Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 04:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Garanti og regler herom.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
epoxy5
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 19 December 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hej Alle...

I forbindelse med en langvarig og tirst periode med defekte TV samt et par andre TV reperationer, har jeg følgende spørgsmål.

Indehaveren af den forretning jeg har bøvl med, har sagt følgende omkring mine TV reperationer:

I henhold til det fornuftige regelsæt som findes for reparationer i vores branche har vi 3 forsøg til at rette fejlen.

Jeg har ledt på diverse brugerforum og andre steder men kan ikke finde noget om "3 magiske forsøg", skal det forståes som en regel/lov eller det normale udfald ved TV reperationer?

Jeg vil ikke komme ind på forhandleren og om hvad jeg mener om en 6 måneder lang og kedelig historie, mere om dette, hvis ikke forretningen tager sig sammen og finder en passende løsning.

Se mere dette indlæg som generel informationssøgning.

Pft.
Til top Vis epoxy5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af epoxy5 Besøg epoxy5's Websted
 
Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 686
Sendt: 19 December 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke huske den præcise formulering, men sælger/forhandler har et passende/rimeligt antal forsøg til at forsøge at udbedre fejlen før han skal yde kompensation.

Der er så vidt jeg ved ikke nogen steder klart defineret hvor mange chancer en forhandler skal have.

Efter min mening er 2-3 forsøg på reperation rimeligt.

MVH
Morten



__________________
MVH Morten
Mit stereo


Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer
 
epoxy5
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Takker for dit svar...

Måske er der andre der har mere præcise oplysninger?

Er der forskel på om varen er sprit ny eller gammel?

Har de nye ændringer i købeloven ændret noget på dyre ting som fladskærms TV eller gælder det kun forholdsvis billige produkter?
Til top Vis epoxy5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af epoxy5 Besøg epoxy5's Websted
 
Pejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg klikke lidt ind på forbrugerstyrelsenshjemmeside og fandt føldende:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/

Dertil skal det jo siges, at det er praksis og derfor vil det bero på situationen (som de også skriver) da det ikke er defineret klart i købeloven.

-Pejle



__________________
B&W604S3, 602S3, LCR600, ASW675, 2x eAR501, 2x eAR202, NAD T163v2, W7 Mediacenter, Squeezebox touch
Til top Vis Pejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pejle Besøg Pejle's Websted
 
epoxy5
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Tak for linket Pejle...

Ja praksis er sikkert forskeligt fra sag til sag, dog står der ikke noget om en regel for radiobranchen på 3 gange, så det bekræfter mig i at forhandleren har givet mig falske oplysninger.

Kiggede lidt videre på siden, og selvom forbrugeren har fået bedre forhold mht. rep og ombytning virker området omkring "forhandlers omkostninger" meget upræcist..

Oh well, jeg blev lidt klogere :)
Til top Vis epoxy5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af epoxy5 Besøg epoxy5's Websted
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 19 December 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sige at der jeg arbejder, har vi 3 forsøg til at udbedre fejlen. Efter 3 forsøg skal varen byttes til nyt eller til pengene.


Edit: Det skal dog også siges, at jeg engang havde en DVDafspiller fra føtex (der hvor jeg arbejder) til ca. 500 kr. Den gik i stykker, og jeg kom ind med den - de spurgte om jeg ville have den ombyttet eller have pengene igen - jeg valgte så pengene. Så jeg tror at det har meget at gøre med prisen på varen. Hvis det nu var et 32" Panasonic CRT tv til 4000 kr., blev det nok sendt til rep.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3141
Sendt: 19 December 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Der svjh både et "antal forsøg" samt en formulering om at "afhjælpning skal ske inden rimelig tid". Flere ugers ventetid på eks. en reservedel er
altså ikke i orden


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
epoxy5
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Jeg kan sige at der jeg arbejder, har vi 3 forsøg til at udbedre fejlen. Efter 3 forsøg skal varen byttes til nyt eller til pengene.


Når du nu siger at I har 3 forsøg til at udbedre en fejl, af hvem har I "fået lov til det"?

Ligesom min forhandler siger han også at de må bruge 3 forsøg til at udbedre fejlen, men jf. forbrugerlovgivningen er jeg ikke stødt på "det magiske 3-tal".

Kan det skyldes at branchen selv mener det er det "rimelige" og derfor siger det er sådan?

Hehe er stadigvæk i tvivl om, hvor det 3-tal kommer fra :)
Til top Vis epoxy5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af epoxy5 Besøg epoxy5's Websted
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at have hørt/læst at en forhandler har to forsøg på reparation - 3. gang det går galt skal han ombytte varen eller tilbyde fuld returret... Men jeg er ikke sikker.

Prøv at sende en PB til Otto fra Tape Connection - han er forhandler, men er bestemt ikke bleg for at sige sin mening eller kende de korrekte regler (thumbs up)

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
epoxy5
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Takker for indlægget har givet mig stof til eftertanke :)
Til top Vis epoxy5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af epoxy5 Besøg epoxy5's Websted
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

epoxy5; jeg tror, i mit tilfælde, at det er et regelsæt som er vedtaget for Dansk Supermarked. Men jeg er ikke sikker.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
epoxy5
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 20 December 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Tak igen Krog... men Dansk Supermarked kan vel ikke vedtage noget som helst mht. garanti reperationer - kan de?
Til top Vis epoxy5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af epoxy5 Besøg epoxy5's Websted
 
Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 20 December 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Nej det kan de ikke.
Forbrugerombudsmandspraksis er klar. 1-2 forsøg inden for rimelig tid af produkter af ikke al for højt teknisk specialitet, som fx hifi udstyr. Rimelig tid er ikke over en mdr.

__________________
Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 20 December 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Det jeg mente var at DSA havde taget reglerne til sig, et andet sted fra. De har selvfølgelig ikke besluttet det for hele markedet. Sådan tror jeg det er. Kan da prøve at spørge min chef i morgen
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 20 December 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Selve købeloven er rimeligt løst formuleret på dette punkt, den siger blot at afhjælpning af en mangel skal ske "inden for rimelig tid og uden væsentlig ulempe for køber". Hvad rimelig tid og væsentlig ulempe så er, det er så et fortolkningsspørgsmål, og kan svinge fra sag til sag. Du kan se nogle eksempler her:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
epoxy5
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 20 December 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Tak igen....
Det er spændende at læse de forskellige sager, men håber ikke det kommer så langt (er dog bange for det lige pt.)..
Oh well vi ser, hvad der sker.
Til top Vis epoxy5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af epoxy5 Besøg epoxy5's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes