Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 09:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Akustisk målegrej - pengene værd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har gang i en lille opgradering af systemet, og vil i den forbindelse igang med noget akustisk dæmpning af stuen for at få det optimale ud af grejet. Jeg havde sådan set bare tænkt mig at eksperimentere med noget Rockfon eller alm. rockwool, da jeg døjer en del med de lave frekvenser i rummet.
Men for at kunne finde ud af hvad der præcist skal gøres, er det vel nødvendigt at lave lave en akustisk måling på rummet?
XTZ Room Analyzer er til at komme i nærheden af prismæssigt (1995.- SEK for software + hardware) men er det pengene værd, eller er det bare at prøve sig frem?

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Bruger du sub ?

Uanset, ens rumakustisk er uhyr vigtigt for god lyd, så ja at måle kan helt klart hjælpe dig til at placere dine højtalere.

Såfremt du bruger sub, så kan du evt overvejer en Velodyne SMS 1 i stedet.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 05:09 | IP-adresse registreret  

Nej, det nye projekt er pt. ren stereo , men jeg vil slet ikke udelukke at der med tiden kommer en håndfuld højtalere mere, en sub og en surroundprocessor indendøre.

Akustikkens betydning er jeg slet ikke i tvivl om, men det jeg er i tvivl om er, hvor vidt grejet til at udføre målingerne er en god investering (jeg har slet ikke rodet med den slags før). Eller er det bare en "smart" måde at sætte tal og grafer på det, man allerede godt kunne høre er problematisk?

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Der må da være nogen der ude, der er gået hårdt til værks med akustikken og ved om det er en nødvendighed for at opnå et godt resultat? 

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Predator skrev:
Der må da være nogen der ude, der er gået hårdt til værks med akustikken og ved om det er en nødvendighed for at opnå et godt resultat? 

Det er en absolut nødvendighed, som de færreste gør noget ved da det typisk indebærer akustikpaneler mv som ikke nødvendigvis præger ens dagligstue i en positiv retning

Tror Lyngdorfs roomperfect er noget nær det bedste alternativ p.t. Evt kombineret med et par diskrete akustikpaneler.

Måleudstyret er ok, koster vel i omegnen 500kr for en ECM8000 mic + mic forstærker(2-300 brugt?), evt brugt og så et RTA program, evt det fra XTZ, måske er det freeware på nettet, evt REW?

Såfremt det ikke skal koste en bondegård, så kan du jo lave nogle akustikpaneler så billigt som muligt og lytte dig lidt frem? Hvis du ikke synes det virker, kan du smide dem ud igen :P

Jeg er sikker på du vil finde dem brugbare dog.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes