Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En hurtig update fra staterne - jeg ved ikke lige hvornår jeg får tid til at svare igen, så hav lidt tålmodighed hvis der er uddybende spørgsmål... Efter at have gået lidt rundt på CES, er der nogle ting der står tilbage i erindringen:
Panasonic: 150" 3840x1960 plasma. BLÆRET! Overraskende godt billede, men jeg ved så heller ikke om kilden var HD eller 1960P. Det mest interessante for den almindelige forbruger er dog at hele Panasonic's næste generation, der lanceres i løbet af foråret (april-maj er nok realistisk), reelt har indhentet Pioneer's forspring på sort-niveau. Jeg havde forventet at det ville tage en generation mere, før Panasonic var med på dét specifikke område. De markedsfører 1.000.000:1, hvilket er direkte latterligt, og som jeg også tvivler på er rigtigt, men den subjektive oplevelse er at sort er på niveau med Pioneer 8G, og uden at gøre brug af "tricks", der kunne ødelægge shadow detail. Panasonic bliver MEGET stærke fra næste generation. Ægte 1080P/24 i alle modeller, ifølge medarbejderne på standen, hvilket også har været meldt ud fra Panasonic tidligere. Det bliver meget spændende at se når jeg får dem i fingrene med kendt materiale, om de også har forbedret farve-gengivelsen til Pioneer-niveau.
Pioneer viste ikke 9G endnu, men fortalte at sort-niveauet bliver "5 gange bedre" end på 8G (som jo i forvejen er god). Derudover viste de en prototype frem, som var helt og aldeles sort i et bælgmørkt rum, mens 8G ved siden af var RET sort, men ikke helt sort. Der var så mørkt i rummet at man slet ikke kunne se at prototypen var der. Først når detaljerne i billedet var så lyse at de lyste rummet lidt op, kunne man ane rammen omkring det sorte. I praksis var forskellen mindre dramatisk når der ikke var tale om "prale-materiale", og hvis der ikke er _helt_ sort i rummet vil forskellen også være mindre - men de fik bevist at det kan lade sig gøre at levere ægte sort. Denne teknologi er IKKE 9G, men kommer i den helt flade model Pioneer fremviste en prototype af. Hvornår dette sker, er dog uvist.
Andre producenter viste forskellige grader af nyheder og prototyper, men det meste virkede bare lidt ligegyldigt når man havde været forbi Pioneer og Panasonic. Samsung's 3840x1960 var imponerende, men primært fordi den blev fodret med 1960P materiale - det er mere et bevis på betydningen af kildematerialet, end på betydningen af opløsning i displayet. Om noget, så vil jeg sige at opløsningen hjalp til at offsette nogle af de problemer LCD ofte har med definitionen i finere detaljer, især gengivelsen af organiske ting som hår. Det kan virke lidt som om at LCD har _brug_ for den højere opløsning, så man kan sige at man kan sammenligne et 1960P LCD med et 1080P plasma.
Sim2 og Dolby viste en såkaldt HDR teknologi, som kort sagt er LED med local dimming. HDR går ud på at man ikke bare laver et kredsløb til local dimming, men håndterer signalbehandlingen hele vejen, så f.eks. gamma tilpasses til den effekt dynamisk dimming har på billedet, og dimmingen tager f.eks. højde for hvilken farve der er i det område der skal dimmes (fordi grøn kræver meget mere lys end f.eks. blå). Det blev fremvist med et MEGET boosted billede, men der var noget potentiale i det - omend det stadig er "snyd", jeg foretrækker at panelet i sig selv leverer dén ydelse man ønsker, uden hjælp fra diverse "tricks". I dette tilfælde vil jeg dog sige at ulemperne er noget mere begrænsede end dét jeg har set fra Samsung. Sim2 viste en sammenligning mellem et almindeligt LCD-tv, med en prototype med præcist samme panel, men med HDR backlight. Det var meget overbevisende, og en af de mest imponerende sammenlignende demonstrationer jeg har set til dato. Det lignede bogstaveligt talt to helt forskellige skærm-teknologier, selv om selve LCD-panelet var præcist det samme.
Projektorerne vil jeg helst ikke sige så meget om, de fleste blev fremvist på lærreder jeg ikke bryder mig om (DNP Supernova, Stewart Firehawk, Da-Lite High Power osv). Måske er det fordi amerikanerne har været så vant til bagprojektion, at de ikke synes de perlende overflader og heftig hot-spotting er et problem, men jeg bryder mig altså ikke om det, og så er det svært at udtale sig om projektorens kvalitet. Demonstrationerne generelt (også af fladskærmene) var dog af langt højere kvalitet end man ser på de europæiske messer.
På det mere personlige plan, var det sjovt at se DLS M66 højttaleren i sin endelige form. Jeg har fulgt udviklingen af denne højttaler ret tæt de seneste par år, og nu er den endelig ved at være her. Den skulle kunne leveres til maj/juni (omend de har udskudt introduktionen før, så jeg tror det når jeg ser det...). Opstillingen lød LANGT bedre end dét jeg hørte på messen i Sverige, og finish'en er meget tilfredsstillende, klasser bedre end de nuværende DLS modeller og de prototyper der har været vist tidligere. Jeg glæder mig meget til at høre den hjemme i stuen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget om DLS´s R55 Mk. III ?
Men udvikling indern for fladskærme er vel vente, håber de snart når CRT TV´s sort-niveau, håber at det også smitte af på Projektorerne, og at
ægte 1080/24p er ved at viden ind som ny standart på alle TV, var vel også vente, det næste er vel at det også bliver standart på alle Projektorerne
i alle prisklasse, nu er et nyt HD ved at komme frem (3840x1960, 19:9 formate af D-cinemas 4K), og hvis Blu-ray vinder kampen kan vi måske se
en gange i fremtide se at UHD bliver det næste ny HD format til hjemmebrug (prod. skal jo hele tide finde på noget nyt), da man måske
villebegynde at se BD200 disk inden for UHD formate.
Og så er trådløs højtaler på vej, det samme med trådløs HDMI, så snart skal vi kun trække el ledning.
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
DLS R55 MkIII mener du vel?
edit: Kan se at det er rettet nu. AV: Ved du hvad forskellene er på MkII og III? 
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, Mk. III, viste ikke at der var en Mk. II version af R55
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ærlig talt ikke helt det med 3840*1960p, i fjor på IFA i Berlin var der 2160p (ultra HD), så hvorfor kalder de den 1960p i Amerika eller er det en anden betegnelse/opløsning??? 
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
UHD er på 7680x4320
Her er nogel billder i 10%:
Først NTSC 480
Pal 576
HDTV 720p
HDTV 1080
UHD
http://uhd.pl/?s=por
Biografens 4K formater er på 4096x2160 og UHD er på 7680x4320, så med UHD komme vi meget tæt på 70mm biografilm
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - der er sku større forskel end jeg egentligt troede på de opløsninger!
Jeg ved godt, at det kun er et udsnit, men flot ser det nu ud
- Prøv i øvrigt, at gå tilbage til "realistisk" kiggeafstand - nu er det pludseligt svært at se forskel - den er der, men det betyder pludseligt ikke så meget..
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er folk der er bliver dårlig ved at se UHD er på 7680x4320, fordi opløsningen er for høj, at man arbejde med UHD-TV er mig en gåde,
hvordan man har tænk sig at få plads til dette, måske fremtide udvikling inde for digital TV hen af vejen løse dette, bl.a. ved at udviklen nogel
tabsfri komprimering, Apple har vis at det er mulig med deres "ProRes 422" som leverer ukomprimeret HD-kvalitet i SD-arkivstørrelser. Og hvad
skal man lige bruge 7680x4320 til hjemmebrug er også mig en gåde, men udvikling gå jo ikke i stå bare fordi at man nu har fået "Full-HD" til
Hjemmebrug.
Bliver spænde at se hvad Otto, mere har oplevet på CES 2008, vi se frem til næste report.
|
Til top |
|
|
clauskok Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 452
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyheder fra Cambridge Audio LINK"Cambridge Audio's Azur 840E pre-amplifier and 840W Class XD power
amplifier have both been named CES 2008 Innovation Awards Honorees" Glæder mig til de lander i dk...  
__________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Primært indtryk fra CES: Man går godt nok meget... (Absolut en fordel med tanke på det fødeindtag, man kan holde sig i det amerikanske)
THE SHOW var vokset en del. Synes inddelingen, var noget kluntet på Alexis Park.
Meget lidt surround, så et eller to rum med snurrerundt lyd.
Bedste design må gå til AVN-pigerne, her kunne hifibranchen lære noget... 
Bedste lyd, jeg hørte, var nok Lansche Audio med egen plasma diskant.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
Emilos88 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har billedere af Panasonic TH42PX80 har ikke kunnet finde nogen.
__________________ Get HIFI or die trying c",
|
Til top |
|
|
Strudsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto - har du fået set på LG's nye 32" HD Plasma?
Det bliver spændende at se om den kan give noget konkurrence i 32"-segmentet, der ellers er styret af LCD.
|
Til top |
|
|
Louis Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Emilos88 skrev:
Er der nogen der har billedere af Panasonic TH42PX80 har ikke kunnet finde nogen. |
|
|
Flatpanels.dk har billeder af de nye Panasonic 2008 modeller http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1199870992&archive=&start_from =&
Jeg går selv og venter på Pioneer LX508D, som jeg har fået forhandlet til en god pris. Men bliver nu i tvivl, om det er bedre at annullere købet og vente på de nye Panasonic 2008 modeller. Hvad ville i gøre?
Ser nu det er PZ-modellerne og ikke PX-modellerne.
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Primært indtryk fra CES: Man går godt nok meget... (Absolut en fordel med tanke på det fødeindtag, man kan holde sig i det amerikanske)
THE SHOW var vokset en del. Synes inddelingen, var noget kluntet på Alexis Park.
Meget lidt surround, så et eller to rum med snurrerundt lyd.
Bedste design må gå til AVN-pigerne, her kunne hifibranchen lære noget... 
|
|
|
Ja det bedste er maden, især morgenmaden.
Men CES bliver dårliger og dårliger, også derfor jeg ikke tog derover i år, vil heller til tyskland og england.
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jo...
Jeg vil jo helst træffe fabrikanterne, som jo er i overflod på CES. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Ja, jo...
Jeg vil jo helst træffe fabrikanterne, som jo er i overflod på CES.
|
|
|
Ja ved det.
Men flere og flere bliver væk.
|
Til top |
|
|
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
|
|
|
Var det 4.1 typen?
Det er jo meget spændende højtalere, ved du hvad prisen er for dem? __________________ Hilsen
Kristjan
|
Til top |
|
|
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
StarTrek skrev:
UHD er på 7680x4320
Her er nogel billder i 10%:
http://uhd.pl/?s=por
Biografens 4K formater er på 4096x2160 og UHD er på 7680x4320, så med UHD komme vi meget tæt på 70mm biografilm |
|
|
Ha ha... De billeder kan man ikke bruge til en skid... Siden hvornår har HD 720P og 1080P set så ringe ud...  |
|
|
Vil tro at svaret er øverst - 10% udsnit af et billede __________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
Til top |
|
|