Forfatter |
|
Nappefugl Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 12 November 2005 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg sidder af og og undrer mig over prisforskellen imellem Danmark og Tyskland. Er der nogen der kan forklare mig den ?
Feks. har jeg bestilt en Sanyo Z3 fra Tyskland til 8000. Den billigste jeg overhovedet har kunne finde i DK koster 10500.
Mange giver momsen skylden men efter lidt hovedregning så er der sgu ikke så stor forskel på 16 el. 25%.. så enten må de danske forhandlere skumme fløden eller også må de tyske få nogle kæmpe rabatter..
feks. Sanyo Z3.
Tyskland: 6900 + 16% = ca. 8000.
DK 6900 + 25% = 8625 (Der er et stykke vej til 10500)
Selv med momsen til forskel så tjener den danske forhandler omkring 2000 mere end den tyske.. Og der findes endda forhandlere i DK der sælger en Z3 til 13-14k.. Jeg har hørt at nogle forhandlere siger at det er mere sikkert at købe sine varer i DK mht. garanti. Dette passer så dog ikke på Sanyo da de har 3 års EU garanti uanset hvor man har købt produktet. Det har jeg på en mail fra Sanyo.com, så der må jo være noget om det.
Dette er ikke nogen kritik af danske forhandlere, jeg kunne bare godt tænke mig en forklaring. Da evt. overpriser jo bare er med til at ødelægge det danske marked grundet den nemme handel via tyskland.
Mvh Bo. __________________ Nappefuglens Bio
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 12 November 2005 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nappefugl skrev:
Hejsa.
Jeg sidder af og og undrer mig over prisforskellen imellem Danmark og Tyskland. Er der nogen der kan forklare mig den ?
Feks. har jeg bestilt en Sanyo Z3 fra Tyskland til 8000. Den billigste jeg overhovedet har kunne finde i DK koster 10500.
Mange giver momsen skylden men efter lidt hovedregning så er der sgu ikke så stor forskel på 16 el. 25%.. så enten må de danske forhandlere skumme fløden eller også må de tyske få nogle kæmpe rabatter..
feks. Sanyo Z3.
Tyskland: 6900 + 16% = ca. 8000.
DK 6900 + 25% = 8625 (Der er et stykke vej til 10500)
Selv med momsen til forskel så tjener den danske forhandler omkring 2000 mere end den tyske.. Og der findes endda forhandlere i DK der sælger en Z3 til 13-14k.. Jeg har hørt at nogle forhandlere siger at det er mere sikkert at købe sine varer i DK mht. garanti. Dette passer så dog ikke på Sanyo da de har 3 års EU garanti uanset hvor man har købt produktet. Det har jeg på en mail fra Sanyo.com, så der må jo være noget om det.
Dette er ikke nogen kritik af danske forhandlere, jeg kunne bare godt tænke mig en forklaring. Da evt. overpriser jo bare er med til at ødelægge det danske marked grundet den nemme handel via tyskland.
Mvh Bo.
|
|
|
Udbud og efterspørgsel - og generel prissætning til hvad markedet kan "bære"
|
Til top |
|
|
Nappefugl Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du til dels have ret i... Men efterspørgslen vil jo aldrig forekomme når man på diverse hjemmesider kan se at prisen er 3-4k højere end i tyskland. Og allerede der har folk jo truffet deres valg.
Men lad os nu sige det er rent "overskud" til de danske forhandlere..
Var det så ikke bedre at sænke profit'en og få en større omsætning ? dermed en større kundekreds, end bare at holde på sit og dermed se kunderne handle i tyskland ? __________________ Nappefuglens Bio
|
Til top |
|
|
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
Sendt: 12 November 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har også meget med forretningernes indkøbspris at gøre. Der er alt andet lige flere potentielle kunder i DE end i DK. Ergo kan de tyske webshops købe ved grossist/producent i større antal og derved opnå mængderabat. Generelt tror jeg ikke de danske forhandlere "skummer fløden" mere end de behøver at gøre, husk på at de måske har en Z3 på lager i f.eks. 2 mdr. før den bliver solgt, det er lang tid at have en udestående. MVH Morten __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 12 November 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har væet oppe at vende mange gange .
Du kunne starte med at høre Sanyo hvorfor de ikke sælger til samme pris i hele EUR .
Jeg kender en del tyske impotør/shop og de får noget mere rabat end de danske ja helt op til 30% da de køber meget mere ind .
Så når det kommer til stykket tro jeg de danske shops tjener mindre , med nu kommer momser også op i tyskland .
Lidt synd at de sætter den op , havde håbet på de snart sætter den ned i dk til de 10% som alle er tjent med .
|
Til top |
|
|
Nappefugl Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.. jeg kan selvfølgelig godt se at en rabat på 30% har enorm betydning... bare synd det skal være sådan. Og ja Jensen kunne være rart hvis de sænkede momsen herhjemme :-) __________________ Nappefuglens Bio
|
Til top |
|
|
SpaceCow Udelukket fra forum

SpaceCow/Planet7
Bruger siden: 10 November 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 14 November 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Desuden får man i Danmark f.eks. udvidet pixl garanti på eks. Samsung LCD-TV. Altså en nul-tolerance, hvilket Samsung uden for Norden ikke giver.
Spacecow.
|
Til top |
|
|
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
Sendt: 14 November 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden egentlig at vide det, men mon ikke også der er en eller anden
eller endda flere former for afgifter på her i DK - eks. som ved biler.
Og afgifter lægges som regel på, og derefter skal momsen betales, dvs.
man også betaler moms af afgifter.
Men som sagt jeg ved det ikke, men det ville slet ikke undre mig at der var en eller anden lusket afgift et eller andet sted
|
Til top |
|
|
Steffen BDE Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
Sendt: 14 November 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget der hedder pæreafgift. Men ved ik hvor mange penge dette drejer sig om. Det kan vel ikke være mere end et par kroner.
|
Til top |
|
|
amp2 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 14 November 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro, at prisforskellen som Jensen skriver skyldes forskel i forretningernes indkøbspris i Danmark og Tyskland.
Der er jo klart, at jo større markedet er, jo større varepartier kan importøren/forretningen bestille hos producenten.
Som nævnt i denne tråd, er det dog et emne der tidligere har været til debat.
Jeg mener dog, at hvis vi alle køber vores hifi, tv og lign. i de tyske netbutikker får vi som forbrugere i Danmark dog kun endnu flere problemer. Her tænker jeg på de forretninger i Danmark, hvor de fleste af os jo nok kommer og ser på tv'et, cd-afspilleren eller hvad vi nu skal anskaffe, hvorefter varen købes på nettet i tyskland. På denne måde får vi rådgivningen og muligheden for at udvælge os det rigtige produkt i butikken i Danmark. Men hvis butiken ikke også efterfølgende får salget og indtjeningen, kan det vel kun betyde for os alle, at antallet af butikker herhjemme bliver mindre og udvalget i butikkerne falder. Ingen kan vel leve af, blot at fremvise produkter.
Dette ville vel yderligere kunne betyde, at det danske marked bliver mindre og mindre interessant for store elektronikproducenter som Samsung, Pioneer og hvad de nu ellers hedder allesammen.
Min opfordring er derfor, at vi bør købe vores varer i DK. Men gøre det i de butikker der yder os en god service, så har vi også godt udvalg og butikker at købe ind i om mange år.
På www.recordere.dk er brugerne supergode til at gå sammen om fællesindkøb, så de får en ny DVD-optager til en rigtig god pris. Dette kunne måske også prøves af på denne side.
Jeg er klar over at den sidste del af mit indlæg var "lidt" off-topic, men synes, at vi bør se sagen fra flere vinkler.
|
Til top |
|
|
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
Sendt: 05 December 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tyskere skal heller ikke have ligeså meget i løn som danskere....
|
Til top |
|
|
epoxy5 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 21 December 2005 kl. 05:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efterhånden er det næsten sjovere at se de store forskellige i Danmark, hvor prisen måske burde være mere jævn...
Der er store forskelle på det tyske og danske marked så det er da relativt til at forstå efter min mening, men hvordan kan der være så store forskelle i Danmark?
Et eksempel...
Samsung LE-40M61B 40" LCD TV
HiFi-Klubben - 28.990.00.-
Dansk IT lager - 23.699.00.-
Næsten 5300.- i besparelse. Efter lidt kiggen på forum skulle forhandleren være reel nok, og der er mulighed for afhentning og afprøvning.
Det fatter jeg ikke kan lade sig gøre...???
** sorry for drejning af emne :)
|
Til top |
|
|
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
Sendt: 21 December 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gå ned i et supermarked og køb en liter mælk til 6 kr., gå over i butikken ved siden af, der kan du få den til 3 kr..... mere du ikke forstår?
Kan ske at den ene butik har fået en god pris på dem.....!
Ikke har et stort lager.... og dur butik i centrum af nogle byer, altså ligger ude på landet.....!
Der er så mange ting der spiller ind, kan også ske at de regner med at du/noget måske køber andet med så....... !
// oUT
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 21 December 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
syska
Det er ikke så enkelt som at gå over gaden og købe mælk, og så spare 50%, når der tales om dyrere forbrugsvarer - Jensen beskriver tingene meget godt, så det er der ingen grund til at gentage ham.
Men det er vel ikke ubekendt, at Danmark på alle måder er et dyrt sted at opholde sig, der er så mange forskellige dikkedarer og makværk, som afføder højere omkostninger. Derudover er der i samme forbindelse også nogle andre gratis goder med disse dikkedarer og makværk, hvilket gør tingene lidt mere sikkert og behageligt at leve i Danmark.
Og så skal man også huske, at der i mange år (tidligere) har været en tradition for at importør / distributør og forhandler tog for sig af retterne, hvilket ikke er så udbredt og nødvendigt i større lande, da volumen sammenlignet med volumen i Danmark, er noget ganske anderledes og noget man kan have en indtjening på. Så alt i alt er der flere små kilder som koster, og når disse flere små kilder har været igennem hele maskineriet med %ter og afgifter og højere omkostninger her og der, så udvikler det sig hurtigt i regnemaskinens udregninger, hvor slutresultatet bliver, at man står med en dyrere ting.
Så er der andre brancher hvor der også er volumen på i Danmark, der er priserne også / for det meste, ganske meget mere rimelige og lavere.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|