Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slås med noget støj i en hovedtelefon forstærker, og jeg kan ærlig talt ikke måle det med mine instrumenter, men jeg kan høre det meget svagt med meget følsomme hovedtelefoner...
Af gode grunde så har jeg ledt med lys og lygte efter kilden til problemet, men det er en smule svært, når det umiddelbart ikke er målbart. konstruktionen har et lavpasfilter med en grænsefrekvens på ca. 3hz. 1/(2 x pi x 100ohm x (1000uF + lokal afkobling))
Jeg har forsøgt at øge kapaciteten men det er absolut ikke hørbart... 
Støjen er foholdsvis lavfrekvent, og 50hz. er nok ikke meget ved siden af. Støjen forsvinder øjeblikkeligt, hvis jeg slukker for den, og lader den køre med den overskydene kapacitet i lytterne. Så spørgsmålet var om jeg ikke skulle forsøge med nogle ekstra fine schottky dioder i ensretteren? De nuværende dioder er nogle std. 1N4005 mener jeg, med en 10 eller 100nF over hver af dem.
Nogle der kan anbefale nogle gode schottky dioder?
(eller andre gode forslag)
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bruge f.eks. MBR160 - men jeg tror ikke det er diodestøj der er problemet. Kan det ikke være noget indstråling fra nettrafoen?
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Kan det ikke være noget indstråling fra nettrafoen?
|
|
|
Det kan ikke afvises... men trafoen sidder på et helt andet print, og jeg har forsøgt at placere et råprint imellem printene for at afskærme lidt, men det løser dog heller ikke problemet?
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det først jeg ville prøve, var at fjerne alt 50Hz AC fra kassen (trafo, ensretter og ladelyt for sig selv). Du kan også tilslutte en ekstern strømforsyning. Hvis det fjerner dit brum, ved du jo så hvor du skal lede...
Et stykke printplade skærmer ikke. Du skal bruge noget magnetisk som jern (ikke stål), nikkel eller helst µ-metal.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Check dine stelveje. Der må kun være eet stelpunkt til chassis, og det skal være ved forsyningen. Stel fra indgangs signalet må kun gå til indgangstrinnets stel (evt. modkoblings-stel og indgangens stelreference)
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Check dine stelveje. Der må kun være eet stelpunkt til chassis, og det skal være ved forsyningen. Stel fra indgangs signalet må kun gå til indgangstrinnets stel (evt. modkoblings-stel og indgangens stelreference) |
|
|
Ja, tror du har fat i noget der! Flyttede den ene af modkoblingen til et andet stelpunkt, og det hjalp gevaldigt... Den anden kanal sad langt bedre, og den havde ingen problemer.
Men det må næsten være noget indstråling på den så? For det snød sku lidt, at problemet forsvandt i samme øjeblik jeg slukkede for skidtet.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne du ikke prøve med en ekstern forsyning eller f.eks. nogle 9V batterier?
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Det er forholdsvis almindeligt at du får en stelsløjfe igennem dine indgangs-kabler, hvis du har stellen delt mellem højre og venstre kanal på din "effekt-forstærker". Det kan tit og ofte undgåes ved at forbinde de 2 stel på indgangen heeeelt henne på indgangs-stikket af forstærkeren. Alternativt har det engang imellem hjulpet at smide en lille modstand - fx. 10 Ohm - i stelvejen til hver kanal, så de får en ringere strøm-impedans i stelvejen end andre steder....
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror egentlig problemet er løst nu... Har monteret modkoblingen på lidt fuskermaner, så den sidder så tæt på signal stelpunktet som muligt. Før var der en lang stel vej rundt på hele printet, og det har nok ikke været smart i det lange løb.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Før var der en lang stel vej rundt på hele printet, og det har nok ikke været smart i det lange løb. |
|
|
Nej, det er ikke det smarteste  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
micma18 skrev:
Før var der en lang stel vej rundt på hele printet, og det har nok ikke været smart i det lange løb. |
|
|
Nej, det er ikke det smarteste 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Tjaaa... det sparede måske 1,5cm. signalvej, så det er måske ikke det vildeste, men en forskel gjorde det da! 
Tak for hjælpen!
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle gange er det en fordel med 100 nF over hver diodestrækning på ensretter/brokoblingen. Skal ikke kunne sige om det hjælper, men jeg er sikker på at det ikke skader
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Nogle gange er det en fordel med 100 nF over hver diodestrækning på ensretter/brokoblingen.
Skal ikke kunne sige om det hjælper, men jeg er sikker på at det ikke skader 
|
|
|
Det er der faktisk allerede...
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Sønnen skrev:
Nogle gange er det en fordel med 100 nF over hver diodestrækning på ensretter/brokoblingen.
Skal ikke kunne sige om det hjælper, men jeg er sikker på at det ikke skader 
|
|
|
Det er der faktisk allerede... |
|
|
Ok
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Ja, tror du har fat i noget der! Flyttede den ene af modkoblingen til et andet stelpunkt, og det hjalp gevaldigt... Den anden kanal sad langt bedre, og den havde ingen problemer.
Men det må næsten være noget indstråling på den så? For det snød sku lidt, at problemet forsvandt i samme øjeblik jeg slukkede for skidtet.
|
|
|
Nej det er ikke indstråling- det er forurenet stel eller stelsløjfer som JBLfan også er inde på. Indgangssignalet skal være 'rent' i stel delen - modkoblingsenden skal kun 'se' den negative pol på indgangsignalet og intet andet. Hvis stelsignalet tages et andet sted fra stel, så vil kredsløbet få ripple støj fra strømforsyning og fra forholdet mellem den tilsluttede belastning og stelvejens impedans.
...en eller anden dag må jeg lave en tegning 
|
Til top |
|
|