Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 04:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Gadget - fup og fakta Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2025 kl. 16:07 | IP-adresse registreret Citér doitttt

hifi sikring, folk betaler i dyre domme, for dem.
i virklighed er sikring til 3kr, kan gøre det samme, kreamik sikring med quartz sand, så tråden ikke vibrere.
NB: sikring holder, er den vigtigt del, der gør forskellen.
mit udspil
har i noget med gadget så skriv endlig
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Sendt: 06 Juli 2025 kl. 21:08 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Jeg benytter denne type sikring i alle mine konstruktioner. De er sådan indrettet at de kan klare såvel jævn- som vekselstrøm i modsætning til
de ofte benyttede High End sikringer, som skal vende på en bestemt måde for at virke, har jeg set.
Resultatet af brugen er at effekten bliver meget højere end ved brugen af enhver anden sikring.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juli 2025 kl. 00:23 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Hifi sikringer

Jeg lavede en tråd om det på what hifi og de troede jeg ville købe nogen og prøve, men har ikke prøvet det endnu

Citat: Må sige igen: Skiftet fra standard sikring til hifi var større end noget kabelskifte jeg har hørt. Vi taler om samme
størrelsesorden som skift af højttalere. Særdeles hørbart!

Kan man få de hifi sikringer der skal bruges til min forstærker til 50kr stykket og ved jeg hvor de sidder,hvorfor ikke prøve det, men ikke til + 200kr

Man kan få aph hifi sikringer fra 225kr til 515kr pr stk

Hvis man har penge nok Quantum Science Audio (QSA) Silver Extreme Level UK Mains Fuse - 3A, 5A & 13 Amp £4200 og det er til et strømkabel

Quantum Science Audio (QSA) Red High-Level Fast-Blow Fuse £1400
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Juli 2025 kl. 09:46 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Et lille sidespørgsmål til temaet om jeg må... Jeg har et par forstærkere der anvender sådanne sikringer, og finder det en pine hver gang jeg
skal skifte en af dem. Hvordan får man dem bedst ud? Jeg er bange for at skade holderen, og det er lykkedes mig (fysisk) at smadre en
sikring i processen. Findes der en "udtager tang", eller er det kun forsigtig lirken med f.eks. en skruetrækker?

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 07 Juli 2025 kl. 13:05 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

gabetta skrev:
Jeg har et par forstærkere der anvender sådanne sikringer, og finder det en pine hver gang jeg
skal skifte en af dem. Jeg er bange for at skade holderen, og det er lykkedes mig (fysisk) at smadre en
sikring i processen. Findes der en "udtager tang", eller er det kun forsigtig lirken med f.eks. en skruetrækker?

"....hver gang jeg skal skifte en af dem ...." Det lyder lidt forkert at skulle være nødvendig. Med mindre der er fejl i forstærkeren eller
sikringerne er fejldimensioneret. Anvender du de samme som jeg - de kan købes i en OEM version til få kroner stykket - løber du sjælden
den risiko. Det skal dog dertil siges at jeg hos samme leverandør har købt sikringsholdere, som tåler hårdhændet behandling og samtidig
ikke behøver afpudsning for at den gode ledeevne bevares. Det skulle efter sigende være et stort problem med de dyre sikringer.

Hvad angår værktøj har jeg fremstillet et værktøj af en stor pincet til at tage OPAMP's ud af deres sokler og den har vist sig egnet til det du
spørger om. Og ligger den nederst i skuffen har også haft succes med at lirke med en skruetrækker uden nogensinde at ødelægge hverken
holder eller sikring.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Juli 2025 kl. 14:28 | IP-adresse registreret Citér Mitron

Kaj

hmmm...noget der kan købes i Danmark....og passer de i en alm. sikringsholder - både printmount og chassmount ?

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Juli 2025 kl. 15:09 | IP-adresse registreret Citér nils valla

I Mine HT (Daner Open Extendet) fra 1985 er sikringerne signeret med H.Baks initialer.
Jeg fik aldrig sputgt ham hvorfor. En grund kunne jo være der er lydforskel på sikringer.
Sikringerne er bare ganske almindelige "fast-blow", fik desuden en håndfuld med i reserve (gratis)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 07 Juli 2025 kl. 15:12 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Sikringsholderne og sikringer i OEM versionen er købt online hos RS Component i perioden 2014-2017. 

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Juli 2025 kl. 15:55 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Kaj. skrev:

"....hver gang jeg skal skifte en af dem ...." Det lyder lidt forkert at skulle være nødvendig. Med mindre der er fejl i forstærkeren eller
sikringerne er fejldimensioneret.

Nu skal det ikke fortolkes som at det sker jævnligt... Jeg har vist skiftet i to forskellige forstærker, måske to gange i den ene og en enkelt
gang i den anden, i løbet af 17 år.

Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2025 kl. 19:26 | IP-adresse registreret Citér Mitron

Kaj

De sikringer der er vist på billederne synes jeg liger alm. "træge" sikringer....der er ikke en gang sand i og ej heller keramik.

Er det de omtalte High End sikringer...omend i en OEM version ?

Jeg har kigget på RS's hjemmeside men jeg synes forskellen mest går på belastning i volt ?

/preben

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 07 Juli 2025 kl. 19:28 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Og lad mig lægge kortene på bordet .... Sikringerne er helt almindelige sikringer uden nogen som helst signatur eller logo.

Der er absolut ingen forskel på lyden med eller uden sikringerne. DET ER TESTET. MÅLT og PRØVELYTTET.
Også på den store forstærker på 2x1000W/3,3 ohm (et tusinde watt). Så man skal blot sørge for at bruge ordentlige komponenter.
Og - ja, jeg ved godt det hele mangler den audiofile storytelling, men den kan I jo hver for sig selv formulere. Jeg ville blot se reaktionen.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2025 kl. 19:58 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 07 Juli 2025 kl. 20:44 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Pas på PLACEBO-effekten. Det at man tror at kalkpillen sænker blodtrykket uden at måle den gør det.

At sikringen forbedrer lyden. Når man selv har skiftet den, vel at mærke. "Nu har jeg selv skiftet den og fået at vide den giver en bedre lyd".
Jeg synes I skal vide at jeg har +36 års oplevelser i branchen med mennesker, som har fortalt mig hvad de oplever.
Også det der BEVISELIGT ikke er korrekt. Hvad angår HIFI sikringer - hvor mange dyre HIGHEND produkter anvender sådanne?

Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 17:14 | IP-adresse registreret Citér Mitron

Kaj...jeg kan godt se hvor du vil hen, men alligevel.......

Nogle ofrer mange penge på strømskinner, strømkabler og strømstik til anlægget....og så skal det hele gennem en utrolig tyndt tråd frit svævende i
et glasrør ?

At alt så til gengæld kan overdrives er jeg sådan set enig i ;-)

/preben

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 19:07 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Tynd tråd i en sikring. - Hvor tyk tror du de interne forbindelser i en halvleder er til sammenligning?
Prøv at save toppen af et TO3 hus for nu at starte et sted.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 22:01 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Mitron skrev:
Kaj...jeg kan godt se hvor du vil hen, men alligevel.......
Nogle ofrer mange penge på strømskinner, strømkabler og strømstik til anlægget....og så skal det hele gennem en utrolig tyndt
tråd frit svævende i et glasrør ?

Der er meget man kan undre sig over. Nu er det sådan at kun de færreste selv bygger deres grej. For gør man, vil man hurtigt få
et helt andet syn på elektronikken og dens funktion. De der køber dyre strømkabler pakket ind i flettede plaststrømper og andet
orientalsk spændende med dyre stik placeret på ryttere af gummitræ eller anden træsort om hvilket der kunne fortælles en
medrivende historie over, har sjældent haft en varm loddekolbe i hånden. Endsige sat sig ind den tekniske baggrund før man
kører kortet til mange tusinde kroner. Nej har man læst om eller set en medrivende video om virkningen kan man med sikkerhed
høre forskellen. Så hvad er problemet?

Jo sikringen selvfølgelig, når nu man er i gang.

Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 23:37 | IP-adresse registreret Citér Mitron

Nu er jeg faktisk uddannet radiomekaniker og har også bygget forskelligt HiFi grej gennem tiden...såhhhh varm loddekolbe er ikke ukendt for mig.

Desuden eksperimenterer og lytter jeg en del så det er ikke fra Youtube jeg har mine informationer.

/preben

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juli 2025 kl. 00:44 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Rolig nu, de herrer... dette er IKKE en p***e-konkurrence, men en meningsudveksling. Og den enes sandhed er ikke altid den andens sandhed

Omfavn forskelle, og dyrk enighed.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 12 Juli 2025 kl. 07:37 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Mit indlæg var IKKE et personligt angreb på Mitron - mere min konstatering af den generelle virkelighed.
Det uundgåelige er at man risikerer at føle sig truffet af det jeg skriver - her og der ………

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2025 kl. 13:43 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Kaj. skrev:
Tynd tråd i en sikring. - Hvor tyk tror du de interne forbindelser i en halvleder er til sammenligning?
Prøv at save toppen af et TO3 hus for nu at starte et sted.

Spot on.
Den lille "tråd" der f.eks. går fra chippen til emmitteren kan (alt efter model af transistor) tåle/levere
17Ampere/250Watt peak, og så skulle en sikring være en flaskehals??

Der er en grund til, at f.eks. Ted Denny kører Ferrari m.m.
Det kunne være, at d** s***** i**** i*** e* f*** e****

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes