Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Dansk melodisk protest-syre-blues-rock-mm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Nu er grejet på plads,og vinylsamlingen vokser....faretruende Jeg har aldrig rigtigt købt dansk syrerock fra ca 1967-1977,men interessen for den genre i dansk musik,den har altid været der.Og efter at jeg har fået pladespiller og ca 150 lp'er som er ret fede,så er jeg nu gået på jagt efter den bedste musik,fra Danmark.Ikke at jeg har så meget.Lige nu hører jeg Midnight Sun-'Dansk Beat'(1976).Forsangeren er Allan Mortensen.Han er fænomenal!! I weekenden købte jeg Skoussen/Ingemann's 'Herfra Hvor Vi Står'(1971).Fed skive.
Idag modtog jeg,pr ekspres,No Name(det hedder de)-'Fødelandssange'(1972).Der er mange fede numre på!Jeg er lige faldet pladask for 'Snyd Blues'.Det svinger sgu!

Er der andre en mig der synes det er sjovt at høre det,og teksterne,mand........ Men også med noget superfed musik på.Jeg mener f.eks at Midnight Sun spiller federe tråd(guitair) end Hendrix.Mere udholdeligt Men musik med mening.Også politisk.Det er fed musik,som Danmark kunne levere i hippie-tiden og 3-5 år frem,efter afslutningen af hippierne......

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej Tante!

Jeg har fra min vinyl periode gemt blandt andet 2 kuriøse lp´er fra den periode du nævner. Den ene er med Jackie Boo Flight med titlen Mareridt med lykkelig udgang. Det kuriøse ved den er at næsten ingen kender skiven, selvom musikere, der i dag er kendt for at være toppen af dansk rock spiller sammen her: Hans Erik Lerchenfeld, Sven Foged, Johnny Madsen og Henning Stærk. I den grad syrede tekster - alene coveret signalerer et kæmpeflip. Bluesrock på dansk og bestemt lytteværdigt i dag.  

Den anden er med den selvbetitlede O.P. Phantom Band, Ole Prehn er kendt fra bl.a. Day of Phoenix. Også her spiller garvede musikere: Kenneth Knudsen, Palle Mikkelborg, Nils Henrichsen, Kaspar Winding, Ken Gudmann - lutter stjernemusikere fra eksperimenternes tid. Blues og helt, helt ok.

Problemet her er nok, at de ikke er til at skaffe i dag og at du skal være heldig, at finde de 2 skiver for under en tudse. Men måske kunne man lægge det over på et kasettebånd eller noget ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ja vi kunne godt lave musik engang - Alrune rod -Burning red ivanhoe - Musikpatruljen - Røde mor - Bifrost (Tom Lunden kunne nok snitte et hit) for bare at nævne et par stykker.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

HrMand:Jeg har aldrig hørt om Jackie Boo Flight,og heller ikke O.P.Phantom Band.....men de er skrevet bag øret.Du må endelig ikke sælge dem.Jeg er sikker på at de kunne indbringe en go' sjat penge,men så ville du savne dem,med garanti Hører du dem af og til?
Quad:Jeg er ret sikker på at Alrune Rod ville falde i god jord her i huset.Jeg har godt nok aldrig hørt dem,men det er en fornemmelse jeg har.Er det hippie-blues-rock-agtigt? Burnin' Red Ivanhoe har jeg 4 cd'er med.Og jeg har tvangsindlagt et par venner til at lytte med.Så meget,at de idag er ret vilde med Burnin' Red..... Musikpatruljen har jeg på lp.Røde Mor har jeg en enkelt af på cd(Hjemlig Hygge).Super-album!!Og Bifrost har jeg også på cd.Det er også godt,engang imellem.Men jeg kan godt li' nå det er lidt mere udflippet og 'improviseret'.Dengang gjorde de forskellige bands jo en del for at skille sig ud,rent musikalsk.

Iøvrigt er rigtigt mange albums fra dengang udkommet i sølle 500 eksemplarer.Det er noget af forklaringen på de ret hampre priser på det meste fra dengang.Jeg er ikke hardcore.Jeg vender skråen en ekstra gang hvis jeg skal over 100 kr for en lp.Har endnu ikke været deroppe,men det skal nok komme......

Jeg ved ikke hvorfor,men jeg er ret vild med tekster der emmer af social-realisme.Jeg har en fed lp af Benny Holst:'Historien om Jenny'.....Musik af Anders Koppel(bror til Thomas Koppel).Genialt!!Og så til en flad 5'er Fandt en anden lp,med Søren Sidevind's Spillemænd:'Hørt på Formidlingen' Der er et nummer der hedder 'Indkomstpolitik' Svært at forestille sig at man idag ville kunne slå igennem med sådan et navn og med de tekster.

Men rart at høre at jeg ikke er helt alene om min lille passion

Nogen der har kendskab til Spids Nøgenhat?(hallo,jeg mener bandet,ikke svampen )

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil høre dansk hippiemusik kommer du ikke udenom denne : http://www.ponty.dk/hip.htm

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Stanley:Den kender jeg godt(Steppeulvene-'Hip'.Læste et sted at den lp var den dyreste plade endnu produceret i Danmark-1967).Havde den engang på cd,men det er 'lissom' ikke det rigtige medie,altså cd Og den er dyr idag på lp.Har du den på vinyl?Det er i hvert fald en klassiker.
Nu skal jeg høre No Name igen-igen.'Fødelandssange' på lp.Titelnummeret er skrvet af bl.a Ebbe Kløvedal Reich.Jeg anede ikke at han havde blandet sig i musik,men det gjorde han altså også.Og 'Fødelandssang' er et rigtigt flot nummer

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

Hej Tante!

Jeg har fra min vinyl periode gemt blandt andet 2 kuriøse lp´er fra den periode du nævner. Den ene er med Jackie Boo Flight med titlen Mareridt med lykkelig udgang.

Er der et nummer der hedder " Det var bare plastik "  eller  " plastik " på denne  Jackie boo Flight eller er det på anden LP man finder dette nummer

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Og de flipper skam stadigt.

http://www.alrunerod.dk/

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Quad:Hvor H...... var jeg lige den dag???? Jeg aner ikke noget om Alrune Rod,men en koncert havde været den fedeste indføring i bandet.Øv.Og den der lp er 'filmet' i min hukommelse Er det din egen?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Nårh ja,fik også Jomfru Ane Band med hjem fra et loppemarked.Det er albummet 'Rock me Baby'.Fedeste album

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Ja det er sgu fedt med noget dansk syre. Er selv helt vild med det, og har da også en ret stor samling efterhånden.
Men et af de fedeste album er efter min mening Young Flowers - Blomsterpistolen.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Ahania:Orv,det er lige mig det der!Young Flowers.......kan godt huske navnet,når jeg kigger auktioner og info.Er det syre-rock eller syre-blues-rock?Er det det som vil gå i kategorien 'syre'?Ryger de nok?

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Young Flowers er helt syrede, det er bare fedt!

For det ikke skal være løgn er den der hedder YF 1968-69 udkommet på CD.

Kan købes anywhere.

Og så er der jo Steppeulvene, ingen over...

Og det er da fuldstændig ligemeget om den er på LP eller CD. Har "HIP" på begge medier, men hypet lægger sig når man ikke er handler. Man har den jo bare

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nok kalde det for psykedelisk syre blues rock.
Du kan læse mere om gruppen her.
Desværre er deres vinylplader temlig dyre hvis man finder dem. Men de kan købes på CD hos Karma.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jaja,Hifihuset.10-4,men når jeg nu ikke har musikken på cd,så vil jeg købe det på lp.Det passer 'lissom' ind i resten af set-uppet Et stort Tandberg-anlæg fra 1975-76,og vinyl der matcher.Det meste jeg hører,er samtidigt med mit grej.Det er lidt tilfældigt,men jeg elsker altså musikken fra slut 1960'erne og ca 10 år frem.Og siden jeg fik pladespiller for 8 måneder siden ca,så foretrækker jeg vinyl.Det føles mere 'rigtigt',du ved..... Og jeg skal helt sikkert ha' Young Flowers,og jeg VED godt at det kommer til at koste

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

En hurtig Popsike søgning viser at Young Flowers bliver solgt til priser mellem $40 - $500.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Ahania:Har set et par albums med Midnight Sun til 250 kr i startbud på auktion.Men det er pengene værd.Superfed musik!!! Og gennemsnitsprisen i eens samling bliver blot forhøjet en anelse.....-agtigt Det er jo LIDT fedt at eje et album,med fed dansk musik,og så et der er lidt sjældent.Jagten er gået ind

Lige nu hører jeg Jomfru Ane Band.Det er lige ved at være udenfor kategori,men hold da kæft,hvor det swinger!!

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
Er der et nummer der hedder " Det var bare plastik "  eller  " plastik " på denne  Jackie boo Flight eller er det på anden LP man finder dette nummer

Nemlig! Her er sætlisten:

Læderjack
Rastløshed
Mareridt med lykkelig udgang
Der er så mange søde piger
Blu(e)s på en fest
Vintervision
En kærlighedssang
Plastik
Farlig kriminel
I en storby
Idyl for vore gamle

Og Ole Reitovs anmeldelse:

Denne plade er indledningen på et nyt afsnit i dansk beatmusik. Den er indspillet i Jylland af en jydsk gruppe, der synger på dansk. I det kommende efterår (dvs. 1973) vil vi opleve, at jydske grupper kommer til at stå for en væsentlig part af den danske pladeproduktion, og det er det friske pust, som vi alle har ventet på. Af det skulle blive JBF, som indleder et meget spændende kapitel må glæde alle, der har fulgt Århus-gruppen. Gruppens musik og tekster er af en sjælden karakter, og jeg kan kun komme i tanke om Gasolin', der har opnået en lignende, vellykket sammensmeltning. "Mareridt med lykkelig udgang" er den bedste danske plade, jeg har hørt i år, og om et par år vil den uden tvivl stå i samme skær som "Steppeulvenes" lp.

Pudsigheder i sproget fra en svunden tid: "plade" (som til sidst bliver til lp). Tak til Ole!

Og desværre er det længe siden jeg har hørt den, for ploven er afskaffet ... og ja, Tante jeg har set priserne på nettet. Den er faktisk til salg på nogle auktioner ... Og det er O.P. Phantom Band såmænd også.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Jeg ved ikke hvorfor,men jeg er ret vild med tekster der emmer af social-realisme.

... og det får du til fulde på den der Jackie-ting  

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hrmand:Super info!! Jeg er begyndt at røre på mig.Og så skulle du købe dig en PLADE-spiller igen

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes