Dette er tage fra et af de nok mest populære DIY højtaler projekter...
Her bliver VIFA XT og DX sammenlignet...
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =2&TPN=7
Jeg blev træt af at høre på NØRD's snak om, at Vifa XT'erne ikke helt optimale. Der blev indkøbt og monteret et sæt Vifa DX'ere, der har bedre spredning og nogenlunde samme frekvensgang i området omkring delefrekvensen til mellemtonen.
De nye diskanter blev målt i højttaleren og NØRD begyndte at beregne nyt delefilter til diskanten (vi turde ikke røre ved bas- og mellemtonedelefiltrene).
1. version af det nye diskant-delefilter gav måske lidt mere luft i toppen, men diskanten hang ikke rigtigt sammen med bas og mellemtone.
Flere beregninger og små skridt fremad.
En søndag eftermiddag testede vi så forskellige modstande på diskanten og forskellige afrulninger mod mellemtonen. Enten stak diskanten for meget af ift. resten eller også blev den for anonym og tilbagetrukket - dette på trods af, at vi arbejdede med forskelle i frekvensgangen, der ligger indenfor stregtykkelsen på frekvensdiagrammet. Men til sidst fandt vi et værdigt kompromis.
Jeg ville så gerne høre det færdige resultat op mod XT'eren - der var trods alt gået et par måneder siden vi havde hørt højttaleren med XT'eren.
NØRD gik i gang med at justere delefilter og jeg skiftede diskanter.
Efter 2 minuts lytning kunne vi konstatere, at alt det vi havde "slåsset" med ift. DX'eren bare var MEGET bedre på plads med XT'eren.
Med XT'eren står diskanten klart og tydeligt i lydbilledet samtidig med den falder helt naturligt ind ift. bas og mellemtone - jeg får en fornemmelse af, at kunne se en "lydlineal" gå fra top til bund.
Ikke fordi DX'eren er en dårlig diskant, men måske bare er sværere til at få integreret i forhold til de øvrige enheder i min højttaler.
Jeg bruger DX 25 i mine DIY højtalere og jeg er godt tilfreds men jeg har ikke nogen erfaringer med XT.......