Forfatter |
|
Mick63 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har brug for et strømkabel på godt 12 meter fra stikket i væggen og frem til min Furutech strømskinne.... Der er jord taget fra tavlen i skabet.......
Hvor kraftigt behøver kablet være og skal det være afskærmet ?
Håber på nogle gode svar  __________________ De bedste hilsner
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, de fleste strømkabler dedikeret til audio er 2,5 mm2 eller tykker og siden det er tilgangs kablet til systemet, så gerne tykker. Skærm eller ej, tjaaa dem jeg bruger er skærmet, men der er da også dem der syntes det lyder best uden skærm.
Kan personlig godt lide furutechs strømkabler, mit tilgangs kabel er et 11 mm2 furutech kabel, men det bliver lidt af en udskrivning hvis der skal bruges 12 m, så kan sagtens forstå hvis du gerne vil finde et billiger alternetiv. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug et 2,5 kvadrat industrikabel med skærm. Det er det eneste fornuftige, ved den længde du er ude i. Disse kabler kan som regel findes til 40 til 60kr. meteren.
Diverse specialkabler til flere hundrede kroner meteren, vil jo blive urealistisk dyrt når du skal bruge en 12-13 meter.
mvh.
|
Til top |
|
|
Mick63 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
tak for svarene - ja det kan godt blive en stor udskrivning...... og hvis 2,5 m2 er tilstrækkeligt, så hjælper det på det økonomiske. Årsagen til det lange kabel, er at stikket sidder i den anden af stuen.Og lige på den anden side af væggen har jeg eltavlen. Min tanke er så at jeg skal have lavet en separat gruppe til det stik. Alternativt er selvfølgelig at jeg får lavet det nærmeste stik til anlægget om med jord og trukket 2,5m2 frem i væggen. Men det blir måske nok dyrere - tænker på elektriker-regningen på udført arbejde .
__________________ De bedste hilsner
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
Hejsa
tak for svarene - ja det kan godt blive en stor udskrivning...... og hvis 2,5 m2 er tilstrækkeligt, så hjælper det på det økonomiske. Årsagen til det lange kabel, er at stikket sidder i den anden af stuen.Og lige på den anden side af væggen har jeg eltavlen. Min tanke er så at jeg skal have lavet en separat gruppe til det stik. Alternativt er selvfølgelig at jeg får lavet det nærmeste stik til anlægget om med jord og trukket 2,5m2 frem i væggen. Men det blir måske nok dyrere - tænker på elektriker-regningen på udført arbejde .
|
|
|
Skynd dig at få etableret en separat gruppe til dit lydudstyr. De penge er givet godt ud. Og så har du endda eltavlen tæt på! Ikke noget at betænke sig på. Det behøver bestemt ikke koste mange kroner at få en elektriker til at udføre denne lille opgave... Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger Power Plus fra DH Labs som tilgangskabel (7 m). Det koster 160 kr. per meter, så det er til at betale sig også fra
ganske store længder. Et Oyaide-stik P-004e hjalp desuden også gevaldigt. Når jeg får min Furutech TP60E netliste, skal der
også et C-004 stik på i den anden ende.
|
Til top |
|
|
Mick63 Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres goe forslag, jeg kan dog ikke lade være med at tænke på at fra eltavlen og frem til stikkontakten sidder der bare et standard installationskabel. Og frem til min eltavle er der garanteret heller ikke ofret noget særligt på kabel. Men det kabel som bliver sat i stikket i stuen og videre frem til strømskinnen - det bliver et klasse-kabel ...
Bare en strøtanke... Men jeg kunne jo vælge at sætte en shuko stikkontakt i væggen og fører et godt afskærmet kabelfrem til den separate gruppe i eltavlen.
Ja jeg er godt klar over at jeg piller ved nogle ting som er nævnt tidligere - men alligevel...
Er der nogen der har prøvet shuko-stikkontakterne.... de blev vidst lovlige ikk ?
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener nu ikke at Shuko-stikkontakterne er blevet lovlige. Mht. problematikken med om det kan betale sig at skifte de
sidste 1,5 m af den lange vej fra elværket ud med et klassekabel er der kun ét at sige: Stol kun på dine egne ører - ikke på
hvad du kan læse i (alt) for mange tråde om emnet her på forum. Kan du ikke høre forskel, skal du selvfølgelig ikke ofre penge
på det.
|
Til top |
|
|
Mick63 Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Jeg mener nu ikke at Shuko-stikkontakterne er blevet lovlige. Mht. problematikken med om det kan betale sig at skifte de sidste 1,5 m af den lange vej fra elværket ud med et klassekabel er der kun ét at sige: Stol kun på dine egne ører - ikke på hvad du kan læse i (alt) for mange tråde om emnet her på forum. Kan du ikke høre forskel, skal du selvfølgelig ikke ofre penge på det. |
|
|
Jeg er fuldstændig enig med dig 
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1009
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
shuko er lovligt, så længe man har hpfi-afbryder i tavlen. __________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
shuko er lovligt, så længe man har hpfi-afbryder i tavlen. |
|
|
Schuko-udtag er ikke lovlige i DK - det har intet at gøre med om man har hpfi-afbryder i tavlen.... for det skal ALLE have, da det er lovpligtigt.
Sidste år blev den fransk/belgiske variant med et jordstikben i udtaget gjort lovlig, men ikke et rigtigt schuko-udtag som i tyskland.
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Jeg mener nu ikke at Shuko-stikkontakterne er blevet lovlige. Mht. problematikken med om det kan betale sig at skifte de sidste 1,5 m af den lange vej fra elværket ud med et klassekabel er der kun ét at sige: Stol kun på dine egne ører - ikke på hvad du kan læse i (alt) for mange tråde om emnet her på forum. Kan du ikke høre forskel, skal du selvfølgelig ikke ofre penge på det. |
|
|
Efter at have ofret en formue på kabler kan det da godt tænkes, at du kan bilde dig selv ind at du kan høre forskel. Du kan absolut ikke 100% stole på dine egne ører - psyken kan spilde en de mest forfærdelige puds.
Og selvfølgelig skal man se efter hvad der er blevet skrevet om det emne bl.a. her på sitet - der er ingen grund til at lade sig narre til at investere en formue i noget, som absolut ingen betydning har for lydkvaliteten.
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1009
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så må jeg hellere finde den forholdsvis nyankomne elrådsmeddelse hvori der står at den er blevet godkendt. Jeg er 90% sikker på jeg har ret LK laver faktisk schuko vægudtag i opus 66.
For lige at fortsætte vores uenighed så er der i øvrigt ikke krav om at der skal være hpfi i alle husinstallationer. Huse med HFI hvor der ikke laves ændringer skal ikke skiftes ud til HPFI. Så længe elektrikeren ikke laver ændringer så skal der altså ikke skiftes fra HFI til HPFI __________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
Jamen så må jeg hellere finde den forholdsvis nyankomne elrådsmeddelse hvori der står at den er
blevet godkendt. Jeg er 90% sikker på jeg har ret LK laver faktisk schuko vægudtag i opus 66. |
|
|
Det må du meget gerne! Det ville da være en rigtig god nyhed
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Encore skrev:
Jeg mener nu ikke at Shuko-stikkontakterne er blevet lovlige. Mht. problematikken med
om det kan betale sig at skifte de sidste 1,5 m af den lange vej fra elværket ud med et klassekabel er der kun ét at sige: Stol
kun på dine egne ører - ikke på hvad du kan læse i (alt) for mange tråde om emnet her på forum. Kan du ikke høre forskel,
skal du selvfølgelig ikke ofre penge på det. |
|
|
Efter at have ofret en formue på kabler kan det da godt tænkes, at du kan bilde dig selv ind at du kan høre forskel. Du kan
absolut ikke 100% stole på dine egne ører - psyken kan spilde en de mest forfærdelige puds.
Og selvfølgelig skal man se efter hvad der er blevet skrevet om det emne bl.a. her på sitet - der er ingen grund til at lade
sig narre til at investere en formue i noget, som absolut ingen betydning har for lydkvaliteten. |
|
|
Ja, det er den samme gamle diskussion. Lad nu manden selv eksperimentere - jeg råder ham jo ikke til at bruge en formue på
kabler, og først og fremmest råder jeg ham til ikke bruge penge hvis han ikke kan høre forskel.
|
Til top |
|
|
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du vinder ret meget ved at forbedre kabel fra stik til strømskinne, var jeg dig ville jeg koncentrere mig om kabel fra strømskinne til anlæg primært. Men, skal du eksperimentere med forbedringer før strømskinnen kunne en litz fletning være et alternativ til dyrere skærmet kabel. Søg evt. på diy litz braid, så får du garanteret et hav af hjemmebryggede guides til hvordan det kan laves.
Skal der rodes med strømkabler, så kig også på om nul/fase er placeret korrekt på strømskinne/anlæg. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
Jamen så må jeg hellere finde den forholdsvis nyankomne elrådsmeddelse hvori der står at den er blevet godkendt. Jeg er 90% sikker på jeg har ret LK laver faktisk schuko vægudtag i opus 66.
|
|
|
http://www.elvvs.dk/category.2043.article.84416
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
Mick63 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulvin skrev:
Jeg tror ikke du vinder ret meget ved at forbedre kabel fra stik til strømskinne, var jeg dig ville jeg koncentrere mig om kabel fra strømskinne til anlæg primært. Men, skal du eksperimentere med forbedringer før strømskinnen kunne en litz fletning være et alternativ til dyrere skærmet kabel. Søg evt. på diy litz braid, så får du garanteret et hav af hjemmebryggede guides til hvordan det kan laves.
Skal der rodes med strømkabler, så kig også på om nul/fase er placeret korrekt på strømskinne/anlæg.
|
|
|
Halløjsa
Jeg kører med MIT Shotgun S1 fra strømskinne til effekttrinnet og cd-afspiller. Og det er utroligt hva det kan gøre af forskel 
|
Til top |
|
|
Mick63 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
 jeg takker for de gode input. Det er super at I vil hjælpe med at give jeres meninger omkring dette emne __________________ De bedste hilsner
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
bjerager skrev:
Encore skrev:
|
|
Efter at have ofret en formue på kabler kan det da godt tænkes, at du kan bilde dig selv ind at du kan høre forskel. Du kan absolut ikke 100% stole på dine egne ører - psyken kan spilde en de mest forfærdelige puds.
Og selvfølgelig skal man se efter hvad der er blevet skrevet om det emne bl.a. her på sitet - der er ingen grund til at lade sig narre til at investere en formue i noget, som absolut ingen betydning har for lydkvaliteten.
|
|
|
Ja, det er den samme gamle diskussion. Lad nu manden selv eksperimentere - jeg råder ham jo ikke til at bruge en formue på kabler, og først og fremmest råder jeg ham til ikke bruge penge hvis han ikke kan høre forskel. |
|
|
Ja, lad ham nu endelig eksperimentere, men det mest fornuftige vil da være, at han eksperimenterer på lidt oplyst baggrund først og læser lidt op på emnet først.
|
Til top |
|
|