Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: XLR/RCA adapter teori (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Halløjsa ... et hurtigt spørgsmål.

Jeg har et par XLR kabler som jeg er meget glad for, og da min forstærker kun har ubalancerede indgange benytter jeg en Cardas XLR/RCA adaptor for at kunne benytte kablet. Det fungere i praksis rigtigt fint - selvom det selvfølglig ikke er en balanceret løsning i den forstand.

Nu kommer så mit spørgsmål ... i udgangen fra CD'en sendes et balanceret signal +/- og jord. Når det når frem til Cardas adapteren konverteres signalet til et ubalanceret signal - hvad sker der rent teoretisk elektrisk ... her tænker jeg på - svarer det bare til at man smider minus signalet væk - forbinder det til stel/jord og hvordan påvirker dette niveauet på signalet.  

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jeb!

Man smider den ene halvdel af signalet væk.
Man bruger kun stel og den ene polaritet.

Nu ved jeg så ikke hvad det er for en CD spille du ejer, men jeg kan fortælle dig, at kun ganske få CD afspillere er ægte ballancerede. Typisk så er det noget de bliver lige før udgangen.
Det betyder som regel, at RCA udgangen er den optimale af de 2. Den ballancerede har simpelthen ofte en ekstra op-amp i signalvejen + lidt andet halløj.
Som løsning kunne man foreslå, at du satte RCA stik på kablet og pseudoballancerede kablet i stedet
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

KVK,

Har overvejet at skifte stik. Spiller med en SAT CDFIX ... og om den er ægte balanceret ved jeg faktisk ikke.

Ville være ked af at modificere kablet - man ved jo ikke om man skal bruge det som XLR/XLR en dag. Det spiller også ganske fornuftigt med Cardas adaptoren.

Anyhow ... så planlægger jeg at bygge en passiv pre-amp ... om den så bliver helt eller delvist balanceret opbygget - det ved jeg ikke endnu. Men under alle omstændigheder kan jeg jo altid lave XLR input på denne! Og så smide den ene halvdel af signalet væk der - hvis den er ubalanceret.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Helt præcist, så lægger man stel og den "kolde" sammen i RCA/XLR adapteren. Men det er som kvk siger, at man bare vælger at benytte den ene polaritet.

Jeg tror at din SAT er ægte balanceret, det skulle undre mig meget, om maskiner derfra skulle benytte sig af et billigt opamp trick, bare for at få XLR stik på bagpladen.

Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Helt præcist, så lægger man stel og den "kolde" sammen i RCA/XLR adapteren. Men det er som kvk siger, at man bare vælger at benytte den ene polaritet.

Jeg tror at din SAT er ægte balanceret, det skulle undre mig meget, om maskiner derfra skulle benytte sig af et billigt opamp trick, bare for at få XLR stik på bagpladen.

Jeg føler mig nu ikke sikker på, at den skulle være bal. fra ende til anden.
Dte er helt normalt, at der filtreres på et ikke ballanceret signal. Også i high end ballancerede maskiner.
Faktisk har jeg aldrig nogensinde set en CD maskine, hvor der filtreres ballanceret.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Sjoenne skrev:

Jeg føler mig nu ikke sikker på, at den skulle være bal. fra ende til anden.
Dte er helt normalt, at der filtreres på et ikke ballanceret signal. Også i high end ballancerede maskiner.
Faktisk har jeg aldrig nogensinde set en CD maskine, hvor der filtreres ballanceret.

Der er hverken "billigt eller snyd" kun at bruge ballanceret drift til kabeltræk og lade forstærkerne være uballancerede. Der er faktisk ganske fornuftigt ved brug af lange kabler 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes