Forfatter |
|
epoxy5 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle...
I forbindelse med en langvarig og tirst periode med defekte TV samt et par andre TV reperationer, har jeg følgende spørgsmål.
Indehaveren af den forretning jeg har bøvl med, har sagt følgende omkring mine TV reperationer:
I henhold til det
fornuftige regelsæt som findes for reparationer i vores branche har vi 3 forsøg
til at rette fejlen.
Jeg
har ledt på diverse brugerforum og andre steder men kan ikke finde
noget om "3 magiske forsøg", skal det forståes som en regel/lov eller
det normale udfald ved TV reperationer?
Jeg vil ikke komme ind på forhandleren og om hvad jeg mener om en 6
måneder lang og kedelig historie, mere om dette, hvis ikke forretningen
tager sig sammen og finder en passende løsning. 
Se mere dette indlæg som generel informationssøgning.
Pft. 
|
Til top |
|
|
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke huske den præcise formulering, men sælger/forhandler har et passende/rimeligt antal forsøg til at forsøge at udbedre fejlen før han skal yde kompensation.
Der er så vidt jeg ved ikke nogen steder klart defineret hvor mange chancer en forhandler skal have.
Efter min mening er 2-3 forsøg på reperation rimeligt.
MVH Morten __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
Til top |
|
|
epoxy5 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for dit svar...
Måske er der andre der har mere præcise oplysninger?
Er der forskel på om varen er sprit ny eller gammel?
Har de nye ændringer i købeloven ændret noget på dyre ting som fladskærms TV eller gælder det kun forholdsvis billige produkter?
|
Til top |
|
|
Pejle Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg klikke lidt ind på forbrugerstyrelsenshjemmeside og fandt føldende:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/
Dertil skal det jo siges, at det er praksis og derfor vil det bero på situationen (som de også skriver) da det ikke er defineret klart i købeloven.
-Pejle __________________ B&W604S3, 602S3, LCR600, ASW675, 2x eAR501, 2x eAR202, NAD T163v2, W7 Mediacenter, Squeezebox touch
|
Til top |
|
|
epoxy5 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket Pejle...
Ja praksis er sikkert forskeligt fra sag til sag, dog står der ikke
noget om en regel for radiobranchen på 3 gange, så det bekræfter mig i
at forhandleren har givet mig falske oplysninger.
Kiggede lidt videre på siden, og selvom forbrugeren har fået bedre
forhold mht. rep og ombytning virker området omkring "forhandlers
omkostninger" meget upræcist..
Oh well, jeg blev lidt klogere :)
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan sige at der jeg arbejder, har vi 3 forsøg til at udbedre
fejlen. Efter 3 forsøg skal varen byttes til nyt eller til pengene.
Edit: Det skal dog også siges, at jeg engang havde en DVDafspiller fra
føtex (der hvor jeg arbejder) til ca. 500 kr. Den gik i stykker, og jeg
kom ind med den - de spurgte om jeg ville have den ombyttet eller have
pengene igen - jeg valgte så pengene. Så jeg tror at det har meget at
gøre med prisen på varen. Hvis det nu var et 32" Panasonic CRT tv til
4000 kr., blev det nok sendt til rep.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der svjh både et "antal forsøg" samt en formulering om at "afhjælpning skal ske inden rimelig tid". Flere ugers ventetid på eks. en reservedel er
altså ikke i orden
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
epoxy5 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krog skrev:
Jeg kan sige at der jeg arbejder, har vi 3 forsøg til at udbedre
fejlen. Efter 3 forsøg skal varen byttes til nyt eller til pengene.
|
|
|
Når du nu siger at I har 3 forsøg til at udbedre en fejl, af hvem har I "fået lov til det"?
Ligesom min forhandler siger han også at de må bruge 3 forsøg til at
udbedre fejlen, men jf. forbrugerlovgivningen er jeg ikke stødt på "det
magiske 3-tal".
Kan det skyldes at branchen selv mener det er det "rimelige" og derfor siger det er sådan?
Hehe er stadigvæk i tvivl om, hvor det 3-tal kommer fra :)
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at have hørt/læst at en forhandler har to forsøg på reparation - 3. gang det går galt skal han ombytte varen eller tilbyde fuld returret... Men jeg er ikke sikker.
Prøv at sende en PB til Otto fra Tape Connection - han er forhandler, men er bestemt ikke bleg for at sige sin mening eller kende de korrekte regler (thumbs up) 
|
Til top |
|
|
epoxy5 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for indlægget har givet mig stof til eftertanke :)
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
epoxy5; jeg tror, i mit tilfælde, at det er et regelsæt som er vedtaget for Dansk Supermarked. Men jeg er ikke sikker.
|
Til top |
|
|
epoxy5 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 20 December 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak igen Krog... men Dansk Supermarked kan vel ikke vedtage noget som helst mht. garanti reperationer - kan de?
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 20 December 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det kan de ikke. Forbrugerombudsmandspraksis er klar. 1-2 forsøg inden for rimelig tid af produkter af ikke al for højt teknisk specialitet, som fx hifi udstyr. Rimelig tid er ikke over en mdr.
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 20 December 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg mente var at DSA havde taget reglerne til sig, et andet sted
fra. De har selvfølgelig ikke besluttet det for hele markedet. Sådan
tror jeg det er. Kan da prøve at spørge min chef i morgen
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 20 December 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selve købeloven er rimeligt løst formuleret på dette punkt, den siger blot at afhjælpning af en mangel skal ske "inden for rimelig tid og uden væsentlig ulempe for køber". Hvad rimelig tid og væsentlig ulempe så er, det er så et fortolkningsspørgsmål, og kan svinge fra sag til sag. Du kan se nogle eksempler her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/ __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
epoxy5 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 20 December 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak igen....
Det er spændende at læse de forskellige sager, men håber ikke det kommer så langt (er dog bange for det lige pt.)..
Oh well vi ser, hvad der sker.
|
Til top |
|
|