| Forfatter |
|
doitttt Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2018 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 02 Juli 2025 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
bling og bling strømkabel.
jeg nævne,r ikke producent
450000kr for det.
når tænker på, sidste meter til hifi anlæg.
fra transformerstation, til forbruger stikkontaker.
tror ikke, man hører meget forskel.
billig lakrids kabel til 50kr.
så det bling
men tror meget, hente på en jordforbindelse.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 Juli 2025 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel en okay pris hvis kablet har nogle ordentlige solide stik på. Måske endda forgyldte.
|
| Til top |
|
| |
Kurt Larsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2023 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 03 Juli 2025 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det behøver ikke være oppe i den pris, men man kan altså høre forskel på strømkabel __________________ Mvh. Kurt Larsen
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 03 Juli 2025 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| Det er vel en okay pris hvis kablet har nogle ordentlige solide stik på. Måske endda forgyldte. |
|
|
God humor __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 03 Juli 2025 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har svært ved at vælge imellem et meget tykt vdHul og et standart kobberkabel 1.5mm2 ril en hund.
De spiller forskelligt.
Er nok mest til std-kablet, der er mere luftigt i toppen med bedre differentieret dybde. vdHul er mere fremme.
Et spørgsmål om match.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 04 Juli 2025 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan hverken forklare endsige forstå "udviklingen" i high-end powerkabler. Kender også til en producent af meget meget
dyre powerkabler, og det der bla. undrer er, at virksomheden melder, at ikke bare jo dyrere desto bedre der gælder, men at
de dyreste er forholdsvist bedre end de billigere (som også er meget dyre). Så loven om aftagende udbytte gælder ikke!
Jeg kan forstå at loven om aftagende udbytte ikke gælder for så vidt udbyttet for sælger/producent af disse ekstremt dyre kabler!
Jeg tror der netop på meget dyre kabler er udpræget grad af indbildning. Se f.eks. Jays Audio Lab, som besøger Danish Audio
Group og får demonstreret powerkabler (Youtube) - måske hører han det han giver udtryk for, måske vil han ikke sige "jeg
hører ingen forskel". Men han får også økonomisk udbytte af, at kunder spenderer millioner på hi-fi. Visse producenter mestrer
næsten religiøs fremtoning og manipulation af deres produkter.
Om kabler mener jeg ikke man kan sige at det ene ER bedre end noget andet, men at det i et givent anlæg lyder bedre
eller anderledes, for man ved ikke om det er apparaternes egenskaber der resulterer i ændret lyd med et kabel B, eller kabel B's
egenskaber - eller begge dele.
Min erfaring siger, at der i mit anlæg er forskelle på hvorvidt et interconnect kan håndtere meget høje frekvenser eller ej. Eller
om kablet er kobber, sølv eller kul. Men forskellene er meget små. Jeg har dog trods stor modstand mod troen på lydmæssige
forskelle, oplevet ændringer uden nogen som helst valid grund, andet end producentens idegrundlag. På højttalerkabler er
der mening i at afprøve kabler med dels lav resistens, men også lav induktion.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 04 Juli 2025 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra "En HIFI sælgers bekendelser" - et endnu ikke publiceret skriv  er fortællingen,
at det altid handler om at bringe kunden i en situation, så han/hun i en nærmest hypnotisk tilstand lytter og tror på det sælgeren fortæller.
Er man dygtig i den øvelse er det en gevinst for begge. Det gælder alt indenfor vores hobby. Selv det mest usandsynlige.
Storytelling er kodeordet. Det kræver dygtighed at få Hr. Nielsen til at vælge mellem den nye ID4 og et nyt strømkabel til anlægget.
Jeg har oplevet beviselig forskel på samme forstærkers målbare præstationer tilsluttet to tilfældigt valgte strømkabler.
Men tilsluttet en tilsvarende forstærker med udvidet kondensatorkapacitet og forbedret ledningsføring - ingen forskel på kablerne.
Jeg har aldrig konstateret forskel på mit grej som konsekvens af strømkabelvalg. Men jeg har så heller aldrig prøvet et til 450.000kr.
Jeg har til gengæld oplevet repræsentanter for leverandører snyde nytilkomne sælgere i deres demonstration af diverse tilbehør.
Det handler i væsentlig grad om hvilken placebo man har tillid til.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2025 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke også forstå et kabel som en impedans?
Kabler lyder forskelligt lige som forskellige impedanset fra en MC-forstærker.
Måske et spørgsmål om at finde bedst egnede impedans?
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2025 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske, hvorfor ikke. For hvis impedans forstås som "modstand", så er der vel noget der er sammenligneligt med det - det teoretisk neutrale kabel slipper alt uændret frem. Det er dog en kompleks størrelse, ulineær og med små værdier, som for nogles vedkommende er umålelige.
Og hvis man tillader sig lidt placeboeffekt, til øgning af sin ejerglæde, så må man prøve sig frem med forskellige kabler som er bedst egnede forskellige steder i kæden.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4899
|
| Sendt: 04 Juli 2025 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har oplevet forskel med "eksotiske" strømkabler, men aldrig at det var bedre end et standard "lakrids" kabel. Oftest har det virket som et filter, og har fjernet information.
Men egentlig handler det ikke om at lytte til et strømkabel, for der løber ikke musik gennem et strømkabel. Men det kan påvirke strømforsyningen, så den ikke arbejder optimalt ift. de lydbærende kredsløb.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 04 Juli 2025 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal nok have en meget godt anlæg eller et analytisk anlæg, for at høre en forskel
Supra og real cable strømkabler kan fås til under 400kr for et sæt på f.eks 1 meter
Det gir som minimum noget mentalt at vide man har ofret et godt strømkabel også selv om en forstærker er afstemt
med det strømkabel den kommer med, kan man altid forbedre det, det samme med fødder,plademåtte og så videre
Man er slet ikke færdig med at optimere bare fordi man har købt en dyr forstærker eller strømkabel
Det siges omkring 10% af det samlede budget på kabler, har nok for ca 4500kr kabler
(som jeg bruger, har altid ekstra kabler som jeg ikke bruger) + en dyrer strømskinne + en fra supra på vej
Min anlæg koster måske 23000-25000kr
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2025 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Jeg har oplevet forskel med "eksotiske" strømkabler, men aldrig at det var bedre end et standard "lakrids" kabel.
Oftest har det virket som et filter, og har fjernet information.
|
|
|
Den har jeg læst mange steder, men ikke selv oplevet det. Hvis der er en effekt af et "rigtigt" powerkabel, må det have en vis
filtereffekt: filtrere støj fra strømkablerne i væggen og andre apparaters indflydelse, og/eller hindre apparatets støj i at nå
andre apparater.
Filtereffekten opnås via en vis indskudt impedans, eller høj kapacitet. Hvis der er tale om indskudt impedans, hindres
en effektforstærker i at få maksimal mulig strøm fra nettet - men har den så ikke sin elektrolytbank at trække på i
peaksituationer? Hvis kablet har høj kapacitet, vil det undertrykke induceret indstråling - men hvilken skade skulle det
medføre? Og hvis det bare er høj kapacitet, kan det vel gøres med en kondensator?
Hvad kan årsagen være til, at der mangler information, som du oplever?
Jeg kan ikke greje hvorfor et strømkabel skulle kunne gøre underværker - endsige gøre noget, bortset fra placebo-effekt.
Håber nogle vil byde ind med teknisk forklaring. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
doitttt Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2018 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 06 Juli 2025 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
en strømkabel på 3 x 2.5mm, samt en skærm, mod rfi og emi, i ren kobber.
så bliver det ,ikke bedre.
fåes fra 400kr.
2 meter
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 06 Juli 2025 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Betingelsen for en hørbar forskel på strømkabler er at deres egenskaber via strømforsyningen påvirker lydsignalet.
Allerførst spørgsmålet om kablerne er med eller uden jord, som forbundet i en fælles stikdåse har indflydelse på stelstrømme
apparater imellem.
Dernæst spørgsmålet hvilken type strømforsyning det tilsluttede kabel møder. En transformators primærviklinger eller en
switchmode forsynings ensretter og kondensator. Over for disse kan de anvendte strømkablers elektriske egenskaber have
forskellig indflydelse alt efter kablernes interne induktion og kapacitet.
I den ene ende af kablet 50 Hz vekselspænding med støjpulser fra andre elapparater. I den anden ende switchnoise fra
ensrettere og rester af lydsignalerne under belastning.
Alt i alt en ligning med mange ubekendte, som betyder at virkning med et givet kabel det ene sted, ikke behøver at have samme
effekt et andet sted. Hvis overhovedet det har nogen virkning?
Man skal i det mindste undlade at kigge på ledningerne bag stikkontakten. Dem er der ikke noget eksotisk “High End” over.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2025 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ledningerne bag kontakten er som de er. Udelukker ikke lydforskelle fra kabler der både er tykkere og tyndere end
ledningerne i væggene (der som regel er 1.5mm2)
Hvis man forstiller sig hifi-kabler har/er/udgører en modstand, en kapacitet eller andet, kan størrelser større end de
1.5mm2 der ligger i væggen alligevel gøre sit til det samled regnskab.
Er ikke enig med doitttt i en størrelse på 3x2.5mm2 kobber er bedst. Tror snare det har noget at gøre med hvilke
størrelse (og materiale) Ampen er designet/født med.
Jeg hører forskel på vdHul (spiller mørkt), Supra (spiller lyst), og std-kabel (1.5mm2) spiller midt imellem ;-)
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2025 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for din forklaring, Kaj.
Den giver mening. Om forstærkeren og/eller dele af anlægget skal tilsluttes jord, er også noget der ikke kan foreskrives
noget præcist om - men må prøve.
Typen af strømforsyningerne i apparaterne giver mening, og også at man ikke kan sige "dette strømkabel er bedre end ...", men at det
kommer an på anlæggets komponenter. Og hvor opløsende de er.
Bare man kunne pille placebo-effekten ud ;-) Uanset jeg går i graven med noget i lommerne, er jeg ikke køber til eksotiske powerkabler, om
der så er 50% rabat.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2025 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, nu blev jeg lige eksponeret på Youtube af Paul McGowan's video om powercables. Han plæderer kun for tykke ledere, og
skærmtilslutning kun I DEN ENDE der er i stikkontakten.
Det behøver så jf. ham ikke at koste en halv ny elbil!
https://www.youtube.com/watch?v=Wd3zKB9hYmo__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |