Ved hjælp af sine stærkeste brands – Windows og Xbox – har virksomheden et nyt streaming-tiltag under opsejling
Ifølge The New York Times vil Microsoft i dag offentliggøre en ny musiktjeneste, Xbox Music, som giver adgang til et musikkatalog på omkring 30 millioner sange. Tjenesten giver kunder muligheden for gratis at lytte til sangene på computere og tablets, som bruger den nyeste version af Windows' software, samt på Xbox-spilkonsoller.
Xbox Music er en del af en lang række af nye satsninger, som Microsoft lancerer dette efterår for at vinde det tilbage, som firmaet har tabt i løbet af det sidste årti til konkurrenterne – især Apple og Google. For eksempel kan man fra den 26. oktober købe den nye udgave af Windows' operative system, Windows 8, og snart udkommer en ny version af systemet Windows Phone til mobiltelefoner og en tablet under titlen Surface.
For at sætte gang i salget sælger Microsoft en pakke med både softwaren til Xbox Music og Windows 8.
Det er tidligere set, hvor meget en stærk musiktjeneste kan betyde for virksomheder som Microsoft. For eksempel viste Apple vejen med denne strategi, da de gjorde det let at købe sange igennem iTunes, hvilket førte til salg af flere iPods. Google og Amazon har også gjort deres ved at tilføje musikbutikker til virksomhedernes Android- og Kindle-apparater. Ud over at skulle konkurrere med disse store spillere på markedet har Microsoft også konkurrence fra andre musik-tjenester som Spotify og den amerikanske Pandora Internet Radio.
Programmanager for Xbox Music, Scott Porter, udtaler til New York Times, at musikfans i dag er afhængige af at bruge flere tjenester for at tilfredsstille alle deres musikbehov, og at denne proces kan være besværlig:
"Dilemmaet er, at musik er blevet arbejde," siger han. "Vores vision for Xbox Music er, at det ikke behøver at være arbejde."
Betalingsmodel eller gratis
Xbox Music anvender elementer fra alle de andre tjenester. Man har muligheden for at købe sange, men også for at lytte gratis til en hvilken som helst sang fra computeren – ligesom på Spotify – afbrudt af reklamer. Tilsvarende Spotify vil Xbox Music også tilbyde en service for et månedligt beløb, som blandt andet inkluderer, at man kan lytte til musik på smartphones og på Xbox 360-konsollen.
Scott Porter fortæller yderligere, at Microsoft også vil udgive versioner af Xbox Music, som kan køre på Googles Android- og Apples iOS-apparater næste år.
Noget som går imod Microsofts planer, er deres fortid med musik, hvor firmaets Zune-afspiller ikke havde et godt salg, og Microsoft efterfølgende stoppede produktionen. Senere forsøgte de at lancere Zune-musiktjenesten til mobiltelefoner, hvilket heller ikke fik videre success.
Jesper Green Frost fra Microsoft Danmark bekræfter, at Xbox Music vil blive lanceret i Danmark på Xbox mellem 16. og 21. oktober, til Windows 8 den 26. oktober og kort efter til Windows Phone 8. Prisen for et reklamefrit abonnement bliver 99 kroner om måneden, og med dette får man også adgang til titusindvis af musikvideoer.
kide:http://gaffa.dk/nyhed/65512