Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 10:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højttalerkabler med afrundet lyd. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FSBB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej

 

 

Mit anlæg hælder lidt for meget til den lyse side. Er der nogle der kan anbefale

nogle højttalerkabler der modvirker dette. Jeg har selv Supra 3.4 S. Pris må max være 1.500.- til 2.000.- for 2 * 3 meter. Jeg har læst test af bl.a. Kimber og flatline kabler, men de skriver begge at de er ret lyse i klangen. Kan i hjælpe mig.

 

Til top Vis FSBB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FSBB
 
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 232
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Ingen svar på 20 dage. Og hvorfor mon?

Spørgsmålet er umuligt at besvare, i princippet. Det kabel, der gør lyden mindre lys i ét setup kan risikere at gøre det samme i et andet setup, med tilføjelse af sovs og fnidder, der gør det ulideligt at lytte til.

Et billigt eksperiment, som jeg selv har prøvet i sommerhuset, hvor jeg ikke har lyst til samme investering som i helårshifitemplet kan være at lave et selv. Dette kabel er ikke lyst og spiller fint på et anlæg, der skal have maskeret lidt brillans: Køb en rulle CAT5 computernetværkskabel, men det skal være versionen med massive enkeltledere. Sandberg laver en version med spundne ledere, hold dig fra denne.

Klip et stykke CAT5 kabel af, ser svarer til længden, der skal bruges, f. eks. 3 meter.
Afisoler alle lederne og saml de ensfarvede som plusleder og de stribede som minusleder. Værs'go, her er kablet til den ene højttaler. Gentag processen for den anden højttaler. Pas for helv*** på med ikke at blande de ensfarvede og de stribede ledere i hvert bundt, så kortslutter du forstærkeren!

I praksis skal der 2-4 parallelforbundne kabler til hver side, diameteren er for lille til at overføre en solid bas i ét CAT5 kabel. Med mindre du har små højttalere.
Du skriver at længden er 3 meter. Det er OK med ét kabel i hver side hvis det er små højttalere.

MVH

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt
 
PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 178
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

 

   "Avrundet lyd"??   Vid at når mange anlæg lyder tynt og umusikalsk skyldes dette for en stor del uegnede "hifi"-kabler. Tynde ledere, og især flertrådede, giver et klemt og forvrængt signal med fokus på transientoppstart. 

  Man oppnår en helt anden ro, dynamik, musikalitet osv. om man anvender tykke massive enkeltledere, f.ex. i kopper fra nærmeste el-installatør. Skal man drive basser bør man opp i 6kvmm pr. leder, diskanter 2,5. NB! Vær opmerksom på at den tykke kopper må køres hårdt i ca. en time før den åbner seg.

  Dog vil resultatet avhenge noget av hvaslags kram dine høyttalere er udstyrt med indeni, ikke mindst bassens filterkomponenter og deres strømkapasitet. (-typisk 10W )

  Mvh-  RS

   



__________________
Høyttalerkabler, delefilter samt intern høyttalerkabling er at anse som forlægning av forstærkers strømbaner og bør derfor dimenisjoneres derefter
Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider
 
Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2090
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

jeg kan ikke anbefale kimber synes lyden er grov og det er , som om der er et tæppe foran højtalerne, men det er selvf en smagsag......

p.s ejer selv kimber kabel og gav 8000 for dem....

 

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad
 
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

"Afrundet lyd" er et temmeligt elastisk begreb, men jeg bruger selv MIT kabler, både til højttalere og som interconnect. De giver, om ikke "afrundet" lyd, så "kontrolleret" lyd. Prøv det!
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

kan godt støtte holmbye, bruger det selv til min center med ok resultat.

men ellers vil jeg går efter noget audioquest, de plejer at hælde lidt til den mørke side. (ihvertfald dem jeg har hørt)

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes