| Forfatter |
|
Peterlh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 27 Januar 2013 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg står i den kedelige situation af en af mine nye (brugte) plader er ret så bøjet. Jeg har kunne læse mig frem til at man kan putte den i ovnen ved 50 grader mellem to glasplader til den har rettet sig ud. Sagen er bare den at jeg ikke lige har to store glasplader der passer til det formål (hvem har lige det?), så jeg vil høre om der er nogen af jer der har andre forslag til hvordan man kan rette den ud.
Kan man evt. bare putte den i ovnen på en bageplade og lade pladen rette sig selv ud ved tyngdekraftens hjælp, eller skal der noget tryk oven på af en art?
På forhånd tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 27 Januar 2013 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke prøvet, men tror næppe at du kan rette den ud v.h.a. dens egen vægt alene. Jeg vil tro, at tricket består i at du retter pladen ud ved at presse de 2
glasplader sammen, og at den så holder den nye facon, når den har været opvarmet til de 50 grader.
Så 2 forslag:
1: Hvis dit køleskab har glashylder....... - tænker du selv kan regne ud hvor jeg vil hen
2. Hvis ikke du har mulighed for nr. 1: brug 2 bageplader, til at presse pladen mellem (jeg ville nok lægge bagepapir over og under for ikke at ridse).
I begge tilfælde skal du nok enten spænde pladerne sammen, eller lægge noget tungt oven på, så LP'en rettes ud.
Held og lykke.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4921
|
| Sendt: 27 Januar 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må ikke spændes/presses noget sammen om pladen!!!! Man risikerer at vride plade skæv ("oval")
Udretningen af pladen skal alene ske ved hjælp af den svage varme og tyngden fra den øverste glasplade...
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, jeg tror min bedste mulighed så er at prøve med pladen mellem to bageplader, og så håber jeg at det fungerer på den måde. Ellers må jeg jo smide pladen ud (så vigtig er den heller ikke for mig).
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4921
|
| Sendt: 27 Januar 2013 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ideen med glas er, at overfladen er glat...
Da vinylen/plastikken bliver blød under opvarmningen, så vil enhver ujævnhed/fastbrændte rester i bagepladerne blive præget ind i selve pladens overflade!
Så gå forsigtigt frem 
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2013 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, måske jeg skulle starte med at prøve blot at rette pladen ud ved dens egen vægt, og hvis det ikke virker må jeg så gå til mere drastiske metoder (bageplade).
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1016
|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du skal følge rådet med glaspladen.
Hvis det kommer længere ud og det at få pladen plan ved egen vægt ikke lykkedes. Har du så ikke en eller 2 glasplader i køleskabet, som kunne bruges ?
Vi snakker 50 grader,I mit køleskab er der 2 glasplader/hylder som er mindre end ovnen som kunne bruges og tages ud. Godt nok er de ru på den ene side, men spejlglatte på den anden. Det burde virke. Brug de glatte sider og ind i ovnen med LP pladen i mellem.
Til inspiration.
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg desværre ikke, da mit køleskab er en irriterende slags med plastikhylder.
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, nu har jeg prøvet. Resultatet var en plade der var endnu mere bøjet end den var før den blev "bagt".
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peterlh skrev:
Nå, nu har jeg prøvet.Resultatet var en plade der var endnu mere bøjet end den var før den blev "bagt".
|
|
|
Surt!
Beskriv gerne din fremgangsmåde/hvordan du gjorde. Det kan jo passende indgå i andres erfaringsgrundlag og være et lærebogseksempel på,
hvordan det ikke skal gøre ...
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://vinylflat.com/vinylflatproducts.html virker fint, specielt med Groovy Pouch - her efterlader man bare pladen natten
over, varmen er så svag at pladen ikke tager skade af det. Et godt redskab hvis man ønsker at kunne rette plader ud på
den nemme måde.
Pas på med ovnen, den må absolut ikke blive for varm. Og det du lægger den i pres imellem skal naturligvis være helt
plan, og det må ikke vride sig i varmen - det har det åbenbart ikke været.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske nævnt, men lodret skal de opbevares og gerne i spænd, så bliver de aldrig skæve!
eks Ølkasse
5 styk for 500 kroner hvis du har mange LPer
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du går i det lokale byggemarked, kan du købe "drivhusglas" til fornuftige peng. Eller slagt et par 30*40 skifterammer. De kan findes i den lokale genbrug...
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lagde først pladen i ovnen i 10 minutter ved 50 grade, og håbede på at den ville blive blød nok til at dens egen vægt ville trykke den flad. Det skete der dog ikke det store ved. Dernæst lagde jeg pladen som en sandwich mellem to bageplader, først uden, dernæst med ekstra vægt på den øverste bageplade, men lige meget hjalp det.  Det er da altid noget at det ikke var et klenodie.  sold: Er det en ting du selv har erfaring med? D A O: Jeg har mine LP'er stående lodret i en stor kasse jeg købte i Jysk.  Den LP der her er tale om er en nyindkøbt gammel LP som jeg købte sammen med en masse andre (som heldigvis er lige  )
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peterlh skrev:
Jeg lagde først pladen i ovnen i 10 minutter ved 50 grade, og håbede på at den ville blive blød nok til at dens egen vægt ville
trykke den flad. Det skete der dog ikke det store ved.Dernæst lagde jeg pladen som en sandwich mellem to bageplader, først uden, dernæst med
ekstra vægt på den øverste bageplade, men lige meget hjalp det. Det er da altid noget at det ikke var et klenodie. sold: Er det en ting du selv
har erfaring med?D A O: Jeg har mine LP'er stående lodret i en stor kasse jeg købte i Jysk. Den LP der her er tale om er en nyindkøbt gammel LP
som jeg købte sammen med en masse andre (som heldigvis er lige )
|
|
|
OK - det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre at få en lp til at blive flad ved sin egen vægt. Det resulterer blot i - som du også erfarede - at lp'en buler
endnu mere. Og så bliver den for alvor svær at få flad igen.
Fremgangsmåden er (hvis jeg husker rigtigt - det er snart længe siden jeg bagte lp'er), at lp'en lægges mellem to glasplader og placeres i en kold
ovn. Derefter tændes ovnen og sættes på 50 grader. Når 50 grader er nået bages lp'en i 1/2-1 time (jeps, så længe), hvorefter ovnen slukkes. Lad
lp'en blive i ovnen og køle helt af. Først når lp'en er helt afkølet kan den fjernes mellem glaspladerne.
Nydes efterfølgende bedst med en stærk kop kaffe
Når jeg ikke bager bulede lp'er længere,så skyldes det, at jeg nu ofte benytter en kombination af pladestrammer og perifericlamp - kombinationen
gør, at selv meget bulede plader lader sig afspille uden problemer.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at tage højde for, at lp'en er lidt tykkere ved etiketten. Der burde være en fordybning eller en rundt hul på denne diameter på det emne, der presser og det lp'en ligger på i en ovn. Så burde det kunne lade sig gøre, at lægge lp'en i pres. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowichet rundt huld???  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 28 Januar 2013 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peterlh skrev:
| sold: Er det en ting du selv har erfaring med? |
|
|
Ja. Jeg har både Vinyl Flat og Groovy Pouch. Prøvede først med to glasplader og varme, men pladen blev helt flad -
inkl. rillerne. Jeg besluttede mig for at det krævede for meget finafstemning med min gamle ovn, og købte Vinyl Flat i
stedet.
Og den løser alle problemer inkl. tilpasning til etiketten, kritisk tidtagning (hvis anvendt med Groovy Pouch), og hvor
meget vægt der eventuelt skal til. Det er den færdige løsning der ikke koster alverden. Man kan sagtens nøjes med at
anvende Vinyl Flat ifm. en ovn, der medfølger en beskrivelse af hvor meget varme der skal anvendes til hvilke plader
(vægt-baseret).
Hjemmesiden beskriver ganske godt hvad produktet kan, se også instruktionsvideoen på Youtube (billeder siger så
meget mere end ord alene).
For i øvrigt kan vægt alene angiveligt godt løse problemet - det tager bare flere måneder
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 29 Januar 2013 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
allanowich et rundt huld??? |
|
|
Tja, der var vist lige en ekstra finger med i spillet dér. En lille faste tejl Er rettet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Januar 2013 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|