Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 16:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Diverse kabler.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2009 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hej derude

Jeg har købt fladskærm - surround receiver - PS3 samt 5.1 højtalersystem... Jeg har meget lidt forstand på de kabler jeg skal bruge til at forbinde disse ting - nogen som kan hjælpe

Jeg er dog klar over at højtaler skal have et højtalerkabel..:-)

Men hvad med SUB..?

Jeg er også klar over at jeg skal bruge HDMI mellem fladskærm og receiver men skal jeg ikke også have et lydkabel fra fladskærm til reciever for at kunne høre alm. fjernsyn over receiverren..? og skal dette være et optisk kabel eller ..?

Hvilket kabel skal bruges mellem ps3 og receiver

Samt hvad får jeg mere brug for..?

Håber nogen kan hjælpe

Mvh

Bjarne

Til top Vis bjarnelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarnelund

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

P.s

Hvor er det godt og rimelig billigt at købe diverse kabler..?

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Ingen som kan hjælpe lidt.....

På forhånd tak

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 August 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Du skal forbinde PS 3 til receiveren med HDMI ,( Nu har du vel fået en receiver med DTS HD?), og et kabel fra receiver til fladskærm med HDMI. Husk kablerne skal kunne overføre 1.3a standarden for at kunne køre HD lyd.

Fra fladskærmen og ned i receiveren skal / kan du køre med et optisk kabel for at få surround lyd fra receiveren til tv udsendelser. Hvis din skærm ikke har digital udgang, må du benytte et par analoge stereo kabler ned til receiveren.

Du skal bruge et signalkabel fra subwooferen til receiveren, enten stereo , mono eller med et såkaldt Y - adapter på afhængigt af om der er 1 eller 2 indgange på subwooferen.

Invester også i et godt antennekabel med dobbeltskærm og ferreitkerner. De overfører signalet klart bedre, og er ikke en voldsom investering.  ( fra 100 pr sæt )

Husk ikke at købe de billigste kabler på markedet , specielt ikke de 3 højttalerkabler til front left, front right og center, subwoofer kablet og HDMI kablet. Brug din fornuft, og tænk dig om, så du ikke bliver snydt.

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hej sunaudio

Mange tak for de gode råd. Min SUB har en hulens masse knapper etc bag på som jeg desværre ikke ved meget om. Kan dog se i manualen at jeg vist bare skal bruge "Line IN".. og har fået at vide fra anden side at jeg bare skal bruge L eller R, skulle være lige meget..? Er det korrekt? Hvad er et Y-adapter

Min receiver er en Harman Kardon AVR 355 ved faktisk ikke om den har DTS HD (ved ikke hvad DTS HD er..?)

Troede ikke antennekabel betød det store.. Havde en forestilling om at hvis det digitale signal var uden hakker kunne det ikke blive bedre.. Men det er måske forkert opfattet..?

Nu jeg kan se at det er et branchemedlem jeg har fadt i - kunne jeg godt tænke mig at høre om lyden er rimelig på PS3.. Nogen siger jo den er dårlig.. og andre at den er ok

Mvh

Bjarne

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 04 August 2009 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

EN Y-adapter er et kabel el. stik med 1 phonostik i den ene ende og 2 phonostik i den anden ende. Du kan få det med et hun stik til 2 han stik således du kan forbinde kablet ( mono) fra H/K receiveren til subwooferen med 2 phonostik indgange. ( Dog er det ikke sikkert at det er nødvendigt idet enkelte subwoofere med 2 indgange, har en indikation på den ene indgang " mono", og så bruger du bare et kabel.

AVR 355 har Dolby True HD / DTD HD så det var godt. Det er nye højopløselige lydformater som man kan udnytte hvis man har en blu ray afspiller.

Du kan se forskellen på dit tv med et billigt antennekabel og et godt kabel. Der er simpelthen mindre interferens og støj. Grunden er dels meget dårlig afskærmning på billige kabler og at de ikke overholder en standard på en belastning på 75 ohm, specielt overholder stikkende ikke dette. Du kan købe disse kabler fra Vivanco, Profigold og Supra mfl. 

Lyden på en PS 3 er ikke ret god, men du skal jo køre digitalt med et HDMI kabel til H/K receiveren og du benytter derfor dennes " D/A" konvertering hvilket hjælper betydeligt. Billedet er også rigtigt godt sammenlignet med 99% af alle DVD afspillere, men ikke ligeså godt som en Blu Ray til 3000,- Tilgengæld har du jo mulighed for spil med PS 3...

PS 3 afspilleren er et genialt produkt, kort sagt, efter min mening, men på et senere tidspunkt kan du overveje en separat Blu Ray afspiller med endnu bedre lyd / billede.

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Mange tak for den gode information

Min SUB er en xtz 99 w12.16 og der står kun L og R. Fra fabrikken har jeg fået oplyst at jeg bare skal tage en af dem...

Det med lyden og at jeg kan bruge HK receiverens D/A konvertering har jeg fået oplyst ikke kan lade sig gøre da PS3 vist ikke kan sende lyden videre som bitstream (hvad det så end betyder) noget med at PS3 selv skal stå for dekodningen af lyden og sende den videre som PCM.. Men det meste lyder som sort snak for mig..:

Hvis man bruger de guldbelagte antennestik til lodning sammen med et bedre antenne kabel som du beskriver - lodder man så bare med alm loddetin.. som ved alr andet loddearbejde

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 08 August 2009 kl. 06:13 | IP-adresse registreret  

Beklager det sene svar.

Nu har jeg ikke prøvet din H/K forstærker men hvis du læser i brugsvejledningen, kan du sikkert finde at den ( sandsynligvis ) kan køre PCM. Jeg vil tro den selv kan slå over til PCM ellers skal du vælge det manuelt. Ellers kan du ej heller køre via HDMI fra PS 3 til H/K forstærkeren.

Du skal ikke lodde antenne kablerne selv, men købe dem færdigt. De bedre antennekabler har bedre afskærmning, mere korrekt 75 ohms belastning og endeligt, er stikkene af metal der giver en god afskærmning imod støj, hvorimod de fleste antennestik man kan købe løst er med en plastickappe.

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Ok tak for svarene.. jeg må igang med alle opgaverne i næste uge - endnu engang tak

Bjarne

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes