| Forfatter |
|
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa ... et hurtigt spørgsmål.
Jeg har et par XLR kabler som jeg er meget glad for, og da min forstærker kun har ubalancerede indgange benytter jeg en Cardas XLR/RCA adaptor for at kunne benytte kablet. Det fungere i praksis rigtigt fint - selvom det selvfølglig ikke er en balanceret løsning i den forstand.
Nu kommer så mit spørgsmål ... i udgangen fra CD'en sendes et balanceret signal +/- og jord. Når det når frem til Cardas adapteren konverteres signalet til et ubalanceret signal - hvad sker der rent teoretisk elektrisk ... her tænker jeg på - svarer det bare til at man smider minus signalet væk - forbinder det til stel/jord og hvordan påvirker dette niveauet på signalet.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 06 Juni 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeb!
Man smider den ene halvdel af signalet væk. Man bruger kun stel og den ene polaritet.
Nu ved jeg så ikke hvad det er for en CD spille du ejer, men jeg kan fortælle dig, at kun ganske få CD afspillere er ægte ballancerede. Typisk så er det noget de bliver lige før udgangen. Det betyder som regel, at RCA udgangen er den optimale af de 2. Den ballancerede har simpelthen ofte en ekstra op-amp i signalvejen + lidt andet halløj. Som løsning kunne man foreslå, at du satte RCA stik på kablet og pseudoballancerede kablet i stedet
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 06 Juni 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
KVK,
Har overvejet at skifte stik. Spiller med en SAT CDFIX ... og om den er ægte balanceret ved jeg faktisk ikke.
Ville være ked af at modificere kablet - man ved jo ikke om man skal bruge det som XLR/XLR en dag. Det spiller også ganske fornuftigt med Cardas adaptoren.
Anyhow ... så planlægger jeg at bygge en passiv pre-amp ... om den så bliver helt eller delvist balanceret opbygget - det ved jeg ikke endnu. Men under alle omstændigheder kan jeg jo altid lave XLR input på denne! Og så smide den ene halvdel af signalet væk der - hvis den er ubalanceret.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt præcist, så lægger man stel og den "kolde" sammen i RCA/XLR adapteren. Men det er som kvk siger, at man bare vælger at benytte den ene polaritet.
Jeg tror at din SAT er ægte balanceret, det skulle undre mig meget, om maskiner derfra skulle benytte sig af et billigt opamp trick, bare for at få XLR stik på bagpladen.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Helt præcist, så lægger man stel og den "kolde" sammen i RCA/XLR adapteren. Men det er som kvk siger, at man bare vælger at benytte den ene polaritet.
Jeg tror at din SAT er ægte balanceret, det skulle undre mig meget, om maskiner derfra skulle benytte sig af et billigt opamp trick, bare for at få XLR stik på bagpladen.
|
|
|
Jeg føler mig nu ikke sikker på, at den skulle være bal. fra ende til anden. Dte er helt normalt, at der filtreres på et ikke ballanceret signal. Også i high end ballancerede maskiner. Faktisk har jeg aldrig nogensinde set en CD maskine, hvor der filtreres ballanceret.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Sjoenne skrev:
|
|
|
Jeg føler mig nu ikke sikker på, at den skulle være bal. fra ende til anden. Dte er helt normalt, at der filtreres på et ikke ballanceret signal. Også i high end ballancerede maskiner. Faktisk har jeg aldrig nogensinde set en CD maskine, hvor der filtreres ballanceret.
|
|
|
Der er hverken "billigt eller snyd" kun at bruge ballanceret drift til kabeltræk og lade forstærkerne være uballancerede. Der er faktisk ganske fornuftigt ved brug af lange kabler
|
| Til top |
|
| |