Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 03:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ledningsføring - faste stik eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg står overfor at bygge nyt hus og i den forbindelse vil jeg gerne trække højttalerkabler i tomrør i væggene til de fire front- og baghøjttalere samt center og sub.

Højttalernes placering er forudbestemt, men da der er flere mulige placeringer af anlægget overvejer jeg at trække 2-3 sæt kabler fra højttalerne som så vil ende forskellige steder (to steder i stuen og et sted i kontoret).

Hvis dette nu skulle gøre pænt overvejer jeg at montere en fuga ramme med 3 phonostik bag hver højttaler og så montere en eller to fuga rammer hvert af de tre steder med de seks phonostik samlet.

Mit ene spørgsmål går ud på - vil disse phonosamlinger kunne gå mærkbart ud over lyden eller skal man bruge en anden løsning?

Mit andet spørgsmål - hvor kan man købe sådan phonostik, findes der færdige løsninger eller skal man i gang med at købe tomme fugarammer og så selv montere phonostik i dem?

Overvejer det samme med bl.a. componont og hdmi stik bag TVet, men igen er i tvivl om sådanne stik/samlinger vil gå ud over kvaliteten fremfor blot at føre hele færdige kabler igennem tomrør?

Det skal måske lige nævnes att det ikke er et high-end system jeg har (endnu).

Hilsen

Kristian

• JVC RX-D701 AV Receiver
  • JVC DR-MH300S Harddisk- og DVD optager
  • Anthony Gallo Acoustics A'diva TI Højttalere (5 stk.)
  • Anthony Gallo Acoustics MPS 150 aktiv subwoofer
  • Til top Vis KristianW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianW

Svend P
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 03 Maj 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Min holdning er så få samlinger som muligt helt generelt. Derfor ubrudte kabler hele vejen. Du får mulighed for fejl og dårlig forbindelse med stik, og jeg kan egentlig ikke se de tjener noget formål.

Phonostik er vel også kun beregnet til signalkilder. Du skal over i noget XLR stik hvis det skal være rigtig godt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

KristianW
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hej Svend P

Tak for svaret. Den umiddelbare fordel skulle være at det er lidt pænere at have nogle stik på væggen som ikke bliver brugt, i stedet for at have 5-6 meter højttalerledning hængende ud af væggen de steder hvor anlægget ikke står. Tror aldrig jeg vil få den idé godkendt på hjemmefronten. "Se skat er de ikke flotte de der ledninger som skal hænge der ovre på væggen - du kan pynte dem op til jul og påske og nytår og <klip klip klip>..."

Hvordan kan det være at de her XLR stik er 3 polet når der nu kun er to ledninger i et højttalerkabel?

En anden ting. Skal man altid trække samme længde kabel til alle højttalere selv om man ikke har brug for det? Hvis der nu er 2-3 meter til den ene højttaler og 10-15 meter til den anden og man bruger så korte kabler som muligt. Vil dette skabe hørbar forsinkelse på den ene højttaler, eller vil der kun være en teoretisk forskel?

Til top Vis KristianW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianW

Kjeldsen
    Branchemedlem
    Branchemedlem
    Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
    Lokalitet: Østjylland
    Sendt: 03 Maj 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg gå en helt anden vej - Trådløs, om det så skal være både billede og lyd kan jeg ikke helt afgøre, men lyd ville jeg afgjort gøre trådløs. Der findes mange systemer i alle prislag. Hifi klubben har en interessant løsning som dog er noget dyr.
    Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

chubbz
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
    Sendt: 03 Maj 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

KristianW
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Tak for links til de trådløse ting, men det løser ikke helt mit problem.

Det er højttalerkablerne mellem mit anlæg og højttalerne som det primært drejer sig om. Højttalerne ved jeg præcis hvor skal være. Men anlægget skal der være mulighed for at placere forskellige steder. Derfor vil jeg trække 2 eller 3 sæt højttaler kabel som alle vil kommer fra højttalerne men som så vil ende 2 forskellige steder i stuen og 1 i kontoret. Mig bekendt findes der ingen løsning til trådløs overførsel af lyd mellem forstærker og højttaler medmindre anlægget har det indbygget i?

Mht. multirum har jeg kig på Russounds løsning så der kan komme musik i alrummet, på terassen, soveværelset m.m.

Er der nogen der kender til Ultralink CL-414C In-Wall højttalerkabler (www.ultralinkcables.com). Har Googlet dem lidt og læst gode anmeldelser. Men kan ikke finde så meget om dem og slet ikke nongen dansk forhandler.

Kjeldsen
    Branchemedlem
    Branchemedlem
    Kjeldsens forbindelser

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jamen, men trådløs mener jeg trådløs. Forstærkerne er også trådløse og kan snildt placeret lige bagved, men det er ikke en helt billig løsning.

KristianW
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen

Jeg kan godt læse at Sonos systemet er trådløst.  ...men mit formål med tråden var nu at høre omkring anbefalinger omkring kabelføringen mellem mine eksisterende højttalere og surroundanlæg og ikke egentlige multirumsløsninger.

Det jeg gerne vil er at have mulighed for at kunne placere mit anlæg (Receiver + DVD/HDD optager etc.) forskellige steder i stuen eller helt gemme det væk på kontoret som støder op til stuen. Derfor vil jeg trække 3 sideløbende sæt højttalerkabler som så afsluttes disse 3 forskellige steder. Der er altså ikke tale om 3 samtidige brug af højttalerkabler, men 3 der kan skiftes i mellem alt efter placering af anlægget. Vil nødigt skulle fræse væggene op igen om 2-3 år hvis placeringen af anlægget skal laves om grundet ommøblering.

Multirumsfunktionaliteten bliver et projekt for sig. Som nævnt er jeg lun på Russound, men nu må vi se hvad pengepungen giver lov til.

Kjeldsen
    Branchemedlem
    Branchemedlem
    Kjeldsens forbindelser

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Ved godt hvad du var ude efter, men jeg mener blot at trådløst er 1000 gange mere fleksibelt.

Da jeg arbejdede i hifi klubben i Århus (Nørregade) brugte vi et system som du snakker om. Vi havde brede kabelbakker med kablerne og højttaler terminaler direkte heri. Enkelte steder havde vi trukket kabler under gulvet og op af huller.

KristianW
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Vil give dig ret i at trådløst er 1000 gange mere fleksibelt end ført kabel - jeg kan dog stadig ikke se en trådløs løsning på mit problem så længe jeg ikke vil skifte anlæg eller højttalere.

Vi er pt ved at opføre huset - derfor kan det lade sig gøre at få kabler gemt af vejen på en ordenlig måde nu.

Vil selvfølgelig gerne gøre det på den bedste måde - med gode stik/kabler så derfor vil det være rart med input fra folk der har erfaring med denne slags setup.

Bortset fra det så er jeg ikke den store tilhænger af wireless (på trods af at jeg har arbejdet med computere og netværk de sidste 14 år). Gode gamle kabler, det ved man hvad er. Derfor bliver der også ført skærmet Cat6 rundt i hele huset (Tror jeg er oppe på 17 dobbeltstik nu).

Svend P
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 03 Maj 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror XLR stik er løsningen for dig. Og glem alt om at lave kablerne lige lange. Det har ikke nogen praktisk betydning
    Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes