Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 13:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Efterspænding af enheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har hørt, at det er godt at efterspænde sine enheder en gang imellem. Man skal vel bare krydsspænde ligesom når man skruer et hjul på bilen? Det er klart, at man ikke må spænde for hårdt, men er der en god tommelfingerregel for hvor hårdt man skal spænde sine enheder? De skal vel sidde så godt fast som muligt?

Mvh. Kim ... med et par smådumme spørgsmål

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Det er ihvertfald altid en god ide under tilspilningen - det er kun sjældent at enhederne er spændt ordentligt fast fra fabrikken. De skal kun spændes så de er stramme hvilket du sikkert selv kan fornemme - ikke noget med at overknoklespænde dem, det fortryder du bare når du ødelægger frontbaffelen!

Tossekurt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

hmmm,,jeg har ikke rigtigt meget fidus tl at skulle efterspænde enheder

hvis man har købt noget, der bare minder om kvalitet, så burde der ikke ske noget med enhederne, heller ikke selvom du spiller højt og længe!

men ellers kan man måske sige, at DIY-folk burde spænde efter blot en enkelt gang,,, for bare at være sikker, efter at man lige har spillet i lidt tid!

men jeg har aldrig selv spændt mine enheder efter, og regner heller ikke med at jeg skal til det.

det eneste man måske skulle checke en sjælden gang,,, det var måske lige højttaler-tilslutningerne, lige tage ved dem en gang eller to i året, for at sikre, at de sidder ordentligt fast!

ellers vil der opstå en smule "brum" ved samlingsstedet, der i sidste ende resulterer i opvarmning,,,og opvarmning er det dårligste der kan ske for kabler,,så bliver de hårde og ledeevnen væsentligt forringet. (dette sker dog "kun" henne ved samlingsstedet,,,,jeg sikrer altid et par gange i året)

andre bud på dette spørgsmål??

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Krydsspænding er ikke nødvendigt. Ofte er det kun ganske få skruer der skal efterspændes, og det gøres med almindelig "gefûhl". Du mærker hurtigt hvor meget der skal spændes. ( indbyrdes forhold ).

Som Ronin påpeger bør man efter en tilspilningsperiode kontrollere skruerne, og herefter kan der i princippet gå år. Jeg tjekker en gang årligt..!

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Der er sikkert mange der vil korsfæste mig efter denne udtalelse - jeg bruger en skruemaskine!

Rolig nu - funger skide godt - bare sørg for at den er justérbar når det kommer til "hårdheden" el. hva man kan kalde det. Starter meget lavt, på 1-2 stykker, og gir alle skruerne en gang (de fleste sidder i forvejen strammere end hva 1-2 tilbyder) - når skruerne sidder i med den hårdhed man har sat går maskinen bare over i "tomgang" el. "drejer over" om man vil - så kan man bare skrue en smule op hele - man kan evt. lige tjekke efter med en skruetrækker for lige at se om det er for hårdt el. ej. - en fordel er at man er sikker på at alle skruerne er skruet i med samme "hårdhed", men hvis man ikke er forsigtig kan netop den fordel blive din største fjende

Hvis der er nogen der har tænkt sig at gøre et forsøg og ikke er sikre på noget i min forklaring vil jeg råde jer lige til at tage kontakt - el. helt la vær

Og som mange andre påpeger er det jo ikke en jævnlig tilbagevendende begivenhed.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes