Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 17:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Larmende rør - ikke mere :o) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Som nogle herinde sikkert ved har jeg en Consonance M100plus, som har fået nye rør (se denne tråd).

De gamle havde det med at larme, som sagt ikke noget jeg umiddelbart synes gik i højtalerne. Så af 2 årsager som nævnt i anden tråd fik jeg nye rør i og hvilken lettelse, de nye larmede ikke. I hvert fald ikke lige de første par dage, men ak, så begyndte den side der var værst før igen at larme - nu med de nye Svetlana-rør (igen ikke noget der gik i højtalerne).

Jeg var ved at rive håret af mig selv, men efter at have studeret diagrammer af diverse byggesæt og DIY rørforstærkere på nettet fik jeg den idé at tjekke glødestrømmen. På diagrammerne var gløden typisk, men ikke altid, centreret omkring 0 via 2 modstande på 100 ohm. Ganske rigtigt, gløden på udgangsrørene på min M100plus "hang og svævede frit". Målt med digital multimeter (høj impedans) viste det sig også at spændingsforskellen mellem 0 og gløden i hver side var ca. 70 volt, igen husk det er målt med høj impedans, et drejespole instrument vil højs sandsynligt vise 0 volt. Der er individuel glød til højre og venstre side (samt forforstærkerrørene, men disse "hang" ikke frit).
Jeg havde ikke 4 stk. 100 ohm modstande, men jeg havde heldigvis 8 stk 220 ohm liggende i rodeskuffen, hvilket jo er lige så godt (110 ohm). De blev straks monteret og hvilken lettelse. Rørene er nu tavse som graven
Og den i forvejen meget lille "obligatoriske" brum er endda blevet en anelse mindre Før skulle man have øret helt ind til højtaleren, nu skal man nærmest ind i den.

Håber andre kan bruge dette billige men yderst velfungerende tweak

(Husk der er livsfarlig højspænding i en rørforstærker. Det er på eget ansvar!)

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes