Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 15:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optisk eller koaxial kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hvad er at foretrække hvis man skal sætte dvd til reciever og kan vælge mellem optisk eller koaxial kabel. Begge kabler er standard billige modeller. Har søgt forum igennem, men kan ikke rigtig finde et svar. Læste dog et sted hvor der var en som sagde at man skulle tilslutte med koaxielt kabel hvis muligt ellers måtte man gøre det med optisk kabel. Lyder som om at koaxial er at foretrække.

Hvad er egentligt bedst at tilslutte dvd til fjernsynet med. Scart, S-HVS eller via de 3 farvet stik på dvd afspilleren (composite video outputs ) og samle i et scartstikadapter bag fjernsynet. Kan også kører via reciever, men det er der vel ingen fordel i eller ? 

Igen går jeg ud fra standard stik/kabler (skal jo starte et sted ).

Hilsen

Kim

Til top Vis Kim B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim B

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et 10 meter optisk kabel fra DVD til forstærkeren. Jeg har også prøvet 1,5 meter coax men uden at kunne høre forskel.

Prøv at gå ned i den lokale butik og lav en blindtest - jeg tvivler på at du kan høre forskel. Vær dog opmærksom på at nogle kabler er mere solide end andre og coax generelt ikke går så let i stykker som optiske. Men om coax lige frem skulle være overbevisende bedre end optiske kabler tvivler jeg altså på.

Optiske kabler er ofte at foretrække over længere afstande fordi de ikke bliver påvirket af fx. stikkontakter og elledninger. Men igen... det er meget svært at høre forskel som nogen påstår de kan... og jeg har ikke selv kunne høre forskel. Skal du lytte til en alm. CD, så brug altid analoge kabler.

Hvis du kan køre en ren adskillelse af tre kabler = RGB fra DVD til TV så er dette den bedste løsning. RGB sammenblander ikke Rød, Grøn og Blå farverne, som bruges som grundfarver til at danne alle de øvrige farver.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Skal du lytte til en alm. CD, så brug altid analoge kabler.

Hvorfor? En digital forbindelse mellem CD og reciever betyder vel bare at signalet fra CDen bliver sendt RAW til recieveren, right? Kan ik se hvorfor det skulle være en ulempe?

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hvorvidt du skal bruge optisk eller coax er vist et spørgsmål om religion. Hvis vi tale billige standart kabler hælder jeg til coax, mest fordi de som nævnt er mere solide, især omkring termineringen.

Fra DVD til TV vil jeg benytte et fuldmonteret scart-stik. Husk at indstille dit TV til at modtage RGB-signaler og husk at sætte din DVD-afspiller op til at afgive et RB-signal. Så skulle du gerne få det optimale ud af dine standart kabler. Nogle TV finder selv ud af, hvorvidt den får et RGB-signal eller ej.

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=coax&SM=1& ; ;SI=TC&FM=0&OB=1

der findes mange tråde om dette enme

Mht DVD så er Component bedst, hvis dit TV understøtter det.
Ellers så RGB Via Scart, Svideo, composite og dårligst RF via modulator.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Koax er bestemt at foretrække!

du skriver at de er standardkvalitet, det er her vigtigt at koaxkablet er 75 ohm (alm lydkabler er oftest kun 50 ohm)

Det billigste koaxkabel du kan finde er et almindeligt antennekabel, med et par phonostik på! videokabler er dog også 75 ohm og er ofte de samme der bruges til digitallyd! (hvis vi snakker "standardkvalitet")

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes