Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 22:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Er dine højtt.kabler lige lange? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Er dine højtt.kabler lige lange?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
207 [74,46%]
71 [25,54%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
carstenwl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har på det seneste læst en del i forum'et om diverse højttalerkabler. Her har jeg læst en masse om kvalitet/pris, lydegenskaber, terminering osv osv.

Der er dog et punkt jeg er stødt på et par gange nemlig betydningen af at de 2 kabler til højre og venstre kanal ikke har samme længde. Her skrives det, at det ikke kan høres hvis de har forskellig længde.

Derfor synes jeg det kunne være sjovt at høre om jeres højttalerkabler har samme længde, de fleste har nok da anlægget tit er placeret i midten, men nu prøver jeg afstemningen alligevel, bare for sjovt. 

Jeg selv har samme længde, men har ikke anlægget stående i midten, så kunne faktisk godt "spare" på det ene kabel.



__________________
mvh Carsten

NAD S-300
Classic CD No1 B
Audiovector M3 signature Mk2

HiFi frem for film..
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33655&PN=1
Til top Vis carstenwl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carstenwl
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg bestræber mig på at få dem lige lange, men nogen gange er der forskel.

Jeg tror ikke på at det kan høres om det ene ht-kabel er 10 meter, og det andet er 1 meter. Har dog ikke prøvet.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
Thomas!
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Lige så vel som forskellige højtalerkabler lyder forskelligt, lyder forskellige længder af samme højtalerkabel også forskelligt.

Jeg har ikke prøve om jeg kan høre forskel, men jeg lader tvivlen komme lyden tilgode, så forstærkeren står mellem højtalerne.

Den er optimale lyd er en kunst hvor flueknepperiet hersker. 



__________________
Hvis du ikke er enig i ovenstående, så spyt ud. Nedenstående er til for det samme, og jeg elsker debat.
Til top Vis Thomas!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas!
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens se det teoretiske i, at kablerne skal være lige lange. Men i praksis, der tror jeg at det er de færreste der kan skelne en forskel i lydens afvigelse på længden af kablerne, inden for en realistisk længde som kunne være aktuelt i et setup i hjemmet.

Lydens hastighed er ca. 340 m/s i luft (1224 km/h). Hertil skal selvfølgelig lægges noget modstand som kablet og hifikomponenter forårsager. Lad os antage at hastigheden således bliver reduceret til 150 m/s (540 km/h). Vi snakker så høje hastigheder, at et par meter kabel fra eller til næppe ville kunne blive opfattet af den menneskelige anatomi.

Jeg mindes at have set en beregning for lydens hastighed i netop forskellige længder kabler her på siden. Det var gjort ganske realistiske forbehold for grej, modstand etc. En skam at jeg ikke kan finde det nu. Måske en anden kan? Det endte op i, at afvigelsen var så forsvindende lille, at man ihvertfald skulle være frygtelig audiophil førend at der var en forskel at spore

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

altså med mindre du havde et højtaler kabel på en meter go en "bunke" til den anden på som måske var et par kilometer langt, eller 540km langt så kom lyden ret helt sekundt efter, prøv at tænk dig det til en film ellers så tror jeg man skal have ret sarte ører for at høre forskel.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
Bond
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 619
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Tjaa, en god, gammel (måske mest gammel ) regel siger at længder under 3m skal være lige lange og længder over 3m må højst divergere med 1m !......uanset hvad, tror jeg ikke man kan finde mange hifi-folk med u-ens kabel længder

Ved surround kan det vel være lige meget, da lyd-forsinkelse og volumen kan indstilles individuelt.

Bond



__________________
Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
Til top Vis Bond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bond
 
rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1013
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Det må vel være de forskellige modtande i kablerner (højre/venstre) og ikke den forsvindende lille tidsforskel der er problemet

Alternativet er jo ofte at kablet til den højtaler der "er tæt på" ligger rullet sammen og derved danner en slags spole, hvilket vel heller ikke er optimalt!

Hvis det var mig, tror jeg hellere jeg ville bruge pengene på bedre men færre meter kabel end på flere meter som lå rullet sammen. Men jeg har ikke eksperimenteret med det, da jeg altid har haft forstærkeren placeret mellem højtalerne.



__________________
Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at have læst, at når højttalerkabel er rullet sammen, fungerer det som en slags antenne--

nogen der kan be- eller afkræfte det?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

God aften.

Et højttalerkabel, der ligger rullet sammen vil virke som en spole og det kan på ingen måde have en gavnlig virkning for lyden. Endvidere skal man tænke på, at dele af signalet (ca. 5 procent af dette) "vandrer" på ydersiden af kablet og ikke i selve lederen. Med dette i tankerne, vil det utvivlsomt få betydning for lyden om kablet ligger rullet sammen som en spole, eller for den sags skyld ikke holdes fri for skidt og kanel (læs: støv, nikotin mv.).

Jeg selv sværger til ens kabellængder i mit set-up, i dette tilfælde 2x4,136 meter. Jeg kan afsløre, at der på mit set-up i køkken/alrummet er forskellige længder på mine højttalerkabler og med dertil hørbar niveauforskel til følge. Der er intet i vejen med min amps. udgangssignal/kanalniveau (det er testet), men de forskellige længder er hørbart for alle, der har lagt øren til dette set-up. Så noget må der være om snakken.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev "Jeg mindes at have set en beregning for lydens hastighed i netop forskellige længder kabler her på siden"

kære Bjarke: musikken, der bevæger sig gennem dine (og mine) kabler, er strøm. Den bevæger sig med lysets hastighed, 300000000 m/s. Mine kabler er på hhv. 3 og 6 m. Så lyden kommer 10 nanosekunder senere ud af min højre højttaler -  men jeg kompenserer bare ved at rykke den 3 mikrometer tættere på!

Men forskelle i kabellængde kan selvfølgelig betyde forskelle i modstand og induktion - men det vil nok kun betyde minimalt i forhold til fx. de to højttaleres forskelle i akustisk belastning pga. deres placering (forskellige møbler, forskellig afstand til sidevægge etc.)

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
tub61
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1089
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Mine er ikke lige lange - det ene er 3 meter og det andet 4,5 meter - og jeg tror ikke en dyt på at det betyder noget som helst

__________________
BOSE lifestyle35 - Rega planer 25 - Rega Riia
Sennheiser HD650 - Sudgen Headmaster
Denon DCD3560 - Naim NAP140 , Naim NAC72
Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61
 
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1660
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Dem der kan høre forskelle på kabler af forskellig type, vil også kunne høre forskel på forskellige længder af samme kabel... Bl.a. kablets modstand vil jo være anderledes...
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 14 September 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

Jeg kan sagtens se det teoretiske i, at kablerne skal være lige lange. Men i praksis, der tror jeg at det er de færreste der kan skelne en forskel i lydens afvigelse på længden af kablerne, inden for en realistisk længde som kunne være aktuelt i et setup i hjemmet.

Lydens hastighed er ca. 340 m/s i luft (1224 km/h). Hertil skal selvfølgelig lægges noget modstand som kablet og hifikomponenter forårsager. Lad os antage at hastigheden således bliver reduceret til 150 m/s (540 km/h). Vi snakker så høje hastigheder, at et par meter kabel fra eller til næppe ville kunne blive opfattet af den menneskelige anatomi.

Jeg mindes at have set en beregning for lydens hastighed i netop forskellige længder kabler her på siden. Det var gjort ganske realistiske forbehold for grej, modstand etc. En skam at jeg ikke kan finde det nu. Måske en anden kan? Det endte op i, at afvigelsen var så forsvindende lille, at man ihvertfald skulle være frygtelig audiophil førend at der var en forskel at spore

- BR

Enten er det mig der læser dette indlæg helt forkert eller også aner manden her intet om hvordan "lyd" fungerer i et højtalerkabel.. Det er ikke fysisk lyd derfor er hastigheden ikke 340 m/s. det er elektriske signaler og de er meget meget hurtigere end lydens hastighed. Din pointe er jeg dog enig i..

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 14 September 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Adamfelix, se ovenfor!

Når dette er niveauet for moderne fysikundervisning, er det ikke underligt, at man kan bilde folk hvadsomhelst ind

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 14 September 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Mine kabler er lige lange til fronterne og center - men det betyder at der er en del overskud der er rullet op, da anlægget ikke står i midten, og spørgsmålet er så hvad der er værst...

Til baghøjtalerne har jeg forskellige længder - men det bør surround recieveren jo kompensere for.

Anyways - det spiller sgu' meget godt ;-)
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 391
Sendt: 14 September 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Adamfelix, se ovenfor!

Når dette er niveauet for moderne fysikundervisning, er det ikke underligt, at man kan bilde folk hvadsomhelst ind

Så så, der er ingen grund til at nedgøre folk her!?!  Det var da mildest talt en underlig måde at kommunikere på. Håber jeg har misforstået dit indlæg.

Teoretisk vil der være en meget, meget lille forskel på modstanden i et kabel på hhv. 3 og 4,5 mtr for eksempel. Jeg tror det vil have en større indflydelse, hvis man har sine ht kabler liggende sammen med andre kabler, hvis fluxtæthed (magnetfelt) er ret kraftigt. Følges de to kabler ad i deres fulde længde, vil det have en større teoretisk indflydelse på signalet i dit ht kabel.

Jeg vil ikke udtale mig om, om der er forskel eller ej i praksis. Jeg har ikke selv oplevet det, men som tidligere nævnt; kan der høres forskel på et kabel og et andet, kan der garanteret også høres forskel på kabellængder. 

Mvh Jannik

Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 14 September 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

"Så så, der er ingen grund til at nedgøre folk her!?!  Det var da mildest talt en underlig måde at kommunikere på. Håber jeg har misforstået dit indlæg."

Det har du desværre ikke. Men at kalde en spade for en spade er ikke at nedgøre.

Det, jeg bare prøver at sige, er at hvis fysik er lukket land, står døren åben for Voodooprædikanternes sludder om retningsbestemte kabler og vaharvi.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 15 September 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Det, jeg bare prøver at sige, er at hvis fysik er lukket land, står døren åben for Voodooprædikanternes sludder om retningsbestemte kabler og vaharvi.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 15 September 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

NO vil nok være uenige i at forskellige længer lyder ens, de anbefaler jo én bestemt længde på alle kabler....noget med 4, "et-eller andet"

Mit gæt er at denne længde er fremkommet ved at gange den typisk solgte kabellængde med 2, "et eller andet"



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 15 September 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

NO vil nok være uenige i at forskellige længer lyder ens, de anbefaler jo én bestemt længde på alle kabler....noget med 4, "et-eller andet"

Mit gæt er at denne længde er fremkommet ved at gange den typisk solgte kabellængde med 2, "et eller andet"

eller deres dækningsgrad

http://www.nordost.com/Technical%20Papers/future-of-nordost.htm skrev:

Nordost cables will make the connection between your audio components. You will hear the music and that can only be sweet, sweet news for all you music lovers everywhere.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes