Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2024 | 19:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Erfaring med aktiv(ikke EQ) rumkorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt en artikel i High fidelity (#1/2003), hvor der blev omtalt et aktivt akustik regulerings der skulle mindske stående bølger ved at modvirke lyden i lytterummets hjørner (ihvertfald i højtalernes ende af lokalet). Systemet bestod af 2 rør med en mikrofon, en 21cm enheder og 20W forstærker i hver ende. Mikrofonen opfanger lyden i hjørnet og enheden modvirker så lyden og dermed ressonanser.

Jeg ville hører om nogen har erfaring med et sådant system, evt. hvor meget man bør ofre på f.eks. enheder. Hvilke evt. ulemper medfører det?

Jeg skal snart have bygget et reol system, der også skal fungere som ramme for et lærred og have plads til panel/sat højtalere. Da lokalet ikke er ret stort, er der problemer med ressonanser i bassen, specielt i nærheden af 46 Hz. Dette er dog ikke et problem midt i lokalet, hvor bassen faktisk er tilbageholdende, men slemt i hjørner. Derfor overvejer jeg om man kunne bygge et sådant system ind i hjørnerne af reol systemmet, fremfor at bruge EQ korrektion.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Stadig ingen?
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 04:32 | IP-adresse registreret  

Det nævnte system vil teoretisk set entydigt IKKE virke.
Tænk over det.....det vil dæmpe alle frekvenser i det basområde det skal arbejde, ikke kun ved de i målepositionen problematiske frekvenser.
Derudover vil de frekvenser der er problemer med i målepositionen ikke nødvendigvis være de samme frekvenser der er problemer med i lyttepositionen.
Konstruktionen vil dæmpe alle basfrekvenser ca. lige meget og man kan derfor stort set opnå samme resultat ved at skrue ned for basreguleringen på sin forstærker.

Tanken er dog fin ved første øjekast.

Brug i stedet en rigtig rumkorrektion som den i det seneste nr af HighFidelity,
eller køb dig en Behringer som er beskrevet i et tidligere nr.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Jeg fandt en artikel i High fidelity (#1/2003), hvor der blev omtalt et aktivt akustik regulerings der skulle mindske stående bølger ved at modvirke lyden i lytterummets hjørner (ihvertfald i højtalernes ende af lokalet). Systemet bestod af 2 rør med en mikrofon, en 21cm enheder og 20W forstærker i hver ende. Mikrofonen opfanger lyden i hjørnet og enheden modvirker så lyden og dermed ressonanser.

Jeg ville hører om nogen har erfaring med et sådant system, evt. hvor meget man bør ofre på f.eks. enheder. Hvilke evt. ulemper medfører det?

Jeg skal snart have bygget et reol system, der også skal fungere som ramme for et lærred og have plads til panel/sat højtalere. Da lokalet ikke er ret stort, er der problemer med ressonanser i bassen, specielt i nærheden af 46 Hz. Dette er dog ikke et problem midt i lokalet, hvor bassen faktisk er tilbageholdende, men slemt i hjørner. Derfor overvejer jeg om man kunne bygge et sådant system ind i hjørnerne af reol systemmet, fremfor at bruge EQ korrektion.

Jeg mener at kunne huske at enten Jan Nielsen eller Michael Madsen, fra High Fidelity, havde et sådant system. ..

Prøv at spørge "janils" hér på hifi4all

Mvh.

Niels L.

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jan Nielsen har det ihvertfald ikke. Men om Michael har det, ved jeg ikke.
Faktum er at det ikke KAN virke.
Man får selvfølgelig dæmpet de problematiske room-modes,
problemet er at man OGSÅ får dæmpet alle de andre basfrekvenser lige så meget.
Bassen boomer med andre ord ikke mere, men kun fordi der er "skruet ned" for hele basområdet.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Kan egentligt godt se at det vil dæmpe alt lyd som mikrofonen opfanger. Dermed må det vel kræve at man EQ'er indgangs signalet for at kompensere. I så fald vil systemet stadig da virke. Lykkedes at få fjernet alt bas i hjørnerne, vil man da stadig undgå stående bølger. Ulempen vil så være, at bassen vil dæmpes jo tættere man kommer på hjørnerne. Burde det ikke stadig kunne lade sig gøre ?
Men ok. Jeg kan nok godt se hvorfor systemet ikke er mere anvendt og at alm room EQ, der dæmper resonanserne vil være meget nemmere at have med at gøre.
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
Lars M
Branchemedlem
Branchemedlem

VM Acoustics

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Det er Michael Madsen, der har sådan et par stående i sin stue. De blev, så vidt jeg husker, konstrueret af Nelson Pass i sin tid og senere har Michael Madsen modificeret elektronikken, så de er mere effektive.

At de ikke virker, er ikke korrekt. Da lydtrykket af de stående bølger er meget højere - det er jo det der er problemet - dæmpes de også meget kraftigere hvorved der sker en linearisering af frekvensgangen i bassen. Det er det princip, der benyttes i al tilbagekobling.

Det er naturligvis rigtigt at al bas dæmpes, men altså afhængigt af niveauet. M.Madsen har da også observeret at de har medført mindre støj fra flyene fra lufthavnen (han bor på Amager).

mvh Lars 

Til top Vis Lars M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars M
 
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Til gengæld er det ikke nødvendigvis de samme frekvenser der skal dæmpes i lyttepositionen......

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi
 
Bass
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Har ikke erfaring med en aktiv løsning, men hvorfor ikke prøve med et passivt system f.eks. Helmholzresonatorer af forsk. tilsnit eller basstraps. Har selv gode erfaringer hermed. Der findes en del gode sider på nettet til beregning at dette.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass
 
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Helmholzresonatorer er en god måde at slippe af med noget af problemet.

Jeg vil dog helt klart anbefale en digital rumkorrektion hvis du primært lytter til din musik fra nogenlunde samme position. Den billigste løsning indenfor dette område er klart ved brug af en PC med digitalt ind/ud og kan realiseres for under 4000 kr. Se evt. det seneste HighFidelity.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi
 
Bass
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Man bør som udgangspunkt have den passive akkustikregulering på plads før man kaster sig ud i noget digitalt.

Men er det ikke lidt ærgeligt at lede signalet fra en måske dyr spille gennem PC`ens digitale helvede og hvem gider at vente på at den starter op og finder det rigtige program osv. Dead

Ville vente til der kommer noget overkommeligt ikke pc-baseret rumkorrektion.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass
 
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret i at man bør have den passive regulering på plads først,
det giver ihvertfald det bedste resultat.
Men man får nu også et ret godt resultat uden passive, bare ikke lige så godt.
Jeg har sat lyddæmpningsplader op i mit lytterum og kan klart anbefale det.
Jeg brugte Ecophon plader.

Signalet bliver såmen ikke ødelagt af at passere gennem en PC, det bliver bare rumkorrigeret....
Pc'en kan være en lille "skotøjsæske-PC" med eksempelvis et VIA-Epia motherboard (som ikke bruger blæser) i. Med Linux installeret på en USB key er der ikke engang en harddisk der larmer og så har du en maskine som måske nok er et minuts tid om at starte (den behøver ikke nogen skærm eller mus/tastatur), men som bruger så lidt strøm så man kan lade den køre hele tiden hvis man ikke kan vente 1 minut når man vil høre musik.
Samlet pris er langt billigere end nogen færdig løsning og faktisk mindst lige så god som de bedste færdig løsninger på markedet. Den korrigerer både amplitude og fase i modsætning til mange andre løsninger der "kun" korrigerer i amplitude.
Desuden korrigerer den amplituden i HELE frekvensområdet hvor man normalt kun korrigerer i bassen. Det kan lade sig gøre fordi der laves en masse avanceret signalbehandlig på korrektions filen. Signalbehandligen videreudvikles hele tiden og bliver bedre og bedre. Faktisk er den efter min vurdering helt uden skønhedspletter sådan som den er nu.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi
 
Bass
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er med på at softwaren i princippet ikke er problemet, men det nødvendige lydkort må give nogle problemer, der er jo ikke just tale om HIFI kvalitet. Et par nye stik og enstabil strømforsyning virker ikke umiddelbart som nok.

Jan Nielsen bedømmer jo også spillen i HF til en CD i 15.000,- klassen hvilket vel kan sammenlignes med en rumkorrektionsenhed som denne eller hva? Og det er jo her problemet er; at koble noget ikke HIFI ind i kæden.

Nu vil jeg ikke fremstå som snæversynet så jeg tror jeg vil gøre forsøget. Har du prøvet Sinobi.... var det til at finde ud af?

 

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass
 
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hvis CD lyd i 15000kr's klassen er for lavt til dig så køb et RME i stedet for.
Så har du lydkvalitet i highend klassen.

Ja, jeg har prøvet. Med det lydkort der testes i den omtalte lydkorts artikel.
Det var mig der skrev den artikel....
I det seneste nr. af bladet har jeg forfattet en artikel om resultatet.
Jeg har dog ikke lavet Linux løsningen, da jeg alligevel havde
en HTPC at teste på, brugte jeg den Windows løsning jeg havde kørende.
Men i artiklen er der links til folk der har lavet en Linux løsning med USB stik i stedet for harddisk. Hvis Linux ikke er fremmed for dig skulle det ikke være så svært at få op at køre i det. I Linux kan du køre digitalt ind OG ud hvis du i forvejen bruger en ekstern konverter. Ellers brug windows med en harddisk. Jeg har dog ikke prøvet at få sp/diff (digitalt) ind i windows miljø'et så det er jeg ikke helt sikker på hvordan man gør. Jeg har dog prøvet med analog ind, hvilket kan lade sig gøre med en lidt kringlet løsning i Foobar2000 playeren hvor man indsætter en "melodi" i playlisten som i virkeligheden ikke er en melodi men et plugin man aktiverer og fortæller hvor lang tid den skal "spille" melodien (altså afspille fra analog in. Tiden kan så sættes til flere timer så den bare kan stå og køre).
Den bedste løsning er at afspille musikken direkte fra PC'en, enten i form af CD'er eller som rippede filer.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi
 
Bass
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hmmm. Kan ikke lige gennemskue om jeg kan bruge denne løsning, men tak for svaret. Smile

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass
 
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Du er velkommen til at kigge forbi og lægge et øre til hvordan en sådan rumkorrektion lyder, ja det er andre da sådan set også.

Jeg bor i hovedstadsområdet.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi
 
Bass
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Takker for tilbudet, vil lige se hvornår jeg kan kommet til staden.

Har kigget lidt på RME siden , men kan ikke lige se hvad jeg skal bruge. Hvad vil du anbefale?

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass
 
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

RME 9632 går for at være noget af det mest ypperlige man kan komme i nærheden af. Det er et 2 kanals men kan udvides med et kort med samme konvertere på så man får 6 kanaler ialt. Man kan også tilføje et lidt ældre men næsten lige så godt kort med 8 kanaler på så man ialt får 14 kanaler.
9632'eren har også både digitalt ind og ud.
De digitale indgange kan muligvis bruges på samme måde som en analog indgang, men det er noget jeg ikke er sikker på. Ihvertfald er det mit indtryk ud fra hvad jeg har læst på nettet at RME kortene er meget fleksible og kan sættes op på flere måder end de fleste andre kort.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi
 
Bass
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Tusind tak! Vil undersøge sagen og vende tilbage.
Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes