Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 01:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Fona har ’vundet’ en pris :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article977635.ece

Elektronikbranchens gullaschbaroner.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Fona er sku også bare en Netto butik for elektronik

Sidst jeg handlede i Fona var da jeg var omk 15 - 16 år og købt er par Jamo 507 og der er 15 år siden

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Flot at Ekstrabladet starter med at skrive:

"En computer, der hele tiden går i sort, og en dvd, der ikke kan afspille film." Som om det er FONAs skyld?

Drop tillægsforsikringer skriver de også? Jamen i FONAs tifælde dækker den tillægsforsikring faktisk mod alt det som den normale reklamation ikke dækker. Altså "dumme"-fejl som at tabe sit TV, eller spilde cola over det.

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Nåh ja som artiklen faktisk selv siger. Man kan slet ikke sammenligne det fordi der ikke er taget højde for saglet i de forskellige kæder. Flot EkstraBladet..

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:

Flot at Ekstrabladet starter med at skrive:

"En computer, der hele tiden går i sort, og en dvd, der ikke kan afspille film." Som om det er FONAs skyld?

Drop tillægsforsikringer skriver de også? Jamen i FONAs tifælde dækker den tillægsforsikring faktisk mod alt det som den normale reklamation ikke dækker. Altså "dumme"-fejl som at tabe sit TV, eller spilde cola over det.

Når Elektronikken svigter inden relklamationen løber ud så skal de stadig tage den kunde seriøs, det er en fejl i selve elektronikkenog det kan jo altid ske. Men  at de ikk vil bytte indenfor 6 måneder som er fuld garanti berettiget og står de stadig står på bagbenene, så er vi ude på glatis..

De 2 emner der bliver vist, dvd'en og ipod'en forstår jeg ikk at Fona er som de er, dvd'en koster immervæk 4500kr, modsat hvad vi danskere ellers køber af skrammel til 500kr og derunder, Ipod'en er jo heller ikk billig, samt den SKAL byttes eller laves uden beregning og togtrækkeri inden for 6 måneder, selvfølgelig forudsat at det ikke er åbenlys vold eller andet der har forsaget fejlen...

Men ja EB går efter succes historierne og det ved vi alle, men det er jo ikk første gang vi hører om hvordan nogen butikker slet ikk kender til reklamations retten og hellere end gerne vil stå på bagbenene hele vejen, istedet for at se nøgtern på det..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Nej man skal handle i Føtex

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Nu har Føtex jo så også et mindre varesortiment end de eksempelvis Kvickly og Bilka... For lige at sammenligne de tre :D

Især inden for elektronik-grenen, som typisk indebærer klager...
Til top Vis Moberg1988's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moberg1988

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Ved det god Moberg1988, det var nu bare lige for sjov
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Men det er stadig en total useriøs undersøgelse når man ikke tager højde for antal solgte vare og hvor stort omfang de forskellige butikker har elektronik

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Nu er Føna jo også bare sådan et sted, der giver én lyst til at klage... Gør det selv tit: Går ind i sådan en Føna og klager...

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:
Men det er stadig en total useriøs undersøgelse når man ikke tager højde for antal solgte vare og hvor stort omfang de forskellige butikker har elektronik

Vi er ganske enige, Fona og El Giganten især når vi snakker større elektronik giganter sælger for det meste billigt konsum udstyr, og tror 80% af klagerne er på udstyr i den meget billige ende, som jo kvalitetets mæssig er lige nul, disse produkter vil altid fejle hyppigere end dyrere kvalitets produkter...

Men hvor man har købt kvalitets produkter, og disse fejler så bør forretningerne sku gøre noget mere, og følge reklamationsretten til dørs..

Jeg har ingen medlidenhed med folk der køber en dvd maskine til 350kr, og forventer den skal holde særlig længe, og at de så gider spilde tiden på at få dem byttet fatter jeg ikk, det giver lidt sig selv...

SK085
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil

Bruger siden: 31 Januar 2008
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Når Elektronikken svigter inden relklamationen løber ud så skal de stadig tage den kunde seriøs, det er en fejl i selve elektronikkenog det kan jo altid ske. Men  at de ikk vil bytte indenfor 6 måneder som er fuld garanti berettiget og står de stadig står på bagbenene, så er vi ude på glatis..

De 2 emner der bliver vist, dvd'en og ipod'en forstår jeg ikk at Fona er som de er, dvd'en koster immervæk 4500kr, modsat hvad vi danskere ellers køber af skrammel til 500kr og derunder, Ipod'en er jo heller ikk billig, samt den SKAL byttes eller laves uden beregning og togtrækkeri inden for 6 måneder, selvfølgelig forudsat at det ikke er åbenlys vold eller andet der har forsaget fejlen...

Men ja EB går efter succes historierne og det ved vi alle, men det er jo ikk første gang vi hører om hvordan nogen butikker slet ikk kender til reklamations retten og hellere end gerne vil stå på bagbenene hele vejen, istedet for at se nøgtern på det..

Kunden skal helt sikkert tages seriøs, men der står ingen steder i den danske købelov, at kunden er berettiget til, at få varen ombyttet indenfor 6 måneder, eller de 12 måneder som Fona har udvidet formodningsperioden til. Alle forretninger er berettiget til at forsøge at reparere produktet, hvis det er billigere end at bytte den omtalte vare. Hvis varen stadig ikke fungere har forretningen faktisk lov til at reparere den igen. Nu ved jeg at Fona ofte bytter produkter, som koster under 1000 kroner, da de anses som low-cost vare.

Derudover er det også kundens pligt at bevise, at fejlen har været der fra start af når en DVD afspiller ikke virker efter 23 måneder. Det er ikke forretningens plit at bytte den, medmindre det kan bevises at fejlen har været der fra start af. Derfor tager Fona ofte et gebyr på 350 kroner for at sende en vare til reparation, når formodningsperioden er udløbet, hvilket er efter 12 måneder i Fona. De 350 kroner er for at få undersøgt produktet, fejlfinding og prisoverslag. Viser det sig at produktet er dækket af reklamationsretten får kunden de 350 kroner tilbage, men ellers bliver de fratrukket en reparationspris, som kunden acceptere inden reparationen går igang.

Jeg tænker også på, om Forbrugerklagenævnet har været inde og undersøge den omtalte DVD afspiller rent teknisk ?? Om de har haft deres teknikere til at se på den, for ellers er det let at sige den skal byttes ??

Dog syntes jeg der er for mange kunder, som slet ikke er inde i købeloven og de klager for et godt ord. Dog skal det siges der også er mange sælgere som heller er klar over kunden rettigheder og blankt afviser, til stor frustration for kunden.

Men som mange er ind på, skal antallet af klager ses i forhold til antallet af solgte vare. Nu kan jeg afsløre jeg selv arbejder i en Fona forretning på Sjælland. Vi får meget sjældent klager, som kunden bliver nødt til at gå videre med.

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Fnulder skrev:

Vi er ganske enige, Fona og El Giganten især når vi snakker større elektronik giganter sælger for det meste billigt konsum udstyr, og tror 80% af klagerne er på udstyr i den meget billige ende, som jo kvalitetets mæssig er lige nul, disse produkter vil altid fejle hyppigere end dyrere kvalitets produkter...

Men hvor man har købt kvalitets produkter, og disse fejler så bør forretningerne sku gøre noget mere, og følge reklamationsretten til dørs..

Jeg har ingen medlidenhed med folk der køber en dvd maskine til 350kr, og forventer den skal holde særlig længe, og at de så gider spilde tiden på at få dem byttet fatter jeg ikk, det giver lidt sig selv...

Vil da lige være med da jeg selv er ansat i Fona og er stolt af det M.h.t. til de nævnte dvd'er og typisk de helt billige af slagsen, får kunden altid bare en ny med det samme uden spørgsmål. Nu er journaliser jo også ansat til at blæse ingenting op til noget helt vildt Og så mangler de da et korrekt sammenlignings grundlag at dømme på.

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

SK085 skrev:

Imbalance skrev:

Kunden skal helt sikkert tages seriøs, men der står ingen steder i den danske købelov, at kunden er berettiget til, at få varen ombyttet indenfor 6 måneder, eller de 12 måneder som Fona har udvidet formodningsperioden til. Alle forretninger er berettiget til at forsøge at reparere produktet, hvis det er billigere end at bytte den omtalte vare. Hvis varen stadig ikke fungere har forretningen faktisk lov til at reparere den igen. Nu ved jeg at Fona ofte bytter produkter, som koster under 1000 kroner, da de anses som low-cost vare.

Derudover er det også kundens pligt at bevise, at fejlen har været der fra start af når en DVD afspiller ikke virker efter 23 måneder. Det er ikke forretningens plit at bytte den, medmindre det kan bevises at fejlen har været der fra start af. Derfor tager Fona ofte et gebyr på 350 kroner for at sende en vare til reparation, når formodningsperioden er udløbet, hvilket er efter 12 måneder i Fona. De 350 kroner er for at få undersøgt produktet, fejlfinding og prisoverslag. Viser det sig at produktet er dækket af reklamationsretten får kunden de 350 kroner tilbage, men ellers bliver de fratrukket en reparationspris, som kunden acceptere inden reparationen går igang.

Dog syntes jeg der er for mange kunder, som slet ikke er inde i købeloven og de klager for et godt ord. Dog skal det siges der også er mange sælgere som heller er klar over kunden rettigheder og blankt afviser, til stor frustration for kunden.

Men som mange er ind på, skal antallet af klager ses i forhold til antallet af solgte vare. Nu kan jeg afsløre jeg selv arbejder i en Fona forretning på Sjælland. Vi får meget sjældent klager, som kunden bliver nødt til at gå videre med.

Tak

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

SK085 skrev:

Imbalance skrev:

Jeg ser heller ikk så firkantet på det, der skal klart overvejes i hvert enkelt tilfælde hvad der er mest hensigtmæssig, om en reparation eller en ombytning er det smarteste, bare man fortæller kunde det rigtige, og reparationen bliver foretaget korrekt og denne overskuelig tid ikke tar flere måneder..

Den 350kr'ers rep mulighed i Fona synes jeg ikke er så dum, hvilket vil du så fortælle ham/hende at der f.eks er galt, hvad går under reklamation og hvad gør ikke, om man får sin 350kr tilbage, eller står med en regning på 350kr + rep?

Er der brændt et komponent af, er laseren gået istykker osv, hvad er årsagen til dette så, fejlstrøm, man har evt rystet dvd afspilleren ihjæld for at få den til at virke eller?

Jeg har ikk stødt på problemer med ombytning og brug af reklamationsretten endnu, men har da en laptop der skal laves i bilka lige pt og den er under 6 måneder gammel og den skal repareres, og jeg fik personen til at lukke laptoppen op, så han kunne godkende problemet, så som kunde skal man gøre så meget man kan få at bevise man har en fejl som ikke burde være der...

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

Imbalance skrev:
Fnulder skrev:

Vil da lige være med da jeg selv er ansat i Fona og er stolt af det M.h.t. til de nævnte dvd'er og typisk de helt billige af slagsen, får kunden altid bare en ny med det samme uden spørgsmål. Nu er journaliser jo også ansat til at blæse ingenting op til noget helt vildt Og så mangler de da et korrekt sammenlignings grundlag at dømme på.

M.v.h. Strong

EB er som de er ognoget kan man nu godt bruge som en pegesnor, andet bliver pustet så for meget op...

At i bytter de billige dvd'er altid, kan jo i og for sig være meget smart da disse fejler %vis meget flere gange end kvalitets produkter, men jeg vil sku være mere træt af et meget dyrere produkt jeg forventer at skulle holde meget længere, at jeg bliver holdt hen i det uvisse, og en ekspedient står og griner af mig, kontra en der bare skal ha en billig dvd som han er ligeglad med og får en ny uden at blinke..

SK085
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil

Bruger siden: 31 Januar 2008
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
strong skrev:

Imbalance skrev:
Fnulder skrev:

M.v.h. Strong

EB er som de er ognoget kan man nu godt bruge som en pegesnor, andet bliver pustet så for meget op...

At i bytter de billige dvd'er altid, kan jo i og for sig være meget smart da disse fejler %vis meget flere gange end kvalitets produkter, men jeg vil sku være mere træt af et meget dyrere produkt jeg forventer at skulle holde meget længere, at jeg bliver holdt hen i det uvisse, og en ekspedient står og griner af mig, kontra en der bare skal ha en billig dvd som han er ligeglad med og får en ny uden at blinke..

Men så er det ikke Fona du skal klage til, men politikerne om at de må lave købeloven om. For som det er nu så får man ikke bare udleveret en ny. Ikke fordi jeg skal starte en omgang mudderkastning, men ser man på EB's undersøgelse, så virker det som om at Hi-Fi Klubben faktisk er værre, hvis man ser på antallet af klager og prøver at medtage antallet af solgte varere. Nu kender jeg ikke salgstallene for HFK, men tror næppe de smider flere vare over disken end Fona eller Elgiganten for den sags skyld.

Selvfølgelig var det bedre for kunden at der fulgte en bedre service med til de dyrere vare og jeg så også gerne at jeg bare kunne bytte et dyrt produkt for en kunde istedet for at skulle sende det til reparation. Men som det er nu, så er det lige for alle og forretning er forretning. Det gælder om at finde en balance mellem pris og service. fona kunne nok godt yde en meget bedre service og bytte dyre produkter, men det vil bare få anskaffelsesprisen til at stige betragteligt. Nu er det jo heller ikke alle dyre produkter som går istykker, langtfra, og ville det ikke være bedre med et billigere produkt, men derved så leve med risikoen for at det måske skal en tur til reperation ?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

SK085 skrev:

Selvfølgelig var det bedre for kunden at der fulgte en bedre service med til de dyrere vare og jeg så også gerne at jeg bare kunne bytte et dyrt produkt for en kunde istedet for at skulle sende det til reparation. Men som det er nu, så er det lige for alle og forretning er forretning. Det gælder om at finde en balance mellem pris og service. fona kunne nok godt yde en meget bedre service og bytte dyre produkter, men det vil bare få anskaffelsesprisen til at stige betragteligt. Nu er det jo heller ikke alle dyre produkter som går istykker, langtfra, og ville det ikke være bedre med et billigere produkt, men derved så leve med risikoen for at det måske skal en tur til reperation ?

Glem nu jeg skriver en bytter, jeg kan på sin vis godt leve med en reparation hvis dette bliver forklaret på en saglig måde, og udført sådan...

Men at jeg vælger at gå ned i f.eks jeres butik og vælger et produkt som jeg vælger udfra kvaliteten, og ikk udfra at den bare skal sige en lyd eller vise et simpel billede til 1/10 del af prisen, når så vi begge står i butikken, jeg står der første gang, modparten står der 3 gang. så får han en ny med det samme, jeg får lov til at vente på en rep og en overskuelig tid, jeg har været glad for min maskine og brugt den tit, modparten har bare brugt den i soveværelset 1 gang om måneden..

Men igen går elektronik jo ikke istykker hele tiden, og det skal absolut tages med hvor mange solgte enheder der regnes udfra, men en fair måde at behandle kunden på burde jo ikk ændre sig..

Men valgte jeg at gå efter en kvalitets dvd gik jeg nok heller ikk i Fona, Elgiganten eller andet stort, men en mindre surround/hifi butik, hvor den vare jeg søgte også blev solgt af en person der ved mere i detaljer om det produkt, så det er det valg man må tage, og ikk dermed at sige at hvis mit produkt skulle fejle at butikken så vil lave en bytter eller eller foretager en rep inden for kort tid, det kan man aldrig vide før man har været ude for det selv..

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Uden at jeg vil forsvare EB's sensations-journalistik, så skal det lige nævnes at statistikken omhandler sager hvor forbrugeren har fået medhold, eller hvor sælgeren undervejs er indgået en form for forlig. Hvis forbrugerens klage er uberettiget, tæller den ikke i statistikken.

SK085 skrev:

Kunden skal helt sikkert tages seriøs, men der står ingen steder i den danske købelov, at kunden er berettiget til, at få varen ombyttet indenfor 6 måneder, eller de 12 måneder som Fona har udvidet formodningsperioden til. Alle forretninger er berettiget til at forsøge at reparere produktet, hvis det er billigere end at bytte den omtalte vare. Hvis varen stadig ikke fungere har forretningen faktisk lov til at reparere den igen. 

Det er ikke helt rigtigt. For det første, så er formodningsreglen inden for forbrugerelektronik reelt overflødig. Et stykke forbrugerelektronik (uanset pris) forventes normalt at have en levetid på mere end to år. Derfor antages det per automatik at en fejl der opstår inden for de første to år, skyldes en fejl der var til stede ved købstidspunktet. Bemærk at forbrugeren ikke skal _bevise_ at fejlen var der fra starten, for at bevisbyrden flyttes over på butikken - han skal _sandsynliggøre_ det. Det kan han gøre ved at pege på at produktet er benyttet som foreskrevet, og nu er defekt. Han skal ikke føre bevis for noget udover dette, og det er ikke sådan at hvis apparatet har fungeret fejlfrit i 23 måneder og så går i stykker, så kan butikken pege på at apparatet ikke var defekt fra starten.

Til sammenligning, så var der inden 6 måneders formodningsreglen dukkede op, 12 måneders reklamationsret der svarer til de regler der gælder fra 6 til 24 måneder i dag. Dengang var der ingen diskussion overhovedet, en vare der gik i stykker inden for 12 måneder ansås som at have en defekt. Butikkerne har været gode til at få det til at lyde som om de nye regler har indført nogle nye pligter for forbrugeren, det er lodret forkert. Fra 6 til 24 måneder er forbrugeren stillet som altid, de første 6 måneder har han derudover en ny formodningsregel at læne sig op ad.

Mht. reparation vs. ombytning, så forholder det sig rent lovmæssigt ikke helt som du beskriver, men i praksis er det ikke helt skævt. Teknisk set hedder reglen, at forhandleren kan afvise ombytning og kræve reparationsforsøg, hvis ombytning medfører "uforholdsmæssigt store omkostninger" for forhandleren. "Uforholdsmæssigt" betyder i dén sammenhæng kort sagt, at en omkostning på f.eks. 1000,- ved en ombytning, er lige problematisk for forhandleren, uanset om varen koster 1000,- eller 50.000,-. Derfor vil en forhandler som regel kunne benytte denne regel, medmindre der er tale om meget billige varer (ikke nærmere defineret, men under 1000,- er et meget godt bud).

Eksemplet med en 4500,-s DVD-afspiller hvor butikken afviser reparation med henvisning til at fejlen ikke var til stede fra starten, er et klokkeklart eksempel på et forsøg på at udnytte reglernes formulering til at snige sig uden om reparationen. Jeg synes det lugter af at man systematisk spiller bevisbyrden ud, håndterer de klager der kommer, og ellers scorer fortjenesten de gange kunden giver op.

Mht. hvorvidt det er butikkens skyld at varen går i stykker fra starten: Det er det rent faktisk juridisk set, eller rettere, det er deres ansvar. Og Fona's direktør hørte jeg sige i radioen, at de er mere udsatte fordi de sælger produkter med flere fejl på. Well, så må man enten indregne omkostningerne til udbedring når apparaterne fejler i prisen, eller udvælge produkter der ikke går så meget i stykker.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Uden at jeg vil forsvare EB's sensations-journalistik, så skal det lige nævnes at statistikken omhandler sager hvor forbrugeren har fået medhold, eller hvor sælgeren undervejs er indgået en form for forlig. Hvis forbrugerens klage er uberettiget, tæller den ikke i statistikken.

SK085 skrev:

Kunden skal helt sikkert tages seriøs, men der står ingen steder i den danske købelov, at kunden er berettiget til, at få varen ombyttet indenfor 6 måneder, eller de 12 måneder som Fona har udvidet formodningsperioden til. Alle forretninger er berettiget til at forsøge at reparere produktet, hvis det er billigere end at bytte den omtalte vare. Hvis varen stadig ikke fungere har forretningen faktisk lov til at reparere den igen. 

Det er ikke helt rigtigt. For det første, så er formodningsreglen inden for forbrugerelektronik reelt overflødig. Et stykke forbrugerelektronik (uanset pris) forventes normalt at have en levetid på mere end to år. Derfor antages det per automatik at en fejl der opstår inden for de første to år, skyldes en fejl der var til stede ved købstidspunktet. Bemærk at forbrugeren ikke skal _bevise_ at fejlen var der fra starten, for at bevisbyrden flyttes over på butikken - han skal _sandsynliggøre_ det. Det kan han gøre ved at pege på at produktet er benyttet som foreskrevet, og nu er defekt. Han skal ikke føre bevis for noget udover dette, og det er ikke sådan at hvis apparatet har fungeret fejlfrit i 23 måneder og så går i stykker, så kan butikken pege på at apparatet ikke var defekt fra starten.

Til sammenligning, så var der inden 6 måneders formodningsreglen dukkede op, 12 måneders reklamationsret der svarer til de regler der gælder fra 6 til 24 måneder i dag. Dengang var der ingen diskussion overhovedet, en vare der gik i stykker inden for 12 måneder ansås som at have en defekt. Butikkerne har været gode til at få det til at lyde som om de nye regler har indført nogle nye pligter for forbrugeren, det er lodret forkert. Fra 6 til 24 måneder er forbrugeren stillet som altid, de første 6 måneder har han derudover en ny formodningsregel at læne sig op ad.

Mht. reparation vs. ombytning, så forholder det sig rent lovmæssigt ikke helt som du beskriver, men i praksis er det ikke helt skævt. Teknisk set hedder reglen, at forhandleren kan afvise ombytning og kræve reparationsforsøg, hvis ombytning medfører "uforholdsmæssigt store omkostninger" for forhandleren. "Uforholdsmæssigt" betyder i dén sammenhæng kort sagt, at en omkostning på f.eks. 1000,- ved en ombytning, er lige problematisk for forhandleren, uanset om varen koster 1000,- eller 50.000,-. Derfor vil en forhandler som regel kunne benytte denne regel, medmindre der er tale om meget billige varer (ikke nærmere defineret, men under 1000,- er et meget godt bud).

Eksemplet med en 4500,-s DVD-afspiller hvor butikken afviser reparation med henvisning til at fejlen ikke var til stede fra starten, er et klokkeklart eksempel på et forsøg på at udnytte reglernes formulering til at snige sig uden om reparationen. Jeg synes det lugter af at man systematisk spiller bevisbyrden ud, håndterer de klager der kommer, og ellers scorer fortjenesten de gange kunden giver op.

Mht. hvorvidt det er butikkens skyld at varen går i stykker fra starten: Det er det rent faktisk juridisk set, eller rettere, det er deres ansvar. Og Fona's direktør hørte jeg sige i radioen, at de er mere udsatte fordi de sælger produkter med flere fejl på. Well, så må man enten indregne omkostningerne til udbedring når apparaterne fejler i prisen, eller udvælge produkter der ikke går så meget i stykker.

Det var da dejligt du nævnte at Fona direktøren var så smart at sige de sælger produkter med høj fejlrate, og at det kunne være en af grundene til de mange klager, og godt at få med at klagerne er i sager som har givet kunderne medhold..

De klager er så ikk er nævnt kan jo være mange gange højere, men det kan de ligeså godt være for alle de andre, så det kan Fona ikk være ene om...

Jeg har mest set mig ondt på billige konsum produkter, hvor man kan gætte sig til at disse jo bliver smidt igennem produktions møllen hurtige end lysets hast, og en QC afdeling som nok bare er en robot, disse vil have høj fejlrate uanset hvad, og folk køber dem med glæde og klager også over dem hele tiden, men fat det nu der er en grund til det, og smid dem til genbrug sammen med alt det andre l**t i har købt på tilbud, og lad os sende alt det elektronik til den 3. verden hvor de allerede har nok af det skidt, tænk lidt over det..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes