Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 16:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler og videnskab (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
josc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Kan nogen anvise et godt link til noget eksakt videnskab ang. kabler og lyd??

Her tænker jeg interconnects, højttalerkabler og netkabler.

Det må meget gerne være uafhængigt af fabrikanternes salgstaler.

Jeg har kigget på et par af de tråde, som kører på forummet, og meningerne er jo delte. Desuden er der en del pseudo-videnskabelige forklaringer.
Peronligt har jeg hidtil næsten undgået videnskab ar blot brugt min hørelse i vurdering af kabler. Som andre dog så rigitg har bemærket skal man jo være bevidst om de psykiske faktorer. "Hvis man køber noget hundedyrt vil man også gerne bilde sig selv ind, at det lyder skidegodt!!"

Personligt er jeg af den holdning, at der er forskel på kvaliteten af kabler. Jeg har haft sammenlignet mit gamle AQ Ruby med et NO Blue Heaven og forskellen er massiv. NO'en er i min bog meget bedre. Til gengæld har jeg også lyttet til et kabel, som kun er lidt dyrere end Ruby'en, hvilket var fuldt på højde med NordÖsten(i mine ører  vel at mærke!!).
Og det er jeg jo glad for, for så sparer jeg over en tusse af mine surt tjente penge.

Hvad gør et kabel godt, altså rent fysisk?

Som en lille kuriosum kan nævnes, at jeg engang kom for skade at nævne overfor en ejer af rigtig high-end butik, at kvaliteten af et kabel "vel bare drejede sig om metallets ledningsgenskaber og så afskærmningen, så man undgik interferens". Der blev jeg godt nok taget i skole og fik læst og påskrevet. Bagefter tænkte jeg ved mig selv " religion eller videnskab, hmmm?!"

Og så en sidste ting: Giv mig et forslag til nogle fede højttaler-kabler til mit anlæg. Sammensætningen fremgår af min signatur! Pris max 2.5kilo.

Til top Vis josc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af josc

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Godaften i kabelforvirringen!

Et godt sted at starte kunne f.eks. være:

http://www.analysis-plus.com/Pages/thedesign.htm

Så er der selvfølgelig også www.google.com og det lokale bibliotek ;-)

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Et godt kabel skal ingenting gøre ved lyden, rent fysisk, men det er sværrere end som så. Kabelfabrikanterne har ikke indstillet forskningen endnu!!! Nordost er et fladkabel i teflon, Audioquest er et spundet kabel, derfor er lyden forskellig i væsen; det er måden kablerne er lavet på, som giver de største forskelle. De forskellige "fakulteter" har deres egen forklaring på problemernes løsning og lidt halv-videnskabeligt er det 10hver10fald, men et eller andet kan man vel lære hen af vejen!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

josc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

G&S - Tak for linket til Analysis - Det var interessant læsning.
Gav mig nogle nye perspektiver.

Læsningen om forskellige konstruktioners ledningsevne i forskellige frekvensområder giver en form forståelse for, hvorfor netop AQ og NO lyder forskelligt, som F.Christians nævner.

Analysis Plus kom frem til, gennem målinger, at et flettet ovalt kabel er optimalt.
Umiddelbart virkede Analysis Plus som lødig snak, men jeg er jo ikke fysiker eller ingeniør, så det er jo svært (læs:næsten umuligt) for mig at verificere det. Andre producenter har jo nok også en anden forklaring. Det var dog interessant nok, ikke desto mindre.

F.Christians: Jeg er enig i, at kabler skal gøre så lidt ved lyden som muligt. Jeg mente nu også form, længde, materialer osv. Men angående lyden, så er det jo det, som må være essensen i hifi. Lille eksempel: Mange taler om anlæg, som er gode til rock, klassisk eller andet. Ud fra en ideel "hifi"-betragtning skulle det vel være ren nonsens, da anlægget jo, så vidt muligt, skal reproducere en eksakt kopi af indspilningen. Da vil anlægget være perfekt til alt.

Min anke er dog: for mit vedkommende er denne hifi -betragtning nok illusorisk, da jeg ikke vil eller kan betale en ½million for et stereo-anlæg.

Derfor, jeg må vel bare tage det kabel, som jeg synes, lyder bedst, og så ellers være glad

Jeg er stadig forvirret...men nu er jeg i det mindste forvirret på et lidt højere plan.

Til top Vis josc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af josc

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Ens eget "Hifi"-anlæg skal lyde godt med den musik man normalt hører!!! Hører man kun "grand-scale" symfonisk musik, så skal man have en kraftig forstærker, store højttalere med store basser og et stort lytterum (grundet rumresonansen)!!! Noget sådant kan mit anlæg ikke og da jeg heller ikke hører den slags musik er jeg godt tilfreds med den lyd der opnåes vil afspilning af gode studie-produktioner og intim-koncerter (eks.vis. kammerkoncerter) og så er alt jo i den skønneste orden!  Jeg går kun efter "nøgne" uskærmede kabler af den flade slags og gerne forsølvet og i mit set-up har Nordost virket fortrineligt indtil videre! "Nøgne" kabler kan dog skabe problemer hvis udgangs-/indgangsimpedans-forholdet er for lavt. For "nøgne" kabler vil et impedansforhold på 100:1 eller 1000:1 være at foretrække. Eksempel: Arcam Alpha 5 CD>amp: 22ohm ud og 20Kohm ind er lig 800:1!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

josc skrev:

....

Og så en sidste ting: Giv mig et forslag til nogle fede højttaler-kabler til mit anlæg. Sammensætningen fremgår af min signatur! Pris max 2.5kilo.

Jo federe ikke nødvendig jo bedre !

Som du selv er inde på, så bevæger vi os i religiøst område her. Hvis du studerer nærmere vil du se at der er 2 skoler: No-sense og No-nonsense skolerne. Fornylig dukkede en reference til Dunlavy op. Hans firma er desværre lukket, men han er en meget interessant akustiker med videnskabelig indfaldsvinkel til såvel højttalre, rum-virkning og kabler. Se evt. nogel af disse  artikler: http://groups.google.dk/groups?q=group%3A*audio*+author%3Adu nlavy&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

Som det vil fremgå så er der for højttalerkablers vedkommende ihvertfald 1 væsentlig faktor = Impedans (specielt kapacitativ påvirkning af forstærkeren)

Men læs og dan dig et billede - det er under alle omstændigheder et interessant område med både woodoo, tweaks, videnskab og følelser.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes