Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Frekvenskarakteristik i din stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Har du målt dit anlægs frekvenskarakteristik i din stue ?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
7 [25,00%]
21 [75,00%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 August 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Et af de meget væsentlige elementer i et godt HiFi anlæg er kombinationen af højtalere og lytterum. Jeg er nysgerrig efter at vide lidt om hvor mange, der egentlig er gået så langt som at måle frekvenskarakteristikken for deres anlæg i det rum, hvor de lytter til musik - f.eks. ved brug af pinknoise.
Hvis man på seriøs vis har haft fokus på denne del, hvor meget har man da gjort for at akustik regulere m.h.t. stående bølger specielt i bas området og har man gjort noget for at håndtere refleksioner specielt i mellemtone og diskant området.
Ligeledes har man benyttet sig af elektronisk rumkorrektion f.eks. i form af equalizers ?

Hvis man ikke har haft fokus på dette område - da hvorfor ikke ?

Venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Ja. Jeg købte en Tact RCS 2.0 på et tidspunkt, og fik lavet kurver med den. Det ser sådan her ud:

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 23 August 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Ja, mange ganger

Da jeg en gang købte en Kappa Sub som var udstyret med en 1 bånds PEQ blev jeg tvunget til at foretage min første frekvensmåling. Jeg har så siden gået over til at bruge en Behringer PEQ med 2x12 bånd. I kombination med gratisprogrammet RoomEQ Wizard er den rimelig effektiv og nem at bruge.

REW kan måle hele frekvensområdet om man ønsker det, og man bør kunne ha det opp at køre i løbet af en ½ time første gang

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Det har jeg osse. Det er faktisk en forudsætning for at man som jeg kan bruge et justerbart aktivt digitalt parametrisk eq/delefilter som Behringer DCX 2496.

Jeg har brugt programmet ETF sammen med min PC og en Behringer målemikrofon. Desværre har jeg ikke gemt frøken Svendsen-kurven, men den endte med at blive ganske pæn. Jeg har dog ikke brugt kurven til at justere ret meget ved frekvengangen fra højtaleren, da jeg er af den mening at hjernen godt kan finde ud af at skille en del af rummets bidrag fra direktelyden. Jeg har som det ses under "mit Hifi" dog dæmpet en enkelt stående bølge, som var ret dominerende.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hej Svend P

Det ser godt ud - har du opsat nogen form for basfælder og/eller plader til mellem og diskant området ?

Jeg har lige nu koblet en digital equalizer på og benytter membran bas dæmpeplader samt nogle relativt tynde dæmpeplader til mellem og diskant området. Jeg har en anelse mere ro i basområdet og kan holde mig indenfor et 10-15db bånd fra 20-20KHz.

Venligst

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 24 August 2006 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

amigo skrev:
Hej Svend P

Det ser godt ud - har du opsat nogen form for basfælder og/eller plader til mellem og diskant området ?

NEEEJ!!! Så kommer der jo mindre bas! Er du vanvittig?

Jeg fandt ud af med Tact'en, at en forholdsvis ret frekvensgang er utrolig kedelig at lytte til. Så en loudness kurve er meget mere mig. Efter jeg har fået en anden forstærker, synes jeg dog at jeg gerne vil have dæmpet diskant og mellemtone lidt, så jeg overvejer en diffusor af en art.  

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Yees Svend P

Med basfælder kommer der mindre bas, når man ser på eventuelle stående bølger i resonans !  Det er jo dog ikke så galt, da der kommer mere bas for de frekvenser, hvor de stående bølger er i modfase - som en equalizer jo ikke kan håndtere.  Du får jo dermed en mere detaljeret bas, men må betale med, at du mangler boooms. Boooms har du formentlig dog ikke, da du benytter en Velodyne DD18, der jo har indbygget equalizer.

Ja der er en del, som syntes, at en ret frekvensgang er kedelig, men man kan høre langt flere detaljer, når stående bølger i resonans ikke får lov til at dominere og farve billedet.

Ideen med opsætning af diffusors er rigtig god - det giver et meget klarere lydbillede, når man fjerner de forsinkede reflekterede signaler.

Venligst

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Tak ManicMiner !

Jeg fulgte linket 
http://www.hometheatershack.com/roomeq/ og det ser jo ganske spændende ud.  Her testes lige nu med en DEQ 2496 og jeg har endnu ikke set et PC program således, at man kan printe en fin graf ud. Det ville jo være helt fint, hvis man nemt kunne printe frekvensplottet ud og nemt sammenligne forskellige grafer.

Venligst

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes