Forfatter |
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par Audio Pro RS1 silver stander højtalere som jeg købte for et par år siden. Mit anlæg er løbende blevet opgraderet i de par år og skulle jeg ud og have højtalere i dag, havde jeg nok valgt nogle uden metaldiskant. De har altid været noget lyse i det, men med en god opløsning og mellemtone/bas. Jeg har egentlig ikke lyst til at ofre på nye højtalere, men tænker lidt på måske at få skiftet diskanterne ud med nogle bedre. Kan man bare gøre dette? Delefilteret, kabinettet og bassen er jo rigtig godt, synes jeg, så hvis man kunne montere nye diskanter ville det være en forholdsvis overkommelig opgave, men er det muligt? Hvis det er muligt, er der så nogle der har forslag til gode diskant enheder? Har set lidt på denne side http://www.frequence-shop.dk/index.php?cPath=64_89Det skal selvfølgelig være 1" el. 25 m.m. diskant, så den passer i hullet i kabinettet.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kan godt være der skal laves lidt om på delefildtret, jeg vil se på en bedre kondensator til din diskant, det skulle da gerne hænge sammen med resten
|
Til top |
|
|
john m Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at sætte en 1 ohm´s modstand i serie med diskanten - det skal være en effektmodstand på min. 3W
|
Til top |
|
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
john m skrev:
prøv at sætte en 1 ohm´s modstand i serie med diskanten - det skal være en effektmodstand på min. 3W
|
|
|
Jeg har lige fået en aftale i stand om dette, bedre end nye diskanter (og billigere)
|
Til top |
|
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
skift højtaler ,en ny diskant er ikke bare noget man sætter i der skal laves nyt delefilter ,som skal tilpasses konstruktionen ,hvilket man godt kan få et par år til at gå med uden nogensinde at blive tilfreds ,da filtre har det med at drille ,det er ikke så nemt at tilpasse med øret som man tror ,det kræver måleudstyr og pc simulerings programmer ,for ikke at tale om matematikken i beregningen af et filter ,jeg overlader det idag til de proffesionele ,her selv fusket med højtaler konstruktioner ,som aldrig virkede optimalt men dog lød ok
da alle diskanter er forskelige lyder de også lidt forskeligt ,og har forskelige t/s data ,og kræver forskelige typer filtre for at lyde optimalt ,man kan nå et stykke vej selv ,men når det drejer sig om desideret high end ,ville jeg ikke pille selv
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som frede siger, så er det altså ikke noget man bare lige gør.
|
Til top |
|
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig med jer. Jeg også fået en aftale med en proffesionel, som har styr på den slags
|
Til top |
|
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har forøvrigt også altid hadet metal diskanter ,indtil jeg fik exposuren/croft kombien
har dog kun hørt scan speak og jbl,s versioner
måske du skulle parre højtaleren med noget varm rørlyd
jeg tror dine højtalere lyder godt nok parret med den rigtige forstærker/signal kilde
købte engang anlæg efter karakter givning i hifi og elektronik
og havde et setup hvor alle apperater havde fået et 13 tal for lydkvalitet
anlægget løs fælt og var overhovedet ikke rart at lytte til ,hvilket var svært at accepterer .når nu det måtte være verden bedste ,når alle komponenter havde fået top karrakteren 13
et anlæg skal sammensættes så tingene spiller sammen efter ens lyd ideal ,som jo er meget forskeligt fra person til person
allier dig med en god hifi pusher ,og lån forskelige amps osv med hjem ,det giver som regel det bedste resultat ,man kan ikke stole på test i magasinerne ,da artiklerne jo bare er et udtryk for journalistens personlige smag ,det er jo ikke sikkert de deler lydopfattelse med dig
så det er ikke nemt ,at sammensætte et anlæg og få ens personlige favoritlyd frem
alt lyder jo også anderledes derhjemme end det gjorde i butikkens lytterum ,som akustisk sikkert er meget forskeigt i forhold til dit
mvh frede
|
Til top |
|
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
...måske du skulle parre højtaleren med noget varm rørlyd
...jeg tror dine højtalere lyder godt nok parret med den rigtige forstærker/signal kilde
...et anlæg skal sammensættes så tingene spiller sammen efter ens lyd ideal ,som jo er meget forskeligt fra person til person
....så det er ikke nemt ,at sammensætte et anlæg og få ens personlige favoritlyd frem
|
|
|
Jeg giver dig ret i det du skriver. Jeg har lige købt et godt rørforstærkersæt. Gennem de sidte 2 ½ år har jeg sammensat godt udstyr nøje udvalgt via test og div. hifi forums og selvfølgelig prøvelyttet inden køb. Det lyder også som jeg vil have det nu, men metaldiskanten ringer noget i de høje toner når jeg spiller højt, det gjorde de også lidt før med min transitor. Men nu er det mere udtalt. Da rørlyden er så meget renere sammenlignet med min "gamle" transistor, kommer både alle de gode egenskaber tydligere frem i højtalerne, men også den dårlige (metal ringelyden) Heldigvis er ham jeg købte rør sættet af, så interesseret i at jeg får en god oplevelse med "hans" produkt, at han har tilbudt at sætte en modstand ind ved diskanten når jeg skal hen med rørslæden og have stillet BIAS (når den er spillet til) og derved designe lyden efter rør forstærkeren, selv det jo intet har med hans produkt at gøre, det er sgu service
Har nemlig prøvet tricket med at dæmpe diskanten med et tyndt stykke stof og det fjernede lige netop ringelyden. Så en lille dæmpning af diskanten og jeg har et anlæg som passer mine ører godt.
|
Til top |
|
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg dæmpet mine diskanter med et par modstande i dag De blev dæmpet med 5 db og lyder nu dejligt varme og uden hårdhed eller ringen. Stadig med den gode opløsning og så er der kommet mere bund i bassen. En opgradering til 50 kr og det er som at have fået nye højtalere
Nu lyder mit anlæg perfekt, forstået på den måde at nu lytter jeg ikke efter anlægget mere, nu lytter jeg til musikken, nice!
|
Til top |
|
|