Forfatter |
|
sjeffe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er 1756 topics hvor ordet "vinyl" indgår, men jeg kunne altså ikke lige finde et godt et med råd om rens og pleje af vinyl.
Jeg vil gerne rense mine plader. Fra firserne, hvor plader jo blot var noget man skovlede ned i posen i Fona uden at tænke mere over det, vaskede jeg dem af i let og mildt sæbevand. Men nu må de gerne holde mange år endnu, så det kunne være optimalt med en ordentlig metode.
Det skal siges, at jeg er ikke særligt vild med at få sådan et stort støvsugerskrummel hjem, der kan rense dem.
Kan det gøres anderledes end det?
Takker..:)
Jakob
|
Til top |
|
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jakob, jeg vil nok sige at du (hvis det skal være optimalt) enten skal anskaffe dig en VPI pladevasker, eller finde en person / et sted der har en som du kan rense dine plade på. ellers er der jo forskellige metoder og pladebørster, men decideret rens ville jeg overlade til en pladevasker, idet pladerne er utroligt følsomme og hvis du gør det forkert risikere du at ødelægge dem for alvor. vil du passe på dine plader, synes jeg du skal anskaffe dig en pladevasker. hvis den skal være lille, kunne det være VPI HW-16.5 vaskeren, den er heller ikke for dyr. se mere her: link til vpimvh. Søren Iversen
__________________ Mit setup
|
Til top |
|
|
sjeffe Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, orker bare ikke sådan et monster..:) Men måske.. Fandt faktisk en guide på nettet, som har gjort præcis som jeg altid har... Hvad siger I til den?
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Vakuum pladevaskerne er absolut det bedste jeg har stødt på, hvis man vil helt ned i rillerne..
VPI'erne er dog noget dyrere end Clearaudio's version, og jeg synes også prisen er for høj til at jeg vil invistere i en, men jeg har brugt en vpi 16,5 et par gange, den klare det til ug selv en helt ny skrattende plade fik den til at virke, og ja nye plader går heller ikke fri for fejl har jeg selv fundet ud af...
Når man renser pladerne manuelt er det svært at få det overskydende vand ordentlig tørret af, samt man jo burde bruge noget demi vand til dette også for at undgå kalken, der findes dog også kommercielle kits, disko-antistatic f.eks som jeg dog ikke selv har afprøvet og hvor godt det fjener skidtet og fordamper midlet ved jeg ikke..

__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
sjeffe Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, takker. Jeps, overskydende vand er ikke let at få væk! Hmmm. Clearaudios er fede og gode, tyder det på, men ret dyre og vist endda dyrere end VPIs eller hur? Men det er egentlig helt OK at investere 2-3.000 i sådan en svend... Findes der overhovedet forhandlere i DK af sådan noget gear?
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjeffe skrev:
OK, takker.
Jeps, overskydende vand er ikke let at få væk!
Hmmm.
Clearaudios er fede og gode, tyder det på, men ret dyre og vist endda dyrere end VPIs eller hur?
Men det er egentlig helt OK at investere 2-3.000 i sådan en svend...
Findes der overhovedet forhandlere i DK af sådan noget gear?
|
|
|
Amforamusik sælger Clearaudio Smart Matrix og den koster 4K, Vassago sælger Vpi's modeller og hvis du presser ham lidt tror jeg også han vil sælge en 16,5 til samme pris vil jeg tro...
Matrix
16.5 __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Discwasher skulle være nice... sådan noget i wax on, wax off
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjeffe skrev:
|
|
|
Det kommer jo helt an på hvor mange penge du vil bruge. Og det kommer naturligvis også an på hvor mange plader du har. Hvis du kun har halvtreds plader hvoraf en stor del består af de samlede værker af Rugsted & Kreutzfeldt, Tøsedrengene og Dræsinebanden - vil en pladevasker nok ikke være den mest fornuftige investering. ;-) Din pickup vil elske de helt rene plader du kan få med en pladerensemaskine. (Mindre slitage). Og det vil dine ører også! Hilsen Niels
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har bl.a kørt med 2 knosti engang,og tro mig-det bliver man hurtig træt.Den er ikke dårlig,men den er heller ikke rigtig god.Lige nu kører jeg
med clearaudio silent Matrix.Men smart matrix skulle også være god,den er ihvertilfælde billigere
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
Til top |
|
|
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er masser af forslag og idéer:
LP rens
 __________________ MvH. Dolkin.
|
Til top |
|
|
sjeffe Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
sjeffe skrev:
|
|
|
Det kommer jo helt an på hvor mange penge du vil bruge. Og det kommer naturligvis også an på hvor mange plader du har. Hvis du kun har halvtreds plader hvoraf en stor del består af de samlede værker af Rugsted & Kreutzfeldt, Tøsedrengene og Dræsinebanden - vil en pladevasker nok ikke være den mest fornuftige investering. ;-)
Din pickup vil elske de helt rene plader du kan få med en pladerensemaskine. (Mindre slitage). Og det vil dine ører også!
Hilsen Niels
|
|
|
Enig, det afhænger af pladestakken!. Jeg har en lækker Depeche Mode samling på snart 140 skiver, hvoraf en række er ret sjældne. Desuden ca 800 skiver fra firserne og en masse fra halvfemserne, som er sjove, da alting dengang ellers blev lavet på CD i stor stil..:) Så det er en samling jeg gerne vil ofre lidt for..:) Tak for masser af indlæg af god kavlitet (igen). Er du gal en Matrix er dyr her
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okki Nokki er et (lidt) billigere alternativ til VPI og Clearaudio. Den koster omkring 3K og er efter min mening ganske fin. Jeg har dog aldrig prøvet andre maskiner, så mit sammenligningsgrundlag er meget begrænset.
Det skal siges, at den netop er kommet med en ny motor, der er meget mere lydsvag, end hvad man får indtryk af den gamle var, når man læser kommentarer og anmeldelser.
Brian fra Odyssey Audio forhandler den. Jeg ved ikke, hvad han har gjort ved sin hjemmeside, men man kan ringe eller maile:
Odyssey Audio Danmark kristoffersvej 75 4100 Ringsted 58525784/21824876 odysseyaudiodk@hotmail.com
|
Til top |
|
|
sjeffe Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Jakobf. Har fluks kontaktet dem. den får fine ord med på vejen på nettet. Btw: Fandt denne oversigt, hvis nogen skulle have brug for det
|
Til top |
|
|