kablerne uden du kan se hvad der skiftes mellem - og gør det en masse gange (ikke ABABABABAB men f.eks. AABABBBAA) og hør om du vitterligt kan høre forskel - indtil videre er der ingen der har kunnet gøre det, men det kan være du besidder overmenneskelige egenskaber.
|
|
|
hvorfor det? jeg har da ikke noget jeg skal have bevist
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOWA drop det. Du ødelægger altid disse tråde 
Det var det sidste fra min side omkring dette. Håber at vi kan holde tråden på sporet og dermed hjælpe trådstarter  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er bedre at satse på rensning af strømmen med et apparat som dette, det er ihvertfald hvad jeg prøver idet andre mener de kan høre forskel.
http://www.cattylink.com/page220.html
|
Til top |
|
|
H247 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære MoWa
Hvad får dig til at ytre dig om at det er noget vrøvl at der skulle være forskel på lyden af Power kabler ?
Der er andre der lige som mig selv har oplevet det modsatte, hvorfor skulle vores subjektive mening ikke være valid, har du i "dit univers" en endelig facitliste som tilsidesætter andres erfaringer ?
Jeg har for eksempel hørt forskel på følgende 3 kabler: 1) 2,5 kv gummikabel 2) Supra 2,5kv 3) Oyaide Tsunami.
Min subjektive oplevelse er at 2) Supra er renere i lyden end 1) gummikabel men samtidig lukker ned for dynamikken og diskanten. 3) Oyaide Tsunami er endnu renere i lyden end Supra uden at lukke ned for dynamik og diskant.
Det svære set fra mine erfaringer er så at man kan benytte de forskællige egenskaber af power kablerne til at tveake lyden i den retning man ønsker, der er derfor ifølge min erfaring ikke nogen endelig facitliste om hvad der er bedst, fordi kablernes enegskaber påvirker hele anlæggets performance, Power kabelvalget kan således både kompensere for anlæggets fejl men uhældige valg kan udbygge anlæggets svagheder.
MoWa skrev:
Pierre skrev:
Men held og lykke med det  |
|
|
Spørgeren spørger om der er forskel, og det svarer jeg der ikke er. At du i din religiøse vildfarelse tror noget andet, er blot trist for dig - og andre der skal læse dit uunderbyggede vrøvl. Fortæl nu hvorfor producenterne ikke blot fremfører bevis, så de kan tjene milliarder i stedet for tusinder. Hvor er logikken?
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
Sigh......
Der er altså ikke forskel mellem NKT 2*1,5mm2 og Nordost Valhalla, sålænge vi er under 10 meter??
|
|
|
Måske. Men jeg køber fuldstændig hans rækkefølge af vigtighed for lyden:
1. Lytterummet (vægge, genstande, reflektioner, absobator)
2. Lytteposition
3. Højttaler
4. Forstærker
5. Signalkilde
6. Kabler
Mange syntes at vende den helt på hovedet, og ikke uden grund, fordi branchen (producent, presse, forhandler) tjener flest penge på at overbevise folk om at man bør vægte denne rækkefølge nedefra og op.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school skrev:
Jeg tror det er bedre at satse på rensning af strømmen med et apparat som dette, det er ihvertfald hvad jeg prøver idet andre mener de kan høre forskel.
http://www.cattylink.com/page220.html
|
|
|
Dat afhænger meget af strømforsyningen i forstærkeren, problemet er beskrevet i lc-audio's net-filter beskrivelse.
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=314 __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaac skrev:
golfdane skrev:
Sigh......
Der er altså ikke forskel mellem NKT 2*1,5mm2 og Nordost Valhalla, sålænge vi er under 10 meter??
|
|
|
Måske. Men jeg køber fuldstændig hans rækkefølge af vigtighed for lyden:
1. Lytterummet (vægge, genstande, reflektioner, absobator)
2. Lytteposition
3. Højttaler
4. Forstærker
5. Signalkilde
6. Kabler
Mange syntes at vende den helt på hovedet, og ikke uden grund, fordi branchen (producent, presse, forhandler) tjener flest penge på at overbevise folk om at man bør vægte denne rækkefælge nedefra og op.
|
|
|
Det er da billigst at starte nedefra
|
Til top |
|
|
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supra´s Lorad kabler er skærmet uden brug af jord og er i øvrigt det eneste godkendte erstatnings netkabel som kan købes i løs vægt mig bekendt.
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaac skrev:
golfdane skrev:
Sigh......
Der er alts� ikke forskel mellem NKT 2*1,5mm2 og Nordost Valhalla, s�l�nge vi er under 10 meter??
|
|
|
M�ske. Men jeg k�ber fuldst�ndig hans r�kkef�lge af vigtighed for lyden:
1. Lytterummet (v�gge, genstande, reflektioner, absobator)
2. Lytteposition
3. H�jttaler
4. Forst�rker
5. Signalkilde
6. Kabler
Mange syntes at vende den helt p� hovedet, og ikke uden grund, fordi branchen (producent, presse, forhandler) tjener flest penge p� at overbevise folk om at man b�r v�gte denne r�kkef�lge nedefra og op.
|
|
|
Den rækkefølge har jeg absolut ingen problemer med  Men forfatter påstår jo netop, at sålænge kablerne (uanset om det er signal, digital eller højttaler) er korte nok, er der ingen forskel. At manden er professionel studietekniker er vel næppe en kvalifikation for at udtale sig? Behøver jeg at sige "overdreven mastering", "dynamisk kompression"? Langt de fleste studieteknikere vægter helt andre ting end lydkvalitet når de vælger kabler. Holdbarhed er langt vigtigere, og kun kablets impedans er relevant (da de ofte arbejder med balancerede kabler).
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
Til top |
|
|