Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg i længere tid overvejet at købe nye signal kabler til min dvd og subwoofer, men jeg har lige et par spørgsmål, som i sikkert kan hjælpe mig med.

Jeg bruger lige nu mine gamle MITerminator6 stereo analog lydkabler til at forbinde dvd og subwoofer til min forstærker. Det virker fint, selvom det jo ikke er digital kabler, så er der nogle som kan forklare mig forskellen på mine analoge MIT kabler og et digitalt?

Grunden til at jeg overvejer at købe nye er at jeg vil bruge mine MIT kabler til at forbinde dvd'en til forstærkerens cd indgang, samtidig med at jeg også har den forbundet til dvd indgangen over et digitalt kabel. Det gør nemlig at jeg ikke skal skifte imellem forskellige lyd indstillinger når jeg skifter imellem at se dvd og høre cd. Jeg kører med surround-off når jeg hører musik, hvilket jeg jo naturligvis ikke gør når jeg ser dvd
Oven i det digitale kabel til dvd'en, skal jeg så også ha fat i et mono kabel til subwooferen.

Så, er der en eller anden som kan forklare mig forskellen på mine MIT kabler og digitale kabler når jeg bruger dem til henholdsvis dvd og subwoofer?

Anlæget er Harman Kardon AVR5550, DVD30 og JBL Northridge højttaler serien.

Til top Vis kasper_lk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_lk

kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

er der ingen som ved noget om forskellen på alm sterio kabler og digital kabler?

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

ved ikke helt om jeg kan finde hoved og hale i dit spørgsmål, men et digitalt signal ikke bedre end et analog. I din dvd sidder en dac - en konverter, der laver det digitale signal fra disken om til et analog signal, som din forstærker kan forstå. jeg kan ikke se, hvorfor eller hvorhenne du vil til at bruge digitale kabler ud over dem til tv/projekter.

på cd-afspillere sidder for øvrigt også ofte en digital udgang, som kan bruges, hvis man har en bedre ekstern dac. hvis du er interesseret i digitalt kan du kigge lidt på Tact's produkter. http://www.tactaudio.com/

/M

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Tror du har misforstået mig, eller også misforstår jeg dig. Det er KUN lydsignelet jeg snakker om, så jeg skal altså ikke have overført noget til mit tv/projektor.

Spørgsmål 1
Det jeg pt gør er at forbinde den digitale udgang på min dvd til den digitale indgang på min forstærker, men selve det kabel jeg forbinder med er et analog MITerminator6 kabel.
Mit spørgsmål går på hvilken forskel der er på om jeg bruger mit nuværende kabel, eller skifter det ud med et "rigtige" digital kabel?

Spørgsmål 2
Ligeledes forbinder jeg subwoofer signalet fra min forstørker til min subwoofer med et MITerminator6 kabel. Jeg har set at man kan købe kabler med betegnelsen "subwoofer kabler". Hva vil forskellen i det tilfælde være ved at skifte til et sådan kabel?

kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Søg i dette forum på coax og kabler, og du vil se, at dine spørgsmål allerede er besvaret mange gange før.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 August 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Forskellen på analog og digital kabler er om impedansen er tilpasset til det ene eller det andet.

bedste råd er som så mange gang før at prøve sig frem... lån nogle kabler og prøv....

sub kabler er ikke anderledes end andre kabler, man skal bare gå efter noget der har en basgengivelse man kan lide

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes