Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 11:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kvaliteten af 220-230v i stikkontakten (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg oplever en ubegribelig kæmpe forskel på at spille om dagen, først på aftenen eller om natten.

Mit anlæg er ligesom et andet efter klokken 01.00.

Jeg har prøvet at måle spændingen i stikontakten og det svinger meget synes jeg. Jeg har måske 225-8 om dagen og først på aftenen hvor det svinger meget mens man måler og om natten har jeg 229-30 helt stabilt.

Skal man købe en power conditioner for at sikre de 230v konstant eller hvad ??

Kan det være installationerne i huset der gør det. Det skal siges at der har været snedkeri her så jeg har 40A ind og en del 380v grupper til værkstedet.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Det er ganske normalt at du har flere V om natten, der er jo færresrt brugere på nettet. Hvis jeg var dig så ville jeg anbefalde at få en power conditioner og så sikre 225V så er der størst chance for at det bliver stabilt også om dagen.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
Hej,

Jeg oplever en ubegribelig kæmpe forskel på at spille om dagen, først på aftenen eller om natten.

Mit anlæg er ligesom et andet efter klokken 01.00.

Jeg har prøvet at måle spændingen i stikontakten og det svinger meget synes jeg. Jeg har måske 225-8 om dagen og først på aftenen hvor det svinger meget mens man måler og om natten har jeg 229-30 helt stabilt.

Skal man købe en power conditioner for at sikre de 230v konstant eller hvad ??

Kan det være installationerne i huset der gør det. Det skal siges at der har været snedkeri her så jeg har 40A ind og en del 380v grupper til værkstedet.

Hej Troels
At din netspænding svinger er kun helt naturligt, både dit eget hus og andre husstande anvender masser af energi til madlavning, TV kiggeri, PC drift osv. Det trækker strøm og får netspændingen til at falde.
Jeg kan hos mig selv få netspæningen til at falde med ca. 6-7V, blot ved at tilslutte en helt alm. el-keddel på 2KW.
Min effektforstærker sænker netspændingen med 4-5V.
Så det er bare naturligt.
Udsvingene i spændingsniveauet er normalt uden betydning for lydkvaliteten, men det kan godt gå lidt ud over udgangseffekten.
På linieniveau er de fleste forsyninger stabiliseret, det er som regel først i strømforstærkningen, at der er helt ureguleret power der anvendes.
MHT den oplevede forskel på lydkvaliteten mellem dag og nat, så kan du naturligvis sagtens have ret. Der kan være industri eller andet i nærheden, som forurener din netspænding. Det er bare ikke ret tit tilfældet.
Som regel er det omstændighederne der gør den største forskel.
Mørke, stilhed og et typisk lavere niveau sætter gang i indlevelsesevnen og reducerer de akustiske bidrag fra lytterummet.
Jeg tror mao. at du ikke kan få den oplevelse du har ud på natten, til at gentage sig i dagtimerne uanset om du konditionerer netspændingen halvt ihjel.
Men man har da lov at prøve.

Held og lykke med det.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Tag en variotrafo, sæt den på 0V. Tilslut en højttaler og al støj på nettet kan høres helt tydeligt.

Mvh,

Karsten

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ja, når stilheden fra omgivelserne sænker sig, tror jeg man er mere afslappet og åben for indtryk.

Monolith-III
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Prøv at låne en Thor fra Nordost og her må jeg lige advare dig. Sæt et apparat i af gangen ellers bliver du simpelthen rundtosset af hvormeget som ændrer sig på en gang.

Jeg har nu et anlæg som igen og igen bringer smilet frem også om dagen!!!

vh Asger

Til top Vis Monolith-III's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monolith-III

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes