Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Modellervoks som dæmpematriale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen!

Jeg har hørt/læst rygter om at man til at dæmpe den dybere bas i en højtaler kan bruge modellervoks!? ifølge indlægget, jeg fandt på audioasylum, (kan ikke finde det længere! ville ellers gerne have givet et link) havde fåreuld, glasuld og andre slags skum, kun begrænset effekt i bassen, og var mere til mellemtone. Til bas skulle hellere bruges modellervoks! Forestiller mig en kombination skulle være mulig også:-)

Er der nogen der har prøvet det? Jeg har herinde om modellervoks til finpudsning af kabinetter og sådan, men vel egentlig som egentlig dæmpning?

Noget der har forsøgt sig, eller hørt noget jeg ikke har?

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej allesammen!

Jeg har hørt/læst rygter om at man til at dæmpe den dybere bas i en højtaler kan bruge modellervoks!? ifølge indlægget, jeg fandt på audioasylum, (kan ikke finde det længere! ville ellers gerne have givet et link) havde fåreuld, glasuld og andre slags skum, kun begrænset effekt i bassen, og var mere til mellemtone. Til bas skulle hellere bruges modellervoks! Forestiller mig en kombination skulle være mulig også:-)

Er der nogen der har prøvet det? Jeg har herinde om modellervoks til finpudsning af kabinetter og sådan, men vel egentlig som egentlig dæmpning?

Noget der har forsøgt sig, eller hørt noget jeg ikke har?

Til udjævning af kanter/fremspring/huller m.v. på bafler er det særdels anvendeligt, f.eks. plastilina (Jovi) fra Panduro Hobby, og materialet er da også temmeligt "dødt", men til dæmpning af gennemstrømningen i et kabinet ? er du sikker på at du har fået læst/oversat korrekt ? 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet mit link:

Fiberglass, wool, poly-fil, etc are fine for mid and upper frequencies, but are no help in the low frequencies; they just go through it like corn thru a goose. For damping the lows, there is nothing any better than oil based modeling clay (embed it full of #8 lead bird shot, and it becomes the best, bar none, higher mass).

Ideen er vel at bruge modellervoks som vi ser andre bruge blygummi / bitumen. Altså noget tungt og solidt til at absorbere de tunge frekvenser.
Diskusionen kunne vel også bruge et par et ord om hvad den lydmæssige forskel er på om man bruger eksempelvis uld som isolering, eller istedet bruger bitumen?
Umiddelbart lyder det da fornuftigt nok at de tunge basfrekvenser kommer lettere igennem uld, end de højere frekvenser. Skal ikke kunne redegøre for det fysiske, af frygt for at lede tråden på vildspor, men vi kender jo fænomenet. Altså at bassen fortsætter flere etager op og ned, for ikke at sige kilometer, til udendørs koncerter.

Jeg synes da det lyder som en god ide at bruge modellervoks istedet for bitumen. Voksen er ikke dyr, nem at forme (Kan finpudses som bjørn også er inde på) og i det hele taget let at arbejde med. Hvad siger i? ( Andet end bare " prøv det" for det skal jeg nok )

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bestemt det vil kunne virke. men det med blyhaglene i vokset er måske en smule betænkeligt, det kunne være at man kan nøjes med stålhagl, ikke bare af hensyn til miljøet men også risikoen for blyforgiftning af en selv eller uskyldige små poder (når de nu finder farmands færdigblandede modellervoks med bly og begynder at lege med den ).
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

2.5 kg modellervoks fik jeg købt i legehuset i nyborg, ganske billigt, og har derefter lagt det rundt i kanterne i kabinettet på to DM4 højtalere fra B&W. To større plamager i på sidevæggene, og tynde lag rundt om der hvor enhederne sidder fast på fronten. Jeg skal ikke kunne sige hvad der gjor udfaldet, men der er kommer mere ro på det hele. Især når der spilles højt, er diskanten mere behagelig og lyder rigtig rigtig godt!

Bassen er blevet strammet op og er mere tydelig, men om det så skyldes modellervoksen, eller at jeg har taget noget af ulden (som de originalt er dæmpet ret kraftigt med) ud, skal jeg ikke kunne sige. 1.25 kg er slet ikke nok, så vender tilbage når jeg har fået et par kilo mere fyldt i.

Nogen andre der prøvet lignende, og har erfaringer?

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Det med at bruge modellervoks er det mest grinagtige jeg længe har set...

Det som et kabinet kræver er en god afstivning og noget blødt dæmpemateriale for ikke at miste kabinetvolumen.

Hvis man forvokser sit kabinet kan man lige så godt bygge et mindre...

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Da vel ikke mere grinagtigt end bitumen, som har samme effekt nemlig et tungt materiale der hæmmer svingningerne, ved på en eller anden måde at absorbere dem.  1.25 kg modellervoks fylder næsten intet i et kabinet. Så kan man ligeså godt bruge mikro kondensatore, istedet for store gode, hvis de få cmm betyder så meget:-)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Da vel ikke mere grinagtigt end bitumen, som har samme effekt nemlig et tungt materiale der hæmmer svingningerne, ved på en eller anden måde at absorbere dem.  1.25 kg modellervoks fylder næsten intet i et kabinet. Så kan man ligeså godt bruge mikro kondensatore, istedet for store gode, hvis de få cmm betyder så meget:-)

Hvis det skal dæmpe resonanser i kabinetvæggene skal massen være langt langt højere og samtidigt være resonansdød i sig selv. Hvis modellervoksen bruges udvendigt i et forhold omkring 1:1 har det en god dæmpende virkning ( er afprøvet på bafler) men hensigtmæssigt er det ikke 

Som forslået her flytter det blot resonanserne lidt ned i frekvens.

Mere omgængeligt og ganske effektivt er en gennemført afstivning og en fuldlimet udvendig beklædning af en tyk helulden filt. Desværre er prisen i omegnen af 4-800kr. m^

Rockwool og lign. har en helt anden funktion, nemlig at nedsætte luftgennemstrømningen i kabinettets hulrum (lukkede kabinetter) eller som indvendig beklædning for at dæmpe reflektioner i åbne systemer. Her er uld/filt produkter også anvendelige

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

He he...han er ved at lære det.

Store kondensatore er absolut ikke "gode". De er nemmerlig meget langt tid om at aflade og oplade....Fiat Bravo, skønt med små kondensatore men mange.

Selv den største forstærker lyder bedre med mange af "de små grå". Ellers går forstanden ud og chippen får ikke hvad den har brug for......et sandt elskovsmiddel for ørevoksen.

Det vigtigste i et anlæg, må være en godt afskærmet trans som kan få lov at stå og snurre lidt for sig selv med sit elskovsmiddel......måske den kan bruge lidt modellervoks??

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Klart man må forsøge at lære noget. Det er jo altid nemmest at sidde tilbage efterfølgende og sige "haha, det er jo helt forkert". Der er da en rimelig forståelse for at bitumen/blygummi er godt til at dæmpe kabinettets svingninger, så hvorfor ikke bruge modellervoks? Synes det er ærgelig at tonen herinde ikke åbner mere for nye forsøg og ideer. At det har haft en positiv effekt, er jeg ikke tvivl om, og det kunne da være rart med en diskusion om hvad der var godt og dårligt, for bedre er det altså blevet, og hvad der måske er ligemeget (for det kan jeg da ikke afvise at noget af det er). Jeg synes jeg har gjort mig gode tanker, og mener nu der er mere woodoo i at lægge filt udenpå, end modellervoks/bitumen indvendigt. I med jeres gode råd; forklar lidt nærmere hvad der sker, og hvilken lydmæssig effekt det har, ellers kan det dårligt bruges til andet end at det lyder smart. Sådan. 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Klart man må forsøge at lære noget. Det er jo altid nemmest at sidde tilbage efterfølgende og sige "haha, det er jo helt forkert". Der er da en rimelig forståelse for at bitumen/blygummi er godt til at dæmpe kabinettets svingninger, så hvorfor ikke bruge modellervoks? Synes det er ærgelig at tonen herinde ikke åbner mere for nye forsøg og ideer. At det har haft en positiv effekt, er jeg ikke tvivl om, og det kunne da være rart med en diskusion om hvad der var godt og dårligt, for bedre er det altså blevet, og hvad der måske er ligemeget (for det kan jeg da ikke afvise at noget af det er). Jeg synes jeg har gjort mig gode tanker, og mener nu der er mere woodoo i at lægge filt udenpå, end modellervoks/bitumen indvendigt. I med jeres gode råd; forklar lidt nærmere hvad der sker, og hvilken lydmæssig effekt det har, ellers kan det dårligt bruges til andet end at det lyder smart. Sådan. 

Spørgsmålet er jo hvor meget masse i form af modellervoks der skal tilføres for at forhindre kabinetvæggene i at svinge med. Hvis du klasker på og måler kabinetresonanserne for hver centimeter vil du opdage at der skal voldsomt meget på. Det skal sidde fast og må ikke ændre kabenettets afstemning så det skal på udvendigt

Den udvendige filtbeklædning er ikke woodoo. Filten stopper ikke resonanser hidrørende fra kabinettes indre (kabinettet optræder som slavemembran) men dæmper selvfølgelig højere frekvenser der ellers ville udstråles fra kabinetfladerne. Lavere frekvenser reduceres ved interne afstivninger så der ikke er store frit svingende kabinetflader tilbage hvorefter filtbeklædningen lette kan tage sig af de højere frekvenser der stadig "slipper igennem" men den vigtigste effekt er at filtbeklædningen reducerer reflektioner/difraktion fra kabinettet samtidigt med at enhederne stadig ser baflen som den størrelse den rent fysisk har (dobbelt godt)

Selvbyggere kan iøvrigt nå et stykke ved at droppe mdfpladerne og istedet bruge et laminat af spånplade (12-16mm) med et lag enkelthærdet masonit på begge sider (eksemplevis 3mm indvendigt og 5mm udvendigt) fuldlimet med PVA lim. Det nemmeste er at bygge kabinettet i spånpladen og efterfølgende beklæde med masonit. Vælger man en regulær matrix konstruktion så er mdf i 16mm med 6mm indvendigt fremragende til formålet. Kombineret med en udvendig filtbeklædning er kabinetlyd reduceret til noget andre slås med. Det er i al sin enkelhed et spørgsmål om at gå tilstrækkeligt brutalt til værks fra starten   

HF lavede for mange år siden en artikel hvor P.L. målte på en diskantenhed i et kabinet med varierende dæmpning af baflen, særdeles oplysende læsning

Hvis du vil vide hvad der sker når kabinetttet reflektionsdæmpes så prøv at pakke dine højttalere ind i håndklæder/tæpper o.l. så kun membranerne har adgang til omverdenen, men det er selvfølgelig noget der skal gøres (filtbeklædningen) inden højttaleren filtreres da det påvirker enhedernes amplitude.

Udganspunktet for en god højttaler at der kun kommer lyd fra forsiden af membranerne, ikke fra bagsiden, ikke fra chassis'erne, ikke fra membranophæng hvis det kan undgås og absolut ikke fra kabinettet. Resten, filtrering er en helt anden historie men et resonans- og difraktionsfrit grundlag er et godt sted at starte.

Det er da helt fint at du efterlyser ideer, men så er det en hel del der kommer til at løsrive sig fra "glimmer og guld" hvis det er høj troværdighed og musikreproduktion der er målet, der bliver nemlig ikke noget forkromet udstillingshejs tilbage, beklager, men det er enten eller, ikke både og

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn!
Godt indlæg tak:-)

Du har nok ret omkring modellervoksen indvendigt.. Det må istedet være den voks jeg har sat ind som "pakning" imellem diskanterne og kabinet, der har givet udslag. Går ud fra det spiller renere fordi de ikke bliver udsat så meget for refleksioner fra kabinettet? 
Lyder interessant med filten. Her må det vel være et hvilket som helst lyddæmpende matrialler der kan bruges? Et vattæppe, uldtæppe?
Du har ret, skal det se både smart ud, og være helt i top, kommer man i problemer. Sådan er næsten med hvad som helst

Hvad vil du enbefale til at afstive kabinettet? Det er forholdsvis solidt bygget dog, men måske der stadig er noget at hente. Har tidligere prøvet med et stykke rundstok (16 mm) sat i spænd på tværs, men det synes jeg ikke så gav noget særligt..

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej Bjørn!
Godt indlæg tak:-)

Du har nok ret omkring modellervoksen indvendigt.. Det må istedet være den voks jeg har sat ind som "pakning" imellem diskanterne og kabinet, der har givet udslag. Går ud fra det spiller renere fordi de ikke bliver udsat så meget for refleksioner fra kabinettet? 
Lyder interessant med filten. Her må det vel være et hvilket som helst lyddæmpende matrialler der kan bruges? Et vattæppe, uldtæppe?
Du har ret, skal det se både smart ud, og være helt i top, kommer man i problemer. Sådan er næsten med hvad som helst

Hvad vil du enbefale til at afstive kabinettet? Det er forholdsvis solidt bygget dog, men måske der stadig er noget at hente. Har tidligere prøvet med et stykke rundstok (16 mm) sat i spænd på tværs, men det synes jeg ikke så gav noget særligt..

Gamle pigespejdersoveposer kan sikker også bruges men filt kan man få i forskellige densiteter, tykkelser og materialer så man har kontrol over processen (se evt. www.hightex.dk) Filten kan jo beklædes hvis det ønskes, eventuelt kan man sy en heldækkende pose af frontstof (polyesterjersey) Rockwool er fremragende til formålet men nok ikke miljømæssigt forsvarligt, og kønt er det jo heller ikke.

Afstivning af et bestående kabinet er ikke så nemt endda med mindre for- eller bagside kan afmonteres. Der skal mere end en pind eller to til at tøjle kabinetfladerne. Hvis det er praktisk muligt så kunne man måske montere et matrixlignende netværk af lister (ex 8x15) med en indbyrdes afstand på 8-12-15 cm, men de skal låses indbydes hvor de krydser hinanden. 

Generelt er det besværligt eller umuligt at gøre noget efffektivt ved færdigproducerede kabinetter uden at destruere det oprindelige udseende så man skal tænke sig godt om inden man ødelægger den salgsværdi de nu måtte have. Selvbyggere er jo frit stillet

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med matrix netværket? hvordan skal listerne helt præcist gå? Og her må da for alvor være gang i at ændre volumen? (Hvis jeg da forstår matrix netværket bare lidt rigtigt)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med matrix netværket? hvordan skal listerne helt præcist gå? Og her må da for alvor være gang i at ændre volumen? (Hvis jeg da forstår matrix netværket bare lidt rigtigt)

I tråden "billede af DIY projekt" under matrixkabinet kan du se et eksempel, der er her tale om et mellemtonekabinet til en 5½" enhed.

Det jeg forslår som en mulighed er en lignende opbygning med flade lister. Det giver godt nok firkantede huller mellem kamrene men det gør mindre

Bemærk at opbygningen ikke er forenelig med refleksafstemning

En mere relistisk måde til indbygning i et bestående kabinet hvor du kun har adgang gennem hullerne til enhederne er at lave nogle dobbelte kryds så hvert "lag" bliver opdelt i 9 felter. Listerne skal fikseres hvor de krydser indbyrdes. Øverste og nederste lag skal fæstes til top og bund med korte afstandsstykker. De enkelte lag bør også forbindes indbyrdes så kabinetsiderne bliver låst til en stabil indvendig struktur. Listerne behøver ikke være særlig tykke. Strukturen fastholder effektivt dæmpningsmaterialet som skal være jævnt fordelt

Jo, det stjæler volumen, men ikke så meget som man umiddelbart tror, og igen, kun til lukkede kabinetter.

De kabinetter jeg har ombygget gennem tiden har alle været med løse for- eller bagplader eller også er forpladen blevet skåret ud inden operationen. Under alle omstændighder er det en overvejelse værd at få anbragt enhederne fasemæssigt korrekt og det kræver som regel en ny forplade

Den sidste mulighed er at skære nogle trekanter i noget mdf (9-12mm), bore et stort hul i hver trekant og lim trekanterne i kabinettet jævnt fordelt. Trekanterne skal gå ca. halvt ind på kabinetvæggene.

Mht. modellervoks´og enheder så kan det være en god ide at udjævne kanter, huller m.v. omkring enhederne, men kønt bliver det sjældent så her kommer filten ind i billedet  

Øvelserne kan hurtigt blive så omfattende at filteret er næste trin, så se på det som et gør det selv projekt med udgangspunkt i en bestående højttaler

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg styr på matrix:-)
tak for det! Da den højtaler jeg lader alt detteher få ud på, er en 3 vejs basrefleks (b&w DM4) må jeg nok hellere lade matrix være i denneher omgang. Vil prøve med filt/vattæppe en af dagene! Har allerede udjævnet omkring enhederne, og med frontstoffet på, går det ikke mig noget:-)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Så fik jeg styr på matrix:-)
tak for det! Da den højtaler jeg lader alt detteher få ud på, er en 3 vejs basrefleks (b&w DM4) må jeg nok hellere lade matrix være i denneher omgang. Vil prøve med filt/vattæppe en af dagene! Har allerede udjævnet omkring enhederne, og med frontstoffet på, går det ikke mig noget:-)

Hvis du tømmer kabinettet fuldstændigt kunne det nok lade sig gøre at få monteret nogle afstivningstrekanter, 4 stk fra bagplade til sideplader og en fra bagplade til top. 6mm plade kan gøre det, men kan du få plads til 5-6mm blød filt under frontstoffet ville jeg starte der, gerne monteret så stoframmen er "skjult" for enhederne. Fiskars sælger en fin lille krum neglesaks der er velegnet til trimningen rund om enhederne. Filten må gerne gå så tæt på basenheden at den skærmer for ydersiden af bølgen, så tæt på som muligt uden at røre. Du kan nå langt ved at eksperimentere med almindeligt tæppefilt (ca.5mm) og monteringen klares ved at sætte afdækningstape på baflen og så lime på tapen 

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Så jeg kan godt sætte et par trekanter i, uden at ødelægge strømmen til basrefleksen? (en lille en på fronten nederst)
Vil filten have størst effekt på fronten, eller skal den hele vejen rundt? (ok.. ved det, jeg skal teste selv)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Så jeg kan godt sætte et par trekanter i, uden at ødelægge strømmen til basrefleksen? (en lille en på fronten nederst)
Vil filten have størst effekt på fronten, eller skal den hele vejen rundt? (ok.. ved det, jeg skal teste selv)

Teoretisk skal man ikke pille ved en refleksafstemt højttaler, men hvor præcist er den afstemt ?  Et par trekanter midt på side/bagplade, skåret i tynd (6mm plade) og med et hul så det nærmest minder om en tegnetrekant sluger ikke meget volumen (de kan altid fjernes igen)

Brug krudtet på forpladen først, det er jo også der du kan boltre dig uden det umiddelbart kan ses, og fjerne det igen hvis du ikke bliver tilfreds

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke den er særlig præcist afstemt. det er blot et hul på ca 4-5 cm, uden rør eller noget:-/
 - desuden er jeg allerede ved at ændre på volumen af fyldet indeni. Originalt var de alt for tæt pakket. Slet ingen bas, men det var jo mode i det gamle england..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes