Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 04:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: anbefaling af HDMI kabel! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg har ladet mig hører at der åbenbart er stor foreskel på HDMI kabler og selvfølgelig anbefaler alle butikker at deres er det bedste trods en stor prisforeskel.

Er der nogen der vil anbefale et bestem HDMI kabel frem for andre. Jeg skal bruge ialt 3 HDMI kabler

den ene er til min CRT projektor og skal være 9 meter lang og skal ikke kunne miste ydeevne af den grund!

de 2 andre skal være på 0,5 meter.

Min nye biograf er pt ved at løbe op på over 200000 kr så alt skal være noget af det bedste af det bedste! Hvis jeg også kunne få forklaret hvorfor at kablet er bedre end andre.

Har pt tænkt lidt på silversonic, eller audioquest. Er der nogen andre er jeg åben for foreslag!

Mvh Moby

Til top Vis Moby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moby

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Tro at du skal kikke på Nordost Silver Screen - Ultra high performance HDMI cable

http://www.av-connection.dk/?PNo=NO-VSHH-100&ML=1

Når du er oppe på 200000 kr. for din hjemmebiff, så er dette kable en af dem der kan lever det du ønsker.

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Moby skrev:

Min nye biograf er pt ved at løbe op på over 200000 kr så alt skal være noget af det bedste af det bedste! Hvis jeg også kunne få forklaret hvorfor at kablet er bedre end andre.

Tja, det er jo en god lejlighed til at fyre op i en diskussion der plejer at blive rimelig omsiggribende:

Jeg er meget stor fortaler for at man for det første ikke bare forudsætter at ting der er dyre per defintion bare er bedre, for det andet at man sætter sig ind i hvad forskellene på godt og dårligt overhovedet indebærer. Jeg oplever desværre at mange "oversætter" de oplevelser og forventninger de har til analoge kabler, direkte og kritikløst til digitale kabler.

Nedenstående drejer sig i første omgang udelukkende om billedkvalitet:

I tilfældet HDMI kabler, er det sådan at der ER en indiskutabel forskel på gode og dårlige kabler. Det er endda modsat mange andre kabel-diskussioner, meget målbart og bevisligt. Forskellene udmønter sig bare på en anden måde end man måske er vant til. Det er sådan med et HDMI kabel, at standarden er opbygget på en facon så der er tre muligheder: 1: Du har et fejlfrit signal. 2: Du har intet signal. 3: Du har et fejlbehæftet signal. Sidstnævnte udmønter sig i nogle helt specifikke fejl i billedet, typisk som rød eller grøn sne tilfældige steder i billedet. HDMI overførslen er konstrueret sådan at du ikke kan have f.eks. skarpere billede, klarere farver, bedre farveovergange eller lignende på forskellige kabler - nogle vil fortælle dig at det er dét de oplever, men det kan ganske enkelt fysisk ikke lade sig gøre. Udfald i signalet udmønter sig i sne eller udfald. Hvis du har et perfekt signal uden sne eller udfald, så er der INGEN forskel på billedkvaliteten whatsoever.

Så kunne man tro at dét var argument for bare at købe det billigste. Sådan er det langtfra. For det første, så kan det efter min mening godt betale sig at betale lidt ekstra for en ordentlig teknisk konstruktion, så kablet rent faktisk kan holde til at blive tilsluttet mere end én gang. Dernæst, på 9 meter er det ikke en selvfølge at der er hul igennem med 1080P signaler, slet ikke hvis vi begynder at blande Deep Color ind i tingene. Derfor kan det absolut godt være en god idé at investere i nogle kvalitetskabler, også selv om det ikke nødvendigvis giver dig skarpere billeder eller bedre farver.

Jeg anbefaler generelt Audioquest til mine kunder, af to årsager: De fungerer konsekvent problemfrit til de opløsninger de enkelte kabler er godkendt til, og Audioquest er samtidig en af de få producenter af high-end HDMI kabler, der ikke fylder kunderne med BS om hvad forskellen af kablerne er - Audioquest er helt åbne omkring at der ingen forskel er på billedkvaliteten, men at et kvalitetskabel er stabilt og fremtidssikret - får du en ny afspiller med Deep Color eller lignende, så kan det godt være at et kabel der før virkede fint, pludselig ikke længere virker. Jeg synes det er befriende at se en kabel-producent der ikke enten forsøger at bebyrde forbrugeren med så meget teknik-mumbojumbo at han bare overgiver sig og indser at det er umuligt at gennemskue, eller også går i den anden grøft og hengiver sig til "vi kan ikke fortælle dig hvorfor der er forskel, men prøv selv!"

Det var billed-snakken. Derudover er der så spørgsmålet om lydkvalitet i digital-kabler. Det eneste jeg vil sige her er, at lyden i et HDMI kabel ligger embedded i video-signalet. Det betyder at det overføres ved langt højere frekvenser, og derfor er langt mere modtageligt for jitter - i modsætning til SPDIF kabler, så findes der rent faktisk masser af tilgængelige målinger der påviser forskelle på jitter i HDMI kabler, alt efter kvalitet og længde. Jeg har ikke teknisk indsigt nok til at sige hvordan det påvirker lyden, men jeg kan bare sige at i modsætning til billedgengivelsen, så kan jeg ikke afvise at der er en lydmæssig forskel på forskellige HDMI kabler. Dét jeg vil påstå, ud fra min egen logik, er at dét kabel der fungerer bedst og mest problemfrit på billedsiden, samtidig vil være dét der laver mindst fejl på lydsiden, eftersom lyden er embedded i video-signalet. Du kan ikke have en situation hvor kabel A er god til billede, mens kabel B er god til lyd. Enten er kablet godt, eller også er det ikke. Kort sagt: Hvis du er bekymret mht. kablets hifi-egenskaber, så giv lidt ekstra for et "overkill" kabel, som er certificeret til bedre opløsninger/bit-dybder end du har brug for, så får du temmeligt sikkert også et kabel der fungerer godt lydmæssigt.

Et sidste indspark: Kabel-producenters mest fortærskede argument er: "Kæden er ikke stærkere end det svageste led!". Det er jeg sådan set enig i, jeg er bare ikke enig i at et kabel nødvendigvis skal være tæskedyrt, før det ikke længere er det svageste led. ISÆR for digital-kabler generelt, og i endnu højere grad for HDMI kabler, vil jeg påstå at et kabel der "bare" er dimensioneret korrekt til opgaven, aldrig er det svageste led. Derfor er dette salgsargument pudsigt nok netop argumentet for IKKE at bruge en masse penge på kabler... Sådan er den menneskelige psykologi så forunderlig.

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej Moby.

Vi glæder os til at se billeder af det hele :D

Jeg har selv købt et par SUPRA HDMI kabler. De kan købes ved flere forskellige forhandlere på nettet. Jeg valgte deres kabler ud fra nogle af de facts AV Precision har lagt på bordet.

Supra kablet er certificeret til HDMI 1.3 (deep color og hele svineriet) i op til 8 meters længde. Kommer du over den længde, vil du sandsynligvis sagtens kunne få fuld fornøjelse ud af det alligevel, bare der ikke er for meget støj i omgivelserne.

Prisen er også fornuftig. Under 1.000,- for 10m.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Men hvilken type af Audioquest HDMI kabler, er de beste, Audioquest laver jo en del HDMI kabler i forskelig pris klasse, så kan det jo værre svært
et gemmeskue hvad der er hvad ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Men hvilken type af Audioquest HDMI kabler, er de beste, Audioquest laver jo en del HDMI kabler i forskelig pris klasse, så kan det jo værre svært
et gemmeskue hvad der er hvad ?

Ikke hvis du spørger forhandleren, det er dét de er der til!  Seriøst, forhandleren vil kunne vise dig et skema over hvilke Audioquest kabler der er godkendt til hvad i hvilke længder. At kvaliteten i den sammenhæng følger prisen, kan næppe komme som et chok for nogen.

Audioquest laver ikke kabler der ikke er godkendt til 1080P. Derfor kan en HDMI-A f.eks. ikke fås i 15 meter, der skal du op i en HDMI-X - de kan ikke garantere at HDMI-A virker på 15 meter, derfor laver de den ikke. Dér hvor det så bliver mere kryptisk, er at hvis du så vil bruge Deep Color over 15 meter, så garanterer man ikke for HDMI-X, så skal du op i de større modeller (jeg har ikke hele skemaet på rygraden, men som sagt spørger man forhandleren før købet, så er der ikke så meget at være i tvivl om).

Det betyder kort sagt, at så længe du bruger kablet til dét brug kablet er godkendt til i dén længde, så får du pengene retur (eller et nyt kabel) hvis det ikke virker perfekt. Men køber du et HDMI-A på 12 meter, og så køber en ny afspiller med Deep Color og det så ikke virker, så er der ingen garantier.

Bemærk i den forbindelse at HDMI nok er et "intelligent" system, men ikke så intelligent at der bare "skrues ned" for signalets kvalitet, hvis der ikke er hul igennem. Hvis handshake'n siger at begge apparater understøtter Deep Color, så sendes der Deep Color, medmindre man kan slå det manuelt fra i afspilleren - og det er ikke altid man kan det. Derfor kan du som udgangspunkt ikke bare bruge et billigt kabel og så leve med en lavere overførselskvalitet.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også tilskrive mig at Supra er ganske OK. Jeg bruger pt. selv et 10 meter supra og ja det koster omkring 1000,- hvilket faktisk er urimeligt billigt hvis man sammenligner med konkurenternes priser

Jeg har desværre kun kunne teste det med et 720P signal, men supra selv (eller er det av-connection?) lover at de kan køre 1080P, sakset fra av-connections hjemmeside:

Supra kablerne er certificeret til følgende:
• 1-8 meter: HDMI v1.3 i opløsninger op til 1080p, DeepColor.
• 10-15 meter: HDMI v1.2 i opløsninger op til 1080p.

Kilde:

http://www.av-connection.dk/?PGr=576&ML=785

Selvfølgelig skal du have noget der matcher det grej du ellers har stoppet i den hjemmebio, men med et budget på 200000 så kan det sgutte skade at bruge 1000 på et hæderligt Supra kabel og se om ikke det gør jobbet til UG. Så kan du altid opgradere til noget vildere hvis du ikke synes om det :)

Mvh. Henrik

Moby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Tak for Hjælpen allesammen.

Tak til Av precision for en grundig forklaring. Da jeg lige pludselig skulle bruge kablerne inden for 3 dage havde jeg ikke mulighed for at anskaffe Audioquest HDMI kablerne i den længde på så kort tid. Grunden til dette er at jeg får sat et gipsloft op med skjulte kabler, til gengæld betød det at jeg kan nøjes med 8 m HDMI kabel så jeg stadig får deep colour og fuld opløsning.

Jeg besluttede så at skaffe mig supra Kablerne Da jeg kunne få dem leveret i imorgen samt at jeg både strømkabel og HDMI kabel fra supra er afskærmet mod elektromagnetisme så de skulle ikke forstyrre hinanden.

Til top Vis Moby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moby

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

det blå fra IXOS er noget bedre end SUPRA kablet.Men husk at få det kabel du vil bruge med DVI stik til projekteren (hvis der ellers er mulighed for
det).Det er mere stabil

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes