redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 662
|
| Sendt: 26 Maj 2026 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man jo passe på hvad man siger, og der er desværre med tiden alle steder, opstået en stille consensus om, at fronterne er trukket ret
skarpt op når man diskuterer. Så er det næsten underordnet hvad emnet drejer sig om. Men tilbage til kabler, herunder forsyningskabler.
Når jeg går rundt på en udstilling, kan jeg se at der er mange som præsenterer et eller flere produkter, som skulle give det eller det til lyden.
Fri for støj, lav modstand, super beskyttelse mod indstråling og så videre.
Men fælles for de mange er, at jeg i al fald synes, at priserne er gået amok. Lige som ed meget andet inden for HiFi (og andre brancher). Tag
nu for eksempel et Omega ur. Da Omega kiggede lidt på Rolex, og fandt at Omega laver langt færre ure end Rolex, satte de prisen op med
100% ca. Samme produkt.
Er HiFi virkelig blevet så meget bedre end for 20 år siden, så man kan retfærdiggøre lad os bare sige en stor prisstigning? Jeg er een af dem
som mener nej. Der er ringere transistorer, der er ringere drev, der er ringere strømforsyninger. Men der er til gengæld masser af bling bling.
Så dér må jeg give dem ret, som siger, at man nogle gange får meget lidt for pengene. For mig selv er det aldeles udelukket at smide mange
penge efter noget jeg ikke selv synes er det værd, blot fordi den skrevne HiFi-branche udgiver hundredevis af super positive anmeldelser hvert
år. Jeg er ikke slave af moden. Og jeg giver ikke en formue for det. Men det skal da ikke afholde andre fra at gøre det.
Men jeg vil til gengæld gerne betale for god kvalitet. Og således er jeg tilbage ved kabler. Lyden vil jeg bare ikke diskutere (særlig ofte), da der
er alt for mange som skriger af grin, bliver hånlige, eller hvad ved jeg. Men jeg er dødhamrende træt af, at bare fordi nogen eller nogle har en
eller anden teknisk uddannelse, tror de, at de kan tage patent på "sandheden", hvad den så måtte være. Specielt når de kommer med de
sædvanlige forklaringer. Jeg kan i al fald bare sige, at hvis man går med skyklapper, er det sværere at opdage noget nyt. Men på den anden
side er der en reel hær af driftige mennesker, som bare venter på at sælge dig en historie som udgiver sig for at være den næste store
opdagelse, eller "sandhed". Så for mig i al fald, ligger det spændende i at finde et midterfelt, hvor man får det man synes man skal have, for
pengene. Om det så hjælper lyden at sætte en pose frosne ærter oven på cd-afspilleren, på forstærkeren, eller noget andet, er mig
uinteressant, bare det giver en bedre lyd. Men derfor er jeg også kommet dertil, at jeg efterhånden undlader at skrive om lyden. Jeg har god
hørelse, og passer godt på mine ører, og får dem målt regelmæssigt. Men lyden, dén holder jeg efterhånden mere for mig selv. Jeg vil så
hellere sikre mig, at det er gode materialer, at der er god forbindelse, at der ikke opstår korrosion eller andet uvæsen. Men selv med denne
indsats, kan man sagtens skabe et HiFi apparat, som lyder af l..t. Så der skal mere til. Design, design, design. Måle, lytte, omdesigne o.s.v.
Hvad jeg så går efter i et strømkabel er bl.a. at der er god forbindelse, lav modstand med mere. Og nogle gange kan man så tilmed opdage, at
eens indkøbte strømkabler er forkert forbundet inden i ;)
Folk må da gøre som de vil. Om de vil bruge 25,- kr. på en billig kinaledning fra Brinck, eller 100.000,- kr. på een fra et eksotisk mærke, som
har en god historie, er mig ligegyldigt, for jeg vælger alligevel selv det som jeg selv synes lyder godt, har god forbindelse o.s.v. Men det må
ikke stå i vejen for en fri debat. Og det er kernen i dette: at man altid skal kritiseres for noget, lige så snart man stikker hovedet frem.
Jeg ved godt at frasen er slidt, men hvad smager bedst: Rødvin eller Hvidvin? Mja, ikke? Det er op til den enkelte, og man kan ikke måle sig
frem, heller ikke med en haveslange. Således hælder jeg til Niels indlæg om at man må have sanserne åbne. Jeg har blot selv en grænse for
hvad jeg vil betale. Altså at det skal give mening for mig, ikke andre. Og ikke andres meninger.
Det vigtigste er i forumsammenhæng, at vi kan have en fri debat, frem for et frit skænderi.
Ud at lytte, om det er 25,- kr. eller 2.000.000,- kr.!!
Når et medlem her spørger om hvad han eller hun kan gøre i forbindelse med et fejlindkøb, kan man da prøve at sætte sig ind i personens
situation, og give et svar som kan hjælpe. Ikke den evindelige: du har ikke fattet noget, du bliver snydt, du tager fejl, jeg har ret (altid). Det er
da hamrende ligegyldigt, om kablet er lavet sådan eller sådan, bare det lyder godt i lige præcis en mands ører og sammenhæng. Det må vel
være op til manden selv at afgøre, om han vil bruge x antal kroner på noget, hvis det kan gøre ham tilfreds.
Så lad os nu diskutere lidt mere åbent, også med kritik selvfølgelig. Den skal der også være plads til. Man kan præsentere sin mening og
argumentere, eller man kan nogle gange tænke, at måske skulle man ikke skrive lige dér, hvor det måske ikke passer ind i den debat der føres.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over dette, men blot udtrykke, at det er ærgerligt, hvis det ender i det sædvanlige pladderskænderi.
Så ud at lyt!, billigt eller dyrt, men giv manden et svar han kan bruge til noget i hans situation. Og her i dette tilfælde går jeg ind for god
kvalitet i materialer og opbygning, og så lytte. Derefter beslutte. Billige sølvpapir ledninger og stikdåser fra Silvan, kina-land, er bare noget
skidt. Måske tilmed brandfarlige i nogle tilfælde. Jo, den sidste meter betyder noget. Alt er et filter.
Med impedans-hilsen,
Redfox.
|