Forfatter |
|
Kasper Kj Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder og skal samle et par netkabler og kommer så lidt i tvivl om polariteten.
I apparatstikket er der afmærket jord, live og neutral, men ikke i schukostikket. Hvordan vender det egentlig der?
Og så har jeg engang læst et eller andet om at man kan se hvad vej polariteten skal være ved at måle på kabinettet og så vælge den polaritet der giver mindst udlag. Men hvad måler man - Volt eller hvad? Og jeg går ud fra at signal kablet skal afmonteres, så det kun er det tændte apparat koblet til netstøjsfilteret.
Al hjælp påskyndes __________________ Hovetelefoner hjemme: Isotek Orion - Rega Saturn - Kimber Pbj - Rudistor rpx-33evo8 - ATH-w1000
Ude: Cowon IAudio 7 - Future Sonics Atrio M5
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kigger på en stikkontakt er benene oftest monteret således: Fase - Jord - Nul Præcis som på vandhanen (fase/varm/rød til venstre).
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
Kasper Kj Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved du om det samme gælder schuko stikkene på et engelsk netstøjsfilter?
Og med et schuko stik kan jeg vel egentlig bare vende stikke hvis jeg har samlet forkert eller hvad? __________________ Hovetelefoner hjemme: Isotek Orion - Rega Saturn - Kimber Pbj - Rudistor rpx-33evo8 - ATH-w1000
|
Til top |
|
|
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kasper,
Du kan jo prøve at lytte dig frem til den bedste løsning 
Mvh
Bob 
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kasper.
Hvis du kigger på billedet her: http://en.wikipedia.org/wiki/File:CEE_7-7.jpg
Så vil fasen (brun) være det øverste ben og nul (blå) vil så være det nederste.
Jeg er ikke elektriker, så intet jeg siger holder i retten 
/Stefan
|
Til top |
|
|
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen forskel på placering af fase og nul på schuko i forhold til dansk 3 benet, men en af fordelene ved schuko er jo netop at du kan vende stikket helt som du lyster (medmindre du sætter det over jordben). Uanset hvor korrekt du monterer stikket så kan du ikke være sikker på at forsærkeren - eller hvad du smider det på - har korrekt fase/nul. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
"jordhullet" i scuko sidder modsat af jordpinnen på det danske.
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
Kasper Kj Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der en eller anden der kan forklare mig hvad der egentlig kører i de tre ben
Når der kun er to ben, så kører den ene en sinus kurve der så henholdsvis er positiv og negativ i forhold til den anden der så er nul hele tiden.
Jeg havde så forestillet mig at det med jord i væggen var jorden der var nul og de to andre var modsatte sinuskurver ligesom ved balanceret drift. Men det kan jeg selvfølgelig godt se ikke holder, for hvad så med alle de tobenede apparater der tilsluttes.
Det vil altså (for at prøve at svare mit eget spørgsmål) sige, at live (fasen) stadig kører en 50Hz kurve og både neutral (nul) og jord er nul! ........ Eller hvad
Skulle alligevel have taget teknisk skole __________________ Hovetelefoner hjemme: Isotek Orion - Rega Saturn - Kimber Pbj - Rudistor rpx-33evo8 - ATH-w1000
|
Til top |
|
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
el fix hedder det lille aparat ,jeg bruger til at måle udstråling fra trafoer ,det giver en del bedre lyd at trafoen er korrekt faset
jeg ved ikke om el fix laves mere ,den jeg har købte jeg af niels nørby for 20 år siden
men du skal have fat i et apparat der kan måle fasen uden på en ledning og slå ud på den
ligesom de det apparater der kan finde vandrør inde i en væg ,så slår el fix ud når den holdes over fasen ,på feks en stik kontakts sider ,den side fasen sider i der slår den ud ,den side hvor der er nul reagerer den ikke ,man holder den mod kabinet siden ,og skruer op til el fix slår ud ,så vender man stik kontakten ,og måler igen med el fix ,hvis udslage nu er større ,er der mere udstråling ,og stikket skal vendes igen for korrekt fase ,hvis den derimod viser mindre udslag så er trafoen inde i kabinetet korrekt faset
det er ikke engang voodoo ,men noget man direkte kan måle
dette er en vigtig ting de fleste overser ,hvor må det være dumt at have for en halv million kr hifi ståene ,og så ikke have det korekt faset
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter også Elfix, men har man ikke sådan en eller tilsvarende kan man ofte tjekke ved at stryge oversiden af en finger hen over toppen af frontpladen på apparatet. Netstikket vender korrekt når det kildrer/sitrer mindst i fingeren. Husk at apparatet skal være SLUKKET under øvelsen.
mvh
|
Til top |
|
|
Kasper Kj Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
NOW I´m A Believer!! 
Jeg var egentlig sådan lidt ærgelig over at have brugt penge på netkabler efter de sidste par uger at have læst mange brugere nedgøre de dumme fæ der kunne forestille sig at den slags gjorde en forskel. Så derfor var jeg så optaget af at vide hvad vej polariteten skulle vende for at give den bedste lyd, for forskellen var jo nok ikke så tydelig at jeg ville kunne høre det efter den tid det tager at slukke for apparaterne vende stikket og lige lade det hele varme lidt op igen........NOT!! Stor forskel! Jeg ved ikke om det har noget som helst at gøre med de fine kabler eller om det bare er fordi jeg har byttet om på lederne, men der er betydeligt mere hul igennem, stereoperspektivet er meget meget bredere, klangen er varmere og derfor er stemmerne også rykket frem i billedet hvor de før blev lidt klemt bag guitar og lilletromme og lignende. Men vender jeg stikket lyder det hele som før.
Netforsyningsskeptikere kom bare an!
som sagt jeg aner ikke om det bare er polariteten eller om kablerne er mere end pengene værd, Det må undersøges senere, Lige nu er jeg flintrende ligeglad- JHeg hører bare musik! __________________ Hovetelefoner hjemme: Isotek Orion - Rega Saturn - Kimber Pbj - Rudistor rpx-33evo8 - ATH-w1000
|
Til top |
|
|
Kasper Kj Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meen Når jeg nu engang bliver træt af at lytte kunne det da være meget sjovt at måle om det jeg nu subjektivt synes lyder som en anlæg i en meget højere klasse virkelig også er korrekt faset.
Den der elfix er det ikke næsten det samme som den lille pen supra sælger til at blære sig med sine "tætte" kabler. Og jeg er altså næsten stensikker på at high fidelity engang har bragt en anvisning af hvordan man gør det med et almindeligt voltmeter.
Det jeg så bare er interesseret i, er om apparaterne skal være slukket eller tændt. Om de skal være forbundet med signalkabler eller bare til strømmen og når frede snakker om at skrue op går jeg ud fra at det er mens der rent faktisk spilles musik....eller hvad? __________________ Hovetelefoner hjemme: Isotek Orion - Rega Saturn - Kimber Pbj - Rudistor rpx-33evo8 - ATH-w1000
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Er dette standarden for C13 stik? Har nemlig to kabler, der er samlet forskelligt således at fasen er til venstre på det ene og til højre på det andet, når man ser dem fra samme vinkel som billedet.
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke elektriker, men i mine øjne ser farverne forkert ud, så jeg vil spørge på en anden måde:
Er det en vedtaget standard at det er Nul-Jord-Fase, hvis man kigger på stikket som det er vist på billedet?
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hopla Anda
Yes det er en vedtaget standard. Når du kikker direkte på apperatstikket som billedet viser, er rækkefølgen nul - jord - fase. Der er dog enkelte fabrikanter der ikke husker denne regel, hvorfor man bør vende stikket( schuko ) for kontrol. Altid lytte sig frem.. __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svaret!
|
Til top |
|
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
gul/grøn ,er ved lov og det gælder i de fleste lande ,gul/grøn er altid jord
brun plejer at være fase men da der ikke er regler for farvekodning er spillet frit
blå plejer at være nul
man kan dog kun regne med at jord er jord ,resten må man tjekke med en polsøger
jord er altid midter stikket af de tre
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
 Er dette standarden for C13 stik? Har nemlig to kabler, der er samlet forskelligt således at fasen er til venstre på det ene og til højre på det andet, når man ser dem fra samme vinkel som billedet.
|
|
|
Som nævnt er der en standart for netbønds stik, hvis du ser på billedet så er det akrevet på stikket, til venster er der et lille " N" som står for nul og til højere er der et lille "L" som er fase lederen, ved schuko stikket til du kan måle fase på benet mærket "L".
Så er der lige det hvad hver leder bruges til, fase lederen levere strømmen, det er den leder vi kan få stød ved at rørre, nul er retur lederen, dvs. at strømmen løber i gennem forbrugsgenstanden og tilbage igen. jord- lederen er en sikkerheds leder, den skal lede strømmen til jord ved overgang i forbrugsgenstanden. I vores el-tavler har vi et hpfi relæ, det måler den mængde strøm som løber i gennem de tre fase-ledere og lige ledes hvor meget strøm der løber tilbage i nul lederen, hvis der er en forskæld står relæet fra, opstår der en overgang vil mængden af strøm som løber i fase-lederne ikke være den samme som i nul-lederen, da det ledt til jord via jord-lederen.
Håber det er svar nok, men eller spørg. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil undgå støjbåren støj fra el nettet. (burst, spikes, brown out etc.)
Så er et Netfilter pengene værd. førhen kunne jeg ikke forstå, hvorfor der kom klik lyde fra højtalerne. Men efter at have sat et netfilter på (3.orden filter) så har der ikke været noget siden .
Fandt senere ud af at støjen kom fra min gamle køleskabskompressor, som lave de kraftige bursts. er skiftet ud med et A++ skab .
|
Til top |
|
|
Kasper Kj Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen!
Som jeg skrev tidligere fik jeg rigtig meget bedre lyd ved at vende netstikket rigtig (omvendt! Min Apollo vender åbenbart polariteten). Men jeg kunne alligevel ikke nære mig for at købe en Elfix hjem (Svalander i sverige var det nærmeste jeg lige kunne finde på nettet)
Heldigvis bekræftede det mine ørers fund. Der var udslag som stikket før havde siddet, men intet når jeg vendte det.
Så skulle jeg lige prøve min forstærker. - Intet udslag uanset hvordan jeg vendte stikket og hvilken følsomhed jeg stillede på elfix'en. Det var jo super og jeg kunne havde ladet den ligge der, men da jeg nu var igang med at lege prøvede jeg lige at fjerne jordforbindelsen til amp'en - STORT udslag - meget større end på CD'en. Jeg vendte selvfølgelig stikket og undrede mig lidt over at begge apparater skulle sidde "forkert". Men det blev det meget værre af. Nu kunne jeg kun lige akkurat tænde for elfix'en før den reagerede.
Min konklusion må blive at der er stor forskel på hvordan jeg vender fasen, og det er i høj grad hørbart som bredere stereoperspektiv, mere fyldig lyd(bas og nedre mellemtone) og mere afslappet formidling uden at drivet ryger. Men den sidste måling giver mig ret stor lyst til at få min Cd jordet også.
Den hørbare forskel da jeg forbandt forstærkeren til jord var ikke ligeså markant som den ombytttede polaritet på Cd'en, meeen hvordan bliver det så når hele anlægget bliver jordet __________________ Hovetelefoner hjemme: Isotek Orion - Rega Saturn - Kimber Pbj - Rudistor rpx-33evo8 - ATH-w1000
|
Til top |
|
|