Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Dream Theater - nyt album (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke der har været andre tråde om Dream Theaters nye album "Black Clouds and Silver Linings", så jeg vil lige give en hurtig minianmeldelse af mit umiddelbare indtryk efter at have hørt den et par gange...

Albummet er udkommet i flere forskellige versioner, herunder en "vanilla" udgave som er selve albummet i normal jewelcase, og den udgave jeg har købt, 3-disc limitied edition, som er 3 discs i papsleeves lagt ind i et omslag med booklet. Der findes også en udgave med de tre discs og en DVD, som jeg (uden at vide det) formoder indeholder en behind the recordings videodagbog.

De to ekstra discs er en disc med 6 nyindspillede covers, og en disc med instrumentale mixes af det egentlige album. Vel nok mest interessant for dem der har en trang til at udleve deres James Labrie fetish hjemme foran spejlet..! :)

For at starte med Disc 1, så indeholder den 6 numre, der for de fleste vedkommende hører til i den hårdere/tungere ende af DT's numre. Specielt åbningsnummeret "A nighmare to remember" er en tour de force af tunge riffs, hjernelammende hurtigt dobbelpedalspil fra Mike Portnoy, growl i vokalen og meget mere. Og alligevel "blødes" det op af DT's umiskendelige lyd og sans for pompøse arrangementer.

Et andet nummer jeg vil fremhæve er nr. 4, The Shattered Fortress. Ved første øje- (well, øre-) kast er det nemt hurtigt at identificere nummeret som et medley/potpourri over numre fra deres seneste albums, fra "Six degrees of Inner Turbulence over Train of Thougt, Octavarium og Systematic Chaos. Der er heldigvis ikke "bare" tale om genbrug men om at de har taget riffs, bits and pieces fra tidligere sange og givet dem et nyt twist, både musikalsk og tekstmæssigt. Samtidig "virker" det ret godt at man samtidig med at man hører noget nyt, bliver hensat i de sindstilstande man tidligere kom i når man hørte de sange der citeres fra. Efter min mening er dette albummets mest interessante nummer.

Albummets sidste nummer, The Count of Tuscanny er i vanlig DT stil et langt epos i stil med f.eks. Octavarium og In the name of God (fra Train of thougt).

Disc 2 er helt anderledes end Disc 1 - der er som nævnt tale om coverversioner af klassiske rocknumre fra bands som Rainbow, Queen og Iron Maiden. Jeg synes det er en rigtig fed bonus at få med - DT har på samme tid været tro mod originalerne men samtidig tilført dem et twist af DT lyden, og det fungerer rigtig godt, og giver samtidig et indblik i nogen af de kræfter der gennem tiden har inspireret dem.

Disc 3 er der som nævnt ikke så meget at fortælle om - det er Disc 1, bare uden vokal.

Alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med dette nye udspil - i modsætning til Systematic Chaos "rammer" dette album allerede efter første gennemlytning hvilket jeg synes er en god ting - det er forholdsvis tilgængeligt efter DT standard, men med en edge. Systematic Chaos er jeg til sammenligning kun langsomt kommet til at synes godt om, det har taget tid og mange gennemlytninger før det rigtig er sunket ind.

Generelt synes jeg deres seneste albums de sidste 6-7 år er blevet tungere og hårdere for hver gang, med undtagelse af forrige års Systematic Chaos, som var mere eksperimenterende end de har været i lang tid. Det nye album ligger i stil nok tættest på Octavarium, der vist fik en del høvl for at være for ordinært og ikke grænsesøgende nok. Det rådede de så bod på med Systematic Chaos, men måske næsten for meget for nogens smag.

Black Clouds and Silver Linings er dog efter min mening et væsentligt mere heltstøbt album end Octavarium, men er ikke helt på højde med Six degrees of Inner turbulence som er mit personlige favoritalbum fra DT.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Fedt

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Super gennemgang!
Skal helt sikkert ha investeret i dette album, det bliver nok også 3-disc udgaven, synes cover-disc'en lyder rigtig interessant !

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Jeg synes helt klart også cover-discen var extraprisen værd (3-discen koster en 50'er mere i TP...)

En ting jeg glemte at nævne ovenfor er at det var en glædelig overraskelse at DT tilsyneladende endelig har indset at James LaBries stemme ikke længere spænder helt så vidt som for 10-15 år siden og har indrettet vokalen efter det. De sidste par albums synes jeg at man har kunnet høre at han ikke længere har helt så let ved de højeste toner, og at vibratoen måske også er begyndt at blive lidt "gammelmandsagtig".

På Black Clouds and Silver Lignings virker det som om sangene generelt ligger en tone eller to dybere end tidligere, og kun et par steder kommer op i de højere skylag. Samtidig er der skruet væsentligt ned for vibratoen. Det er umiskendeligt stadig James LaBries stemme, men det nye leje klæder hans nuværende stemme, og han lyder bedre end han har gjort i mange år - ihvertfald efter min mening.

René Bo Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hmm...Der findes andre progressive grupper, der er langt mere spændende som Dream Theather! Ja, de var fede på Images And Words og Awake. Også begyndte de at kede mig. Plus at James Labries stemme, er et stort problem. Han bliver sgu for belastende, at høre på i længden! Men god anmeldelse.
Til top Vis René Bo Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af René Bo Nielsen Besøg René Bo Nielsen's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

René Bo Nielsen skrev:
Hmm...Der findes andre progressive grupper, der er langt mere spændende som Dream Theather! Ja, de var fede på Images And Words og Awake. Også begyndte de at kede mig. Plus at James Labries stemme, er et stort problem. Han bliver sgu for belastende, at høre på i længden! Men god anmeldelse.
Hvis du ikke har hørt den nye endnu, synes jeg du skulle give den en chance - Som jeg bl.a. nævner ovenfor synes jeg netop at James Labrie lyder bedre end han har gjort i flere år, for jeg er enig i at han har haft en kedelig nedadgående tendens på de sidste 3-4 albums.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
... med undtagelse af forrige års Systematic Chaos, som var mere eksperimenterende end de har været i lang tid ...

Måske derfor, at det album også kom i en 5.1 udgave - jeg havde faktisk forventet, de ville "holde stilen", nu hvor de havde taget fat på formatet. Anyway ... jeg har købt 3-disc udgaven og med de 4 gange nyudgivelsen og disc 2 har ramt cd-skuffen, er forventningen om en super koncert bare blevet større.

Der er lånt fra tidligere, som du også skriver i åbningstalen - men ikke kun egne fjer er brugt til udsmykningen, synes jeg. Jeg hører både Pink Floyd, Deep Purple m.fl. og det er vel i erkendelsens øjeblik, de opfandt skive nr. 2, for ligesom at vedkende deres ophav - som du også antyder.

Men kommer der en 5.1. udgave, er jeg helt sikkert også på ...

Tråden fortjener et billede af coveret:

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:
Der er lånt fra tidligere, som du også skriver i åbningstalen - men ikke kun egne fjer er brugt til udsmykningen, synes jeg. Jeg hører både Pink Floyd, Deep Purple m.fl. og det er vel i erkendelsens øjeblik, de opfandt skive nr. 2, for ligesom at vedkende deres ophav - som du også antyder.
DT har altid været ret åbne om deres indflydelseskilder, og citerer/låner eller paraphraser (hvordan man vælger at opfatte det ) fra andre, f.eks. også Pantera og Rush (ret tydeligt på det nye album), eller for den sags skyld Metallica, som det kan høres i live versionen af Peruvian Skies fra "5 years in a livetime" albummet.

De giver jo indimellem hele coverkoncerter, hvor de i tillæg til deres "normale" repertoire spiller hele albums af andre bands, f.eks. Pink Floyds Dark Side of the Moon eller Iron Maidens Number of the Beast.

På albummet "A Change of season" er der jo også kun et enkelt "hjemmelavet" nummer, efterfulgt af 4 (såvidt jeg husker) covernumre, optaget live.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

René Bo Nielsen skrev:
Hmm...Der findes andre progressive grupper, der er langt mere spændende som Dream Theather!

Af ren og skær nysgerrighed vil jeg gerne høre nogle af dine bud. Jeg har ikke den store indsigt i ny prog-rock så det ville være fint med lidt at gå i gang med.

Lidt off-topic men jeg håber at det går.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
René Bo Nielsen skrev:
Hmm...Der findes andre progressive grupper, der er langt mere spændende som Dream Theather!

Af ren og skær nysgerrighed vil jeg gerne høre nogle af dine bud. Jeg har ikke den store indsigt i ny prog-rock så det ville være fint med lidt at gå i gang med.

Lidt off-topic men jeg håber at det går.
Bring it on!

René Bo Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Ren� Bo Nielsen skrev:
Hmm...Der findes andre progressive grupper, der er langt mere sp�ndende som Dream Theather!

Af ren og sk�r nysgerrighed vil jeg gerne h�re nogle af dine bud. Jeg har ikke den store indsigt i ny prog-rock s� det ville v�re fint med lidt at g� i gang med.

Lidt off-topic men jeg h�ber at det g�r.

Helt i orden! Her kommer nogle af mine favoritter, der er mere eller mindre progressive.

Arena, IQ, Pendragon, Jadis, Riverside, Symphony X, Transatlantic, Kino, Belive, Lanfear, Threshold, Enchant. Det er som sagt nogle af mine favoritter, og de er virkelig anbefalesværdige.
Til top Vis René Bo Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af René Bo Nielsen Besøg René Bo Nielsen's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juli 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Tak for dét René. Jeg må tilstå at jeg ikke kender et eneste af de bands du opremser så der er da lidt at gå i gang med at undersøge.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Tak for dét René. Jeg må tilstå at jeg ikke kender et eneste af de bands du opremser så der er da lidt at gå i gang med at undersøge.

Her er en mulighed til at begynde med - ovenikøbet med DT relationer

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40588&K W=transatlantic

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

René Bo Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Her er 5, du kunne starte med:

IQ-Dark Matter

Jadis-Fanatic

Arena-Peppers Ghost

Pendragon- Belive

Riverside- Out Of Myself

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Uden tvivl deres beste album i mange år, Octavarihum og Systematic Chaos er vand i forhold til det her album.

Albummet rykker bare hele vejen igennem.....
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Efter et par gennemlytninger må jeg siger at det her ikke bare er deres bedste album i mange år, det er simpelthen i top 5.

Favorit nummer er Count of Tuscany, især de sidste 5 min er ren musikalsk orgasme. Simpel opbygning men det er vildt så godt det er.

Sæt det nummer på anlægget og fyr godt op for højttalerne, så er der ikke et øje tørt. Smukt, smukt.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes