Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 12:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Nyere gode vinyludgivelser? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 September 2015 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der kan nævne gode nye vinyl udgivelser, hvor det ikke bare lyder, som cd på vinyl, hvor der er taget alle tænkelige forbehold på at få den bedste lyd på selve vinyl presningen?

Fx. selskaber der går op i, at forbrugeren ikke får denne oplevelse, jeg havde, med det nye Black Sabbath album. Jeg synes lyder forfærdelig meget som den digitale udgivelse og slet ikke med samme live feeling som deres gamle udgivelser, blev skuffet, da jeg troede det ville lyde anderledes, selvom jeg ikke synes det er et dårligt album, dog lidt forudsigeligt og ensartet. Havde læst, de ville prøve at opnå det samme gode resultat. Synes det lyder forfærdeligt ,''digitalt', hvis dette ord kan bruges'

Med andre ord, jeg synes ikke jeg fik en bedre lyd, som jeg har oplevet med ældre musik, der var tiltænkt vinyl.

Kan i komme med gode nye vinyl udgivelser fra efter år 2000 ca. og ikke remasterede genudgivelser. Jeg vil gerne høre noget nyt musik med den rolige spillestil, som der fx. kan opnås ved analoge indspilninger?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 September 2015 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Skrev det i en anden tråd, gør det gerne igen

Sting "The Last Ship"
Genudgivelsen af Roger Waters "Amused to Death"
Allan Olsen: "Jowt"
Dire Strait "Boxen"

Alle sammen udgivelser, der modbeviser, at nye LP´er er noget l**t

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Boydk tak for inspiration.

Vil genre undgå, et for sjov køb, jeg købte på cdwow, med en såkaldt limited editon af Lady Gaga - Pokerface. Nummeret har jeg ikke tiltænkt det store værdi, andet end jeg blev nysgerrig om, det ville lyde bedre på vinyl, for en del år tilbage, end på min venindes anlæg, der klippede for hårdt, til nummeret og kan desuden sige presningen, var så dårlig, jeg ikke vil spille den på min pladespiller, i frygt for at skade min pick-up.

Fik den til 39 kr. og den var meget mere værd, selvom det da har lidt værdi, at selve kunstneren, sætter en  så stor ære i, at forarge folk, det næsten kan kaldes moderne ''kuns'' for det moderne yngre publikum, der vil være lidt rebelske som i 70'erne. Jeg synes nu, Sex Pistols, måde at gøre det på var mere charmerende, selvom det var alt ødelæggende for kunstneren. Hvis ikke andet så startede de da et oprør.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 September 2015 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Skrev det i en anden tråd, gør det gerne igenSting "The Last Ship"Genudgivelsen af Roger Waters "Amused to
Death"Allan Olsen: "Jowt"Dire Strait "Boxen"Alle sammen udgivelser, der modbeviser, at nye LP´er er noget l**t

Med hensyn til DS boxen så indeholder den alle DS 6 studie albums. Brother in arms er dog sandsynligivis i den lange udgave. CD og
vinylhandelssiden discogs har listet numrene fra albummet

Tracks 1 to 6 and track 9 are longer on CD and cassette than on the original vinyl editions:

1. So Far Away - CD/cass.: 5:11 / LP: 3:59
2. Money For Nothing - CD/cass.: 8:26 / LP: 7:04
3. Walk Of Life - CD/cass.: 4:12 / LP: 4:07
4. Your Latest Trick - CD/cass.: 6:33 / LP: 4:46
5. Why Worry - CD/cass.: 8:31 / LP: 5:22
6. Ride Across The River - CD/cass.: 6:58 / LP: 5:57
7. The Man's Too Strong - CD/cass./LP: 4:40
8. One World - CD/cass./LP: 3:40
9. Brothers In Arms - CD/cass.: 7:00 / LP: 6:00

Some of the double-vinyl editions have the long versions.

Brothers in arms er ikke samme musik på den oprindelige LP og CD. Grunden er at den blev brugt til promovering af CD systemet i midt
80erne, derfor blev der gjort alt for at gøre kvaliteten på CD udgaven så god som muligt. Og CDen har suveræn lydkvalitet. Og den
lange udgave skulle være på den dobbelt LP der er i DS boxen.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2015 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

De fire første i boxen (Dire Straits, Communique, Makn Mvies & Love Over Gold) er analogoptagelser og genoptrykt fra org. mastertapes på 1 LP hver. Brothers In Arms & On Every Street er digitaloptagelser, og disse to er dobbeltalbums i "Boxen"

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Selvom det ikke er et indkøb, men et lån.

Vil jeg slå et slag for

Ben Howard - I forget Where We Are på dobbelt LP

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Glemte helt at beskrive LP'en Ben Howard - I Forget Where You are

Fantastisk anderledes alternativ musik. Lyden og de forskellige instrumenter og den meget moderne lyd er sublimt.

Den lyder godt på LP og er et godt tryk og lyder i mine ører bedre end på Tidal.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Tænkte vi kunne bruge denne tråd, til dit nye musik indkøb på LP, og så vi skriver lidt om lyden/ kvaliteten af den.

Generelt bare gode nye lp-udgivelser, du ikke blev skuffet over.

Hvis muligt med sammenligning, på fx. cd eller tidal.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2015 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Et prisværdigt initiativ, men risikerer den ikke at komme til at ligne den tråd om "Dit nyeste musikkøb", som allerede har kørt i nogle hundrede år?

Men det er da værd at forsøge at holde den i live
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Nu efterlyses der jo specifikt nye LP´er og lyden af samme (altså ikke bare hvad jeg nu har købt). Fedt initiativ.
JackD, du må så for nogle få forstokkede oldekolleaspiranter som mig selv og A-man undvære sammenligningen. For mit vedkommende fordi jeg aldrig kunne finde på at købe en CD, hvis musikken er ude på LP. Og streaming....... Det gider jeg slet ikke betale penge for

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Et prisværdigt initiativ, men risikerer den ikke at komme til at ligne den tråd om "Dit nyeste musikkøb", som allerede har kørt i nogle hundrede år?

Men det er da værd at forsøge at holde den i live

Jo kan godt være, den kommer til at ligne. Jeg synes nu af og til jeg får inspiration alligevel i den anden tråd og vil ikke være herre eller dommer. Vinyl er måske mere for dem der gider have besværet, selvom det måske er en mode dille for nogles vedkommende.

Jeg håbet folk vil støtte lidt op omkring det. Kunne være fedt, med en dansk tråd, hvor folk kommer med deres anbefalinger og skriver lidt om deres køb og hvorfor det gav dem værdi

Ens anlæg og udstyr er lige meget, ment på den måde, at der skal være plads til alle. Tænker hvis den har værdi for dig vinyl pladen, og du kan anbefale den, er der ingen alarm for mig.

Det skal jo heller ikke være sådan, hvis der forhåbentlig kommer gang i tråden, at folk skal være bange for at blive klandret, en andens køb og deres ører eller anlæg er dårligt.

Og selvfølgelig plads til at snakke lidt andet, om folk vil læse med, er jo op til en selv.

Håber folk vil støtte op omkring det. Jeg vil da poste lidt indlæg, med hvad jeg finder af interessant, selvom jeg tit låner lidt på biblioteket.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Og Hermann... lad os nu undvære den sædvanlige kommentar om, at det er nemmere at købe CD´er end LP´er

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Steen Jørgensen: Standards For Living

Lånte den på bibliotek og på cd. En af de bedre plader jeg har hørt fra solisten der var med i Sort Sol. Han giver sin version på mange af musik historiens fineste sange.

En af de plader der gav mig lyst til at høre mere og mere og den er godt presset. Dejlig lyd og virkelig et par sange, med dynamik, hvor hans stemme, er alt hvad der forbindes med dynamisk, rolig. Virkelig,virkelig, og gentager igen fed vokal.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nu efterlyses der jo specifikt nye LP´er og lyden af samme (altså ikke bare hvad jeg nu har købt). Fedt initiativ.
JackD, du må så for nogle få forstokkede oldekolleaspiranter som mig selv og A-man undvære sammenligningen. For mit vedkommende fordi jeg aldrig kunne finde på at købe en CD, hvis musikken er ude på LP. Og streaming....... Det gider jeg slet ikke betale penge for

Ingen alarm for mig. Jeg er typen, der os er hooked på det lyder godt. Vil gerne undvære episoder, hvor jeg sidder og tænker, det der, det gav jeg bare ikke penge for med en isklump i maven. Vil gerne bevæges, fornøjes og ikke sidde med følelsen af, det der gav mig ikke ikke noget andet end minus på kontoen.

Synes også det kunne være fint med, hvilke udgivelser, folk er rendt ind i, der skal gås udenom.

Uden det bliver en lang parodi på, musikkens bedre dage.

En guide til hvad der er godt og skidt, og generelt også plader, der er så god musik at det ophøjer den manglende kvalitet på indspilningen.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2015 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Når jeg spurgte lidt kritisk til initiativet, så var det ikke for at nedgøre det - jeg skal nok bidrage råt for usødet og støtte op

Jeg køber trods alt ca. 150 nyudgivelser om året, så mon ikke en enkelt i blandt kan tænkes at være så vellydende, at den kan få en anbefaling med
på vejen.

Og så må jeg altså lige gøre opmærksom på, at selv om Boydk betragter mig som en oldekolleaspirant, så er der immervæk en aldersforskel på ham
og mig på omkring 16 år - Boydk er ved at gå på pension, og jeg er først ved at komme op i omdrejninger
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Købte for ikke så lang tid siden Bob Dylan´s "Oh Mercy" på genoptrykt 180 grams vinyl. Den matcher 100% originalen (og overgår den en lille smule). Der er ikke pillet ved indholdet, hverken med EQ eller andet. Den er bare en anelse mere støjsvag og dynamisk. En perle hvis man er til den slags

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Boydk er ved at gå på pension, og jeg er først ved at komme op i omdrejninger

Det må sør´me ha´ holdt hårdt

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Købte for ikke så lang tid siden Bob Dylan´s "Oh Mercy" på genoptrykt 180 grams vinyl. Den matcher 100% originalen (og overgår den en lille smule). Der er ikke pillet ved indholdet, hverken med EQ eller andet. Den er bare en anelse mere støjsvag og dynamisk. En perle hvis man er til den slags

Godt tænkt med billede på, vil jeg selv gøre fremadrettet.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Når jeg spurgte lidt kritisk til initiativet, så var det ikke for at nedgøre det - jeg skal nok bidrage råt for usødet og støtte op

Jeg køber trods alt ca. 150 nyudgivelser om året, så mon ikke en enkelt i blandt kan tænkes at være så vellydende, at den kan få en anbefaling med
på vejen.

Og så må jeg altså lige gøre opmærksom på, at selv om Boydk betragter mig som en oldekolleaspirant, så er der immervæk en aldersforskel på ham
og mig på omkring 16 år - Boydk er ved at gå på pension, og jeg er først ved at komme op i omdrejninger

Godt, opfattede det heller ikke så negativt, at jeg følte mig trådt over tæerne. Humor er altid godt. Der kommer nok nogle, fornøjelige indlæg med den gode indstilling

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Ville lige i god stil, smide et par Cover på

Ben Howard - I Forget Where We Were

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes